Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, October 4, 2014

Secara rasmi NZ tuntut Rizalman

Secara rasmi NZ tuntut Rizalman menghadap muka keadilan
Ng Kee Seng06:30PM Okt 04 2014

SEKILAS PANDANG: Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman kini sudah kehabisan modal untuk memberi alasan dan penjelasan ke atas status diplomat Malaysia Pegawai Waran Kedua Muhammad Rizalman Ismail. 

Melainkan ia terpakai keangkuhan Darulboleh yang mengabaikan seluruh dunia, sama seperti yang mereka lakukan ke atas penggunaan perkataan universal "Allah". 

Portal stuff.co.nz dilaporkan 3 Oktober bahawa New Zealand telah secara rasmi memfailkan permintaan ekstradisi untuk kembali seksual-serangan dituduh diplomat Malaysia hampir lima bulan selepas dia ditangkap. 

Rizalman pemimpin-pemimpin itu kad kekebalan diplomatik untuk melarikan diri New Zealand selepas dia dibebaskan dengan jaminan polis. 

Portal stuff.co.nz memetik Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri dan Perdagangan (MFAT) sebagai jurucakap mengesahkan permintaan ekstradisi itu berhubung dengan Rizalman telah diberi kuasa dan ditandatangani oleh Menteri yang bertindak Keadilan Chris Finlayson dan dihantar kepada pihak berkuasa Malaysia. 

Dalam tindakan susulan laporan media, Kementerian Luar mengeluarkan kenyataan kepada media arus perdana 3 Oktober bahawa ia sedang bekerjasama dengan kerajaan New Zealand pada pemindahan Pegawai Waran Kedua Muhammad Rizalman Ismail. 

The Star dalam talian katanya: "Proses mengekstradisi Rizalman sedang dijalankan dalam semangat kerjasama dalam lingkungan undang-undang yang sedia ada di Malaysia dan New Zealand, dengan mengambil kira bahawa tidak ada perjanjian ekstradisi wujud di antara kedua-dua negara. 

"Malaysia dan New Zealand komited untuk mendukung hanya amalan dan kedaulatan undang-undang dalam memastikan Rizalman menerima perbicaraan yang adil untuk caj dia hadapi," kata kementerian itu dalam satu kenyataan. 

Rizalman telah ditangkap pada 10 Mei selepas serangan yang didakwa di Wellington wanita Tania Billingsley, 22, di Brooklyn. 

Polis didakwa dia dengan rompakan dan serangan dengan niat untuk merogol, tetapi dia meninggalkan New Zealand pada 22 Mei selepas Malaysia enggan mengetepikan haknya untuk menggunakan imuniti diplomatik. 

Akan ada suatu siasatan ke dalam pengendalian kes itu selepas kekaburan jelas dari MFAT meninggalkan gambaran bahawa New Zealand memberi rahmat untuk Rizalman untuk meninggalkan. 

Malaysia kemudiannya mengumumkan bahawa ia akan memulakan proses untuk kembali kepadanya untuk percubaan tetapi tiada tarikh pulangan rasmi telah diberikan sama ada oleh negara sejak. 

Billingsley diketepikan haknya untuk menamakan penindasan dan secara terbuka menuntut permohonan maaf daripada Menteri Luar Negeri Murray McCully. 

Walaupun tiada perjanjian ekstradisi antara New Zealand dan Malaysia, jurucakap MFAT tersebut "peguam dari kedua-dua kerajaan telah berkongsi dokumen dan bekerja melalui aturan undang-undang dari segi teknikal kompleks". 

"Ini kini merupakan isu undang-undang bagi pihak berkuasa dan mahkamah Malaysia dan kementerian tidak mengulas lanjut pada masa ini." 

Ia telah lebih daripada 140 hari atau hampir lima bulan sejak Rizalman pemimpin-pemimpin itu status imuniti untuk melarikan diri Wellington selepas polis Kiwi mendakwanya dengan cubaan rogol dan rompakan. 

Pihak berkuasa Malaysia telah menyanyi lagu yang mereka bersedia untuk mengekstradisi Rizalman. 

Nah, sekarang adalah masa. Ia akan dilakukan dengan baik untuk imej antarabangsa Malaysia sebagai sebuah negara yang undang-undang dan keadilan untuk menghantar Rizalman kembali ke New Zealand tanpa sebarang kelewatan lagi

1 comment:

  1. Pergi saja NZ dan mengaku yang benar berlaku , baik betul atau tidak , dan berani kerana bensr adalsh sebaik baik umat manusia.

    Jangan takut manusia , takut Allah.

    Mungkin sudah jodoh , nanti nikah saja Awek NZ tu.,, anak2 kacukan biasa nya bijak dari biasa.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa