Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, May 1, 2016

N3 yang tiada pengesahan: Usahawan MARDI, untuk renungan

MESTI BACA
Dari grup usahawan MARDI untuk renungan semua.

Sahabat.
Saya adalah seorang yg ada nama dlm industri penternakan negara, tetapi saya berundur... Saya telah lalui 10 thn pendidikan formal di universiti; 22 tahun dalam industri terutama ternakan ayam.
Hari ini saya ingin membuka pekung industri... terutama ayam daging & lembu

Saya berundur dari industri ayam sebagai orang yg ada nama dgn satu kesedaran...
industri ini sangat SAKIT.

Sebagai muslim saya minta maaf jika dlm grup ni ada yg belum muslim yg mungkin tersinggung dgn apa yg saya ucapkan ini. Saya dapat buktikan betapa sakitnya industri ayam ini di jalankan.

Ramuan makanannya ;-
sumber protinnya dari
- tepung darah
- tepung daging
- tepung tulang
 (majoriti di impot). Pengesahan sumber bahan ini adalah dari sumber babi

Semasa proses penternakan ada bhn kimia seperti punca arsenic, antibiotik terlarang digunakan secara berleluasa.

Pada 1996 berlaku pembocoran maklumat dan terjadinya isu ayam nitrofuran.
Saya berundur dari industri ini secara total pada 1999.

Saya menjalankan kajian apa punca protin yg boleh di bangunkan secara skala komersial yg tidak ada undang2 mengekang kita.

Ia bermula dengan
1.pembiakan ikan guppy biasa - ikan ini lambat dan sekali cycle jumlah x byk.
2. cacing tanah - sukar dgn kerenah media dan penggandaan yg lambat
3. selidik larva lalat spt Chrysomia bezziana (lalat hijau) juga musca domestica (lalat rumah) - masalah yg kita hadapi adalah pencemaran E.coli dan Salmonella pada larvanya sbb mmg tabiat lalat sukakan kotor. (Afrika bangunkan juga larva lalat ini).
4. kajian penggandaan tikus putih makmal secara besar-besaran utk tepung protin. Ia juga bermasaalah dgn mcm mana nk proses anak2 tikus dan juga ada punca penyakit yg di bawa.
5. Sy tlh lama perhatikan larva BSF (tak tahu nama dan nama saintifiknya).Akhir2 ini saya mencari secara giat dlm internet dan jumpa artikel MAGMEAL®.barulah saya tahu dan langsung jumpa dgn geng2 BSFL ni...

Matlamat & visi saya adalah utk menukarkan sumber protin dari sisa babi kpd punca yg halal syarak utk sekurang2nya makanan saya sekeluarga.

Saya pernah ke dialog JAKIM, JAIS, Halal Hub dlm isu ayam babi di The Palma Hotel, Putrajaya.

Dm dialog itu para pegawai berkenaan bermati2an tuduh saya sebagai talibarut pihak berkepentingan dlm industri menyebarkan dakyah palsu.

Jawapan balik saya kepada mereka:

Jika saya adalah penyebar dakyah ,maka pihak tuan2 semua perlu buktikan yg anda betul dengan menguatkuasakan LOGO HALAL JAKIM pada beg makanan ayam komersial.

Bermula dari tarikh itu sampai ke jam wasap ini di tulis BELUM ADA LOGO HALAL DI BEG MAKANAN AYAM KOMERSIAL.

Ayam ini kita suap hari2 kpd kita, emak kita, isteri kita, anak2 kita, ustaz2 kita...
Apa yg saya nampak ialah ada proses kerosakan yg sedang berlaku dlm.diri kita iaitu keras hati, sifat tamak haloba membiak, timbul penyakit pelik2.

Saya bersyukur menemui kumpulan ini .

Saya bermula balik dari kursus 27hb mac lalu , berhempas pulas  menjalankan usaha menggunakan segala sumber yg ada utk merealisasikan BSFL adalah PENGGANTI KPD SISA BABI YG DI GUNAKAN SEKARANG.

Maafkan saya, terpaksa buka cerita ini demi melorongkan matlamat murni ilmu ini bg faedah ummah.

Terima kasih sifu krn memberi ilmu sifu dan halalkan kpd saya.

Jika kita bergerak dalam skala besar, kita boleh mengubah industri.
jika bergerak dlm skala kecil, kita hanya mampu mengubah makanan keluarga kita.
Saya dah 16thn total stop makan ayam komersial semata2 isu tepung protin dan residu antibiotik yg sangat menakutkan jika tuan2 sahabat mengetahuinya.

ikhlas.
Dr. Saari
Dip. animal health n production UPM
Doctor of Vetrinary Medicine UPM

working experience
1. Ayam Dinding - Perak
2. Perak Meat - Perak
3. TD Poultry - Trg
4. Murni Hatchery - Kel
5. Ayam Organik HPA - Perlis.
6. sekarang mengasaskan pergerakan muamalat dlm kumpulan sedar ekonomi QC2U.COM

Maaf jika tersinggung.
1. Saya tidak berniat utk berada di saf hadapan
atau mengambil peranan yg aktif.
2. Tolong viralkan semoga lepas tanggungjawab kita. 3. Jika pernyataan sy tidak benar  diharap ada lihak yang akan menjelaskannya nanti.
Allahhuaklam bissawab.

1 comment:

  1. Adakah halal haram tertakhluk kpd haiwan juga??Bukankan hukum ini hanya utk manusia..Jika kita nak fikir ape yg haiwan makan nescaya semua binatang dlm dunia ni kita xboleh makan..Ayam kampung yg dibela bebas makan cacing..byk lagi lah contoh laen dimana haiwan yg kita makan juga makan bende yg xleh manusia makan..Tolong rujuk pakar agama..Bukan rujuk pada ape yg dilihat sahaja. Sy salah seorg QA dalam perusahaan ayam daging dimalaysia..lgsg xde unsur shubhah dalam pembuatan makanan haiwan..Saya boleh gerenti tanpa ada paksaaan atau bayaran.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa