Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, May 18, 2016

Gantung Muhyiddin: Tengku Adnan langgar peraturan?

UMNO jatuh hukum tanpa beri surat tunjuk sebab – Muhyiddin

 | May 18, 2016
Muhyiddin mendakwa Lembaga Disiplin UMNO sepatutnya memberi surat tunjuk sebab kepadanya untuk membela diri sebelum sesuatu keputusan itu dibuat.
muhyiddin_umno_600PETALING JAYA: Timbalan Presiden UMNO yang digantung, Tan Sri Muhyiddin Yassin membidas Setiausaha Agung parti itu, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berhubung tindakan disiplin yang dikenakan terhadapnya.
Ini kerana katanya, sehingga kini beliau tidak menerima sebarang surat tunjuk sebab daripada parti berhubung salah laku beliau dan tidak pernah dimaklumkan oleh Lembaga Disiplin UMNO mengenai kesalahan yang dilakukannya.
“Saya juga tidak pernah diberikan surat tunjuk sebab atau dipanggil untuk membela diri oleh Lembaga Disiplin berkait dengan apa-apa dakwaan pelanggaran disiplin terhadap saya. Sepatutnya saya diberikan surat tunjuk sebab yang memperincikan asas-asas tuduhan terhadap saya.
“Saya juga mesti diberikan suatu tempoh untuk menjawab segala tuduhan tersebut dan menyatakan sebab-sebab mengapa tindakan disiplin tidak boleh diambil terhadap saya. Namun berdasarkan kenyataan Setiausaha Agung UMNO, semua langkah ini tidak diambil oleh Lembaga Disiplin,” katanya menerusi kenyataan yang dimuat naik ke Facebooknya hari ini.
Muhyiddin berkata demikian sebagai menjawab kenyataan Tengku Adnan semalam bahawa laporan Lembaga Disiplin UMNO mengenai kedudukan beliau dalam parti itu telah siap dan akan diserahkan kepada Majlis Tertinggi UMNO untuk menjatuhkan hukuman.
Katanya, tindakan Tengku Adnan itu jelas menunjukkan proses tuduhan pelanggaran disiplin parti terhadap beliau dibuat tanpa mengikut tatacara dan prosedur yang betul, sekaligus bercanggah dengan peruntukan Fasal 20.1 Perlembagaan UMNO.
“Saya menggesa Lembaga Disiplin UMNO supaya memberi penjelasan mengenai kedudukan sebenar laporan terhadap diri saya seperti yang dinyatakan oleh Setiausaha Agung UMNO. Saya berhak mengetahui asas-asas tuduhan ke atas diri saya dan seterusnya membela diri sebelum sebarang tindakan diambil terhadap saya,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa