Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, April 14, 2016

Mana mau lari?

Siasatan a'bangsa 1MDB boleh sebabkan tangkapan di M'sia'
mk - 13 Apr 2016, 8:43 malam
Siasatan antarabangsa terhadap 1MDB boleh menyaksikan pendakwaan atau ekstradisi ke atas mana-mana individu yang didapati bersalah, kata peguam Syahredzan Johan.

"Jika pada penghujung hari, mereka dapati bukti bahawa seseorang melakukan kesalahan, maka mereka pasti boleh mengenakan tuduhan.

"Walaupun orang berkenaan bukan warganegara negara itu, sama seperti jika terdapat bukan warganegara di sini yang melakukan kesalahan, pihak berkuasa di sini boleh mengambil tindakan," kata Syahredzan, ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Jika seseorang itu bukan berada dalam bidang kuasa mereka, beliau berkata penyiasat antarabangsa akan meneroka cara-cara untuk mendapatkan mereka, termasuk kemungkinan mendapatkan perintah ekstradisi.

Katanya, permintaan ekstradisi juga boleh dibuat untuk kesalahan jenayah kewangan, walaupun ia bergantung jika terdapat perjanjian ekstradisi antara negara berkenaan dengan Malaysia.

"Jika tidak ada perjanjian, dan jika permohonan ekstradisi dibuat, maka terpulang kepada Kementerian Dalam Negeri sama ada untuk memenuhi permintaan itu," katanya.

Beliau mengakui bahawa terdapat banyak "andaian" dan adalah sukar bagi beliau membuatsebarang penilaian atau kenyataan mengenai tindakan undang-undang yang sewajarnya.

"Tetapi saya boleh kata, jika pihak berkuasa Malaysia enggan bekerjasama dengan mana-mana penyiasatan, sama ada dengan menolak permintaan bagi bantuan bersama undang-undang (MLA) atau ekstradisi, ini akan kelihatan benar-benar buruk kepada kita.

"Ia akan kelihatan seolah-olah kita cuba menyembunyikan sesuatu," katanya.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa