Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, November 23, 2016

Kenalkah kita siapa suaminya Maria Chin itu?

Siapa dia suami Maria Chin?
Yunus Lebai Ali dengan Kalashnikov gambar dari google

KITA selalu menilai orang kesan nama dan bangsanya dan disebut nama Chin, Chong, Keok, Chung maka terlekat ada negatif di kepala kita lalu dikaitkan dengan nama kafir/makan babi dan Dapig. Inilah orang kita yang otaknya entah di mana letak.

Nama Cheng Ho jarang kita katakan meski sebenar dialah insan paling berjasa di tanah melayu bila disebut islam di abad ke15 sebab dialah yang dapat pengaruhi Parameswara masuk Islam dan Islam terus berkembang zaman kesultanan Melaka.

Kemudian bila disebut Maria Chin maka ramailah beranggap negatif dan orang baju merah memang kutuk setengah mati dan apa saja kegiatannya meski perjuangkan hak dianggap negatif tetapi hakikat sebenar perjuangan sanggup menerima risko meski usia 60 tahun dan siap masuk penjara.

Apakah kita kenal siapa suaminya Maria Chin itu?

Suami Maria Chin adalah seorang bekas Pejuang Barisan Pembebasan Palestin. Tentu yang baca merasa aneh dan mula bertanya-tanya sebab selama ini ramai yang tidak tahu selain dikata bangsa china yang harus dihabisi. Ini silap!

Suami Maria Chin satu-satunya aktivis Mahasiswa PMUM yg berani ikut jihad di Palestin. Suaminya srorang Pembela Palestin manakala Isteri pula Pembela Rakyat Mahraen. Nampak itu?

Mereka yang baru tumbuh bulu dalam perjuangan baik diam dan janganlah bercakap soal perjuangan jika sekadar kata-kata dan diguna agama untuk tunjuk hebat padahal ada yang ekornya bertahi.

Allahyarham Tuan Guru Yunus Lebai Ali suami kepada Puan Maria Chin Abdullah penganjur BERSIH 5.0. Itulah suaminya.

Mereka suami isteri merupakan pejuang rakyat dan pejuang hak asasi manusia. Apa tidak tahu atau sengaja melupakan sejarah sebenarnya kesan arwah penjuang dan menentang pemerintah?

PAS menutup sejarah perjuangan anak bangsa yg berjuang di Palastine dan sengaja mahu melupakan sejarah hakikat sebenarnya.

Allahyarham Yunus Lebai Ali seorang bekas aktivis Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya seangkatan dgn Hishamuddin Rais.

Beliau turut terlibat dgn demo mahasiswa tahun 1974 bersama Anwar Ibrahim, Hishamuddin Rais dan lain lain lagi.

Yunus menyertai PLO dan berjuang dlm perang Palestine dan pernah menjadi bodyguard kpd Yaser Arafat. Nampak itu? Yang hebat bercakap apakah berani seberani suaminya Maria Chin itu?

Beliau juga pernah ditahan di bawah ISA semasa Operasi Lalang.

Yunus Lebai Ali Fakulti Sastera UM. Beliau telah kembali ke Rahmatullah pada tahun 2010 kerana komplikasi buah pinggang. Al'Fatihah untuk arwah yang kita sayangi.

Hadi dan PAS menghina serta mengaibkan Puan Maria Chin isteri kepada bekas  pejuang Palastine. Di manakah Akhlak Islam pemimpin PAS? Nampak sangat mulut menyebut islam tetapi terus menghina yang asalnya bangsa cina dan jelas mereka memperlihatkan sikap yang tidak  baik kepada mualaf.

Kepada yg sering menghina dan memfitnah Puan Maria Chin Abdulullah maka perlu menilai diri sendiri dan perlu melihat wajah di cermin muka sendiri.

Tanya diri sendiri bahawa apa saja sumbangan kalian dlm perjuangan rakyat Plastine selama ini dan apakah ada suami atau ayah sendiri seorang pejuang yg bertempur di medan Perang Plastine seperti yang suami Maria Chin lakukan?

Jika tiada baik diam dan janga ada usaha mengaib dan merendah2kan pejuang sebenar yang selalu bersikap low profile dan tidak menonjolkan diri semata kerana Allah.

Kekadang kita  ini ramai buta sejarah dan pejuang sebenarnya kita hina-hina sedang yang kaki carut, meroyan dicium tangannya dan dipuja setengah mati dan inilah sabda nabi pemimpin akhir zaman.

Memang dajal!

ISMAILY BUNGSU
sabah

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa