Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, November 24, 2016

Kalau setakat nak baca, Cucu aku umur 5 tahun pun boleh baca. Kalau untuk dikencing di kepalanya hanya siBangang saja benarkan

*RUU355 DITUNDA LAGI, WAJAH UMNO PERALATKAN HUKUM & SENTIMEN ISLAM UNTUK PANJANGKAN NYAWA POLITIK NAJIB*

Komen lintas langsung Ahli Parlimen Pandan semasa bersidangnya pembentangan RUU355

Ahli Parlimen Marang, Dato' Seri Abdul Hadi Awang mengemukakan pindaan kepada usul asal untuk meminda Akta 355. Saya difahamkan ini hasil dari beberapa perbincangan ekoran perjumpaan yang dipanggil oleh Timbalan Perdana Menteri, YAB Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi pada hari Selasa lalu.

Pindaan kepada usul asal bermakna hukuman kini ditetapkan mengikut kaedah undang-undang biasa kecuali yang melibatkan sebat (jika diluluskan had dinaikkan kepada maksimum 100 sebatan).

Prosesnya selepas ini adalah seperti berikut:

1) kami sedang menunggu keputusan Tan Sri Speaker sama ada membenarkan pindaan usul ini dibentangkan, dibahaskan dan diundi di Parlimen sekarang (sedang bersidang).

*LINTAS LANGSUNG*

_(Tan Sri Speaker baru sahaja menjemput Ahli Parlimen Marang membaca pindaan kepada usul)._

2) Jika diundi dan diluluskan, ia dikira sebagai bacaan pertama dan dipulangkan kepada kerajaan untuk dipertimbangkan. Perkara ini mati di situ sahaja sekiranya menteri tidak kembali ke Dewan Rakyat untuk membentangkan rang undang-undang ini bagi bacaan kali kedua.

*TERKINI*

Tan Sri Speaker memanggil Ahli Parlimen Marang untuk membaca usul.

Ahli Parlimen Marang membaca dan meminta untuk menghuraikan cadangan beliau itu dalam sessi yang akan datang.

Maka usaha untuk membentangkan RUU355 mati begitu sahaja hari ini.

Tetapi polemiknya akan bersambung lagi hingga ke sessi akan datang. Ahli-ahli PAS akan terus diberi harapan bahawa Umno mahu bersama-sama mendaulatkan Islam melalui pindaan akta ini.

Kalaulah Umno terus bermain begini sehingga ke belanjawan akan datang, adakah ahli parlimen PAS akan terus berkecuali dalam undian belanjawan akan datang?

Kali pertama saya menulis mengenai perkara ini lebih sebulan lalu, saya nyatakan secara terbuka jika usul dibentangkan dan diundi, saya tidak ada masalah menyokong kerana memang kita mahu dengar pandangan Umno dalam perkara ini.

Tetapi apabila berulang kembali perkara ini pada hari ini, jelaslah permainan Umno dalam perkara ini dan saya khuatir PAS akan terus dimain-mainkan. Akhirnya PAS akan terus dilihat berkawan dengan Umno dan memanjangkan tempoh berkuasanya Najib Razak

Saya bersedia mengundi dan menyokong usul asal.

Selepas dirunding dengan Umno Selasa lalu, usul dipinda pada saat-saat akhir hingga kaedahnya sudah menjadi takzir (kecuali sebatan) dan bukannya hudud seperti yang diwar-warkan.

Hari ini, Ahli Parlimen Marang sekali lagi menunda dari membentang dan menghuraikan usul beliau.

Permainan Umno itu jelas dan saya ambil pendirian sebegini bermula dari hari ini.

*RAFIZI RAMLI*

RUU 355: Presiden Pas minta tangguh lagi
24 November 2016 | ARIF ATAN
Ahli Parlimen Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang membacakan usul RUU 355 di Dewan Rakyat sebentar tadi.

Walaupun akar umbi Pas dilihat galak menuntut pindaan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 dilakukan segera tetapi Presidennya hari ini dilihat sekali lagi tidak menggunakan peluang yang diberi.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang juga Ahli Parlimen Marang memohon untuk membuat huraian Rang Undang-undang (RUU) 355 pada sesi Dewan Rakyat akan datang dengan alasan masih ada pihak tertentu yang keliru.

"Memandangkan pindaan ini memerlukan pemahaman yang jelas walaupun sudah ada secara bertulis yang sudah diedarkan kepada ahli Parlimen, namun masih ada lagi kekeliruan.

Beliau berkata, polemik berhubung pindaan Akta 355 itu melibatkan semua pihak termasuk berkaitan dengan bidang kuasa raja walaupun peruntukan itu khusus kepada masyarakat Islam sahaja.  

“Masih ada pertikaian dan perbahasan yang hangat maka saya mohon untuk membuat huraian pada sesi akan datang selaras dengan peraturan mesyuarat 15/5," jelasnya dalam sidang Dewan Rakyat tengah hari tadi.

Susulan itu, Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menyambut permohonan Abdul Hadi itu.

“Saya izinkan usul ini disambung ke mesyuarat akan datang," katanya.

Pindaan Akta 355 yang bertujuan untuk memperkasakan Mahkamah Syariah itu bagi meningkatkan hukuman maksimum kepada 30 tahun penjara, denda sehingga RM200,000 dan 100 kali sebatan.

Untuk rekod, Rang Undang-undang persendirian meminda Akta 355 itu telah dipercepat di Parlimen pada 26 Mei lalu iaitu 10 hari sebelum penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Kuala Kangsar dan Sungai Besar.

Walau bagaimanapun, Abdul Hadi pada hari terakhir sidang parlimen untuk sesi tersebut memohon perbahasan itu ditangguhkan pula ke sesi akan datang iaitu pada 17 Oktober.

4 comments:

  1. Masahlah nya ahli2 PAS nie xsedar permainan pemimpin atasan mereka dgn umno..da jadi barua UMNO.. Laknat sungguh kpd pemuka agama yg menyeleweng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kali ni pun baca juga dan minta tangguh mcm sidang Mei yg lalu. Perbahasan dan pengundian akan ditangguh seterusnya sehingga PRU14 akan dtg. UMNO dh mencapai matlamat pecahkan PR. Perpecahan ini telah terbukti memberi kemenangan besar kpd UMNO pd PRK K.Kangsar dan Sg Besar tempohari.

      Delete
  2. Mcm nak saman SR juga. Tangguh sampai bila pun tak tau.

    ReplyDelete
  3. Pis tak yah risau...walaun pis mana pandai nak guna akal untuk fikir...sama je walaun pis ngan samseng umngok...dedua bangang...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa