Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, May 10, 2016

Ambooii.......ngada-ngadanya!

Berapa kerusi PAS ada?

TUESDAY, MAY 10, 2016
Veteran PAS cadangkan supaya jawatan PM antara NAJIB & HADI digilirkan 6 bulan sekali
Lidah rasmi PAS, Harakah Daily mencadangkan supaya sistem penggiliran jawatan perdana menteri digunakan jika mahu menjayakan kerajaan campuran PAS dab Umno demi menyatukan kembali orang Melayu.

Dalam tulisan pengarangnya Subky Latif dalam Harakah, Umno tidak perlu terlalu bersikap berkira untuk tidak mahu berkongsi jawatan dengan presiden parti Islam itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Bahkan demi perpaduan dan masa depan orang Melayu, Umno jangan kira sangat tentang Perdana Menteri. Apalah Perdana Menteri dibandingkan dengan masa depan orang Melayu. Mungkin tidak adil PAS menuntut jadi Perdana Menteri.

“Tetapi tidak ganjil kiranya Perdana Menteri itu digilirkan. Enam bulan Hadi jadi Perdana Menteri, Najib (Datuk Seri Najib Razak) jadi Timbalan Perdana Menteri. Lepas enam bulan Najib jadi PM semula dan Hadi pula jadi TPM begitulah seterusnya disambung hingga PRU 14,” kata beliau dalam tulisan terbaharu hari ini.

Beliau juga mencadangkan beberapa syarat untuk pertimbangan Umno jika mereka bersungguh-sungguh untuk menjayakan kerjasama tersebut.

“Justeru Umno nampaknya hendak sangat, apa kata PAS bersetuju dengan syarat-syarat yang boleh diterima oleh kedua pihak. Pertama apa yang Umno hendak beri kepada PAS?

“Tentulah yang pertamanya tentang kabinet. Orang PAS yang jadi Anggota Parlimen sekarang jadi menteri, timbalan dan setiausaha parlimen jika jawatan itu ada lagi. Jika hendak sama banyak mungkin semua MP PAS berjawatan belaka.

“Umno tidak keberatan.

“Tapi siapa Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri? Kalau Perdana Menteri Najib juga, setujukah TG Haji Hadi jadi Timbalan Perdana Menteri? Tak acilah kalau Zahid juga TPM.

“Maka menjadikan orang PAS TPM adalah kewajaran yang amat minima. Bukan suatu keterlaluan juga dikira hendak harga perpaduan yang dicadangkan tadi. Umno menjunjung sangat perpaduan, maka ia perlu sedia memberi kerana PM itu amat kecil dibandingkan dengan perpaduan,” tulis beliau lagi.

Ia bukan kali pertama cadangan kerajaan campuran PAS-Umno ini disuarakan, malah pada 1973 kerajaan campuran PAS dan Perikatan pertama kali dibentuk Almarhum Tun Razak dan Almarhum Datuk Asri.

Ia berakhir dengan berkecai tapi cadangan itu dilontarkan sekali lagi.

Selain itu, Subky juga berkata Umno tidak boleh menentang pelaksanaan hudud jika mahu menjayakan kerjasama antara kedua-dua parti.

“Umno jangan bantah pula jika PAS mahu kuatkuasakan hudud di Kelantan. Najib jangan banyak takwil hal itu,” katanya.

PAS sebelum ini menjadi rakan komponen dalam gabungan pembangkang Pakatab Rakyat, ia bagaimanapun berpecah berpunca daripada isu pelaksanaan hudud ekoran rakan mereka, parti DAP tidak bersetuju dengan langkah itu.

Gabungan tersebut berkecai dan tidak berjaya diselamatkan.

Kemudiaan, gabungan pembangkang baharu dibentuk dikenali sebagai Pakatan Harapan yang terdiri daripada DAP, PKR dan parti serpihan PAS, parti Amanah.

Sebelum ini, Hadi dan Najib juga sedondon berpakaian duduk sepentas bagi membincangkan mengenai isu berhubung Islam dab kaum Melayu.

Pemerhati melihat PAS kini semakin cenderung memihak kepada parti pemerintah itu, terutamanya mempertahankan Najib yang terlibat dalam wang derma RM2.6 bilion. – The Malaysian Mirror  - via KDL

4 comments:

  1. pasti idea saekor zuhdi keh keh keh

    ReplyDelete
  2. k a h....k a h....k a h........

    ReplyDelete
  3. Macam pungguk rindukan bulan daaaa.... Niat hati nak memeluk gunung...

    ReplyDelete
  4. Pas hanya jd pecacai umno..nak jd menteri dan PM..jwapan pokjib and the gang..lu org pegi mampus lah...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa