Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, May 19, 2016

Teka teki panas: Siapa agaknya ADUN yang bersekongkol dengan UMNO nak jatuhkan MB Kelantan

Husam dakwa ADUN BN usahakan SD jatuhkan MB Kelantan
Shakira Buang - Hari ini, 1:03 tengahari
Bekas naib presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata, wujud gerakan untuk menjatuhkan menteri besar Kelantan.

Malah, Husam dalam dialog sulungnya malam tadi mendedahkan ADUN BN Kelantan telah bersetuju untuk membuat akuan bersumpah (SD) bagi tujuan tersebut.

Bagaimanapun, Husam berkata ADUN BN terbabit menyerahkan kuasa untuk melantik siapa pengganti Ahmad Yaakob kepada pihak yang mengetuai gerakan itu.

"Dalam dua tiga bulan lepas, ADUN BN bersetuju untuk akuan bersumpah untuk turunkan Datuk Ahmad Yakob (menteri besar Kelantan) dengan disokong oleh ADUN (PAS) yang punyai hubungan dengan saya, tapi dia hanya nak turunkan MB, siapa akan jadi MB dia serah kepada yang mengetuai gerakan tersebut.

"Tetapi ini akan ada ADUN BN yang nafikan," kata Husam.

Husam berkata demikian dalam program Dialog bersama Husam Musa dengan tajuk 'Mara kehadapan' di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCH), Kuala Lumpur malam tadi.

Mengulas lanjut, Husam berkata ADUN terbabit telah berjumpa dan berbincang dengan beliau mengenai perkara itu.

Namun, tegas Husam beliau tidak akan bertindak sedemikian.

"ADUN berkenaan ada bincang dengan saya. Dia nak tunjuk akuan bersumpah itu kepada saya tetapi secara prinsipnya saya tolak.

"Jadi (sekarang) Datuk Ahmad Yakob masih terus jadi menteri besar. Jangan bimbang. Kalau nak suruh usul undi tidak percaya tidak payah, kita tidak akan buat," kata Husam.

Ini kerana, ADUN Salor berpandangan rakyat Kelantan akan marah dengan tindakan tersebut yang berkemungkinan besar akan mencetuskan krisis politik yang sama seperti 1977 sebelum ini.

"Saya tidak mahu ulang krisis tersebut, saya tidak mahu orang lain ambil kesempatan daripada apa yang kita alami pada hari ini," ujar Husam.

Malah, Husam berkata sekiranya rakyat Kelantan mahukan perubahan seperti mana kerajaan pimpinan bekas menteri besarnya Datuk Nik Abdul Aziz ia hanya akan berlaku pada pilihan raya akan datang.

"Kalau kita nak hidupkan (kerajaan pimpinan Nik Aziz) balik pilihan raya lepas ini kita lakukan," kata Husam.

Katanya lagi, PAS dengan kedudukan hari ini tidak boleh harap untuk lakukan perubahan.

Malah, Husam berkata dengan perubahan tersebut beliau yakin PAS akan dapat memenangi 25 kerusi di negeri itu.

Jumaat lepas, Jawatankuasa Tatatertib PAS mengesahkan memecat Husam setelah meneliti aduan salah laku terhadap bekas naib presiden parti itu dan mendapati beliau melakukan tindakan serta perbuatan yang menyalahi Fasal 82(1)(b), (c),(d),(e) dan (f), Perlembagaan PAS.

Sebelum ini, Husam lantang menyerang parti dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, terutamanya dalam isu dakwaan kerjasama antara PAS dan Umno.

Pada masa ini, PAS mempunyai 32 kerusi, PKR 1 dan BN 12 daripada keseluruhan 45 kerusi DUN di Kelantan.

Untuk menukar MB Kelantan, gerakan tersebut perlu mendapatkan sokongan sekurang-kurangnya 23 ADUN.

Malaysiakini sedang berusaha untuk mendapatkan reaksi ADUN BN Kelantan berhubung perkara ini.

# ADUN-ADUN UMNO tu memang dah boleh agak dah.........

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa