Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, November 29, 2016

Bukan dalam bidang kuasa kita: Sama-sama tengok jerlah nanti

Khalid banding hukuman penyerangnya dan pasangan kasari penguat kuasa MBSA

  | November 28, 2016
Khalid yakin penyerangnya berniat melancarkan serangan di dalam kawasan Parlimen, manakala suami isteri yang menghalang penguat kuasa wanita MBSA itu tidak berniat berbuat demikian dan ia berlaku tanpa perancangan.
RAWANG: Khalid Abdul Samad akan membandingkan hukuman yang bakal dijatuhkan ke atas penyerangnya di Parlimen dan pasangan suami isteri yang mengasari penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), minggu lalu.
“Saya mahu lihat, setakat manakah hukuman yang akan dijatuhkan ke atas penyerang saya ini berbanding hukuman yang dijatuhkan ke atas 2 individu didakwa menghalang penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) baru-baru ini,” katanya dalam ceramah di Bandar Tasik Puteri, Rawang, malam tadi.
Ini kerana, ahli Parlimen Shah Alam itu yakin penyerangnya berniat melancarkan serangan di dalam kawasan Parlimen, manakala pasangan suami isteri yang menghalang penguat kuasa wanita MBSA di Sungai Buloh itu tidak berniat berbuat demikian dan kejadian itu berlaku tanpa sebarang perancangan.
Bagaimanapun, kedua-duanya dijatuhkan hukuman penjara 14 hari dan denda RM3,000 selepas mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Shah Alam, Jumaat lalu.
“Saya nak lihat hukumannya nanti. Kalau lebih ringan daripada yang dikenakan ke atas 2 orang itu atau setakat denda sahaja, tahulah kita,” katanya dalam majlis anjuran PKR Selayang itu.
Seramai 8 lelaki dan 3 wanita berusia 28 hingga 54 tahun, termasuk anak Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman ditahan polis Jumaat lalu dan dibebaskan malam kelmarin, bagi membantu siasatan berhubung serangan ke atas Khalid pada Khamis lalu.
Sekumpulan individu dilaporkan mengacau Khalid dan menjerit “Hidup Pasir Salak! Hidup Pasir Salak!” ketika beliau memasuki bangunan Parlimen, Khamis lalu, kerana berang dengan tindakannya menggelar Tajuddin sebagai “menteri sial” selepas merujuk Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok sebagai “satu-satunya wanita dengan Kok” di Parlimen pada Isnin minggu lalu.
Kelmarin, Khalid dilaporkan berkata, beliau tidak percaya Umno sebodoh itu untuk mengarahkan ahli-ahlinya menyerang beliau di luar bangunan Parlimen, minggu lalu.
Dalam pada itu, pengarah komunikasi Amanah itu turut mendakwa kerajaan mengamalkan budaya samseng dengan menahan Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 atau Sosma.
Katanya, Sosma digubal untuk mengawal pengganas, tetapi Maria hanyalah ibu tunggal berusia 60 tahun beranak 3 yang memperjuangkan pilihan raya adil dan bersih dengan mengajak orang ramai berhimpun secara aman.
“Inilah undang-undang Sosma yang kami bahas sampai jam 4 pagi (di Parlimen) kerana ia undang-undang yang zalim.
“Kalau pilihan raya bersih, semua orang akan puas hati yang dengan sendirinya mengekang keganasan. Kalau pilihan raya tak bersih, pihak yang teraniaya akan tidak berpuas hati dan boleh melahirkan bibit keganasan.
“Jadi, apa yang Maria buat ini nak elakkan keganasan dan sangat tidak wajar dikenakan tindakan di bawah Sosma,” kata Khalid.

Khalid Samad gembira dengan kenyataan setiausaha agung Umno yang parti itu tiada mempunyai sebarang kaitan dengan serangan terhadapnya pada Khamis lalu.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa