Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, November 29, 2016

Puak-puak Tok Lebai pun bohong ke?

Perhutanan Kelantan mahu tangkap individu sekat laluan lori balak
28 November 2016 | ARIF ATAN
Notis mahkamah yang diterima Orang Asli petang tadi

Tangkap. Itu keputusan Mesyuarat Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan hari ini berhubung penglibatan Orang Asli dalam sekatan (blocked) laluan lori balak di tiga lokasi Hutan Simpan Kekal (HSK) di Gua Musang.

Tidak memerlukan waran mahkamah, Jabatan Perhutanan mendakwa pihaknya akan menggunakan Akta Perhutanan Negara 1984 bagi tujuan operasi tersebut.

Menurut laporan Harahkahdaily, rundingan ekoran sekatan di HSK Balah, Perias dan Gunung Stong Selatan berakhir pada 20 November lalu selepas dimulakan 3 Mac.

Mengulas perkembangan terbaharu ini, seorang aktivis dari Kelantan memberitahu rundingan yang didakwa pihak kerajaan negeri kononnya bermula sejak 3 Mac itu adalah satu pembohongan.

Bahkan, kerajaan negeri dikatakan langsung tidak melayan saranan Orang Asli untuk proses rundingan yang sewajarnya dan lebih adil kepada hak masyarakat itu.

Sementara itu, Malaysia Dateline diberitahu kumpulan Orang Asli di sekatan Kelawong Pos Pasik telah menerima satu notis dari Mahkamah Majistret Gua Musang petang tadi supaya hadir untuk memberi kenyataan bertulis pada 19 Disember, pukul 2.30 petang depan.

“Notis tersebut telah diserahkan oleh dua angota polis dari IPD Gua Musang dan telah meminta rakan-rakan (Orang Asli) di blockade supaya menurunkan tanda tangan tetapi mereka enggan,” kata sumber itu.

Esok roboh sekatan? 

Kaum wanita Orang Asli di Gua Musang turut berada di blocked membantah aktiviti membalak yang melampau

Dalam hal berkaitan, Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan dan polis difahamkan akan merobohkan sekatan dibina Orang Asli di Simpang Petei esok.

“Kami baru dapat maklumat yang PGA (Pasukan Gerakan Am) dari Terengganu sudah berada di IPD Gua Musang dengan kekuatan anggota seramai dua lori,” tambahnya lagi.

Sejak semalam, Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan meninjau dua sekatan dibina Orang Asli yang dikatakan sebagai laluan utama aktiviti membalak yang menyumbang 53 peratus daripada perolehan hasil kerajaan negeri.

Link kaitan:

Peguam Khalid desak polis siasat samseng Pasir Salak di bawah Sosma

Exco, ahli majlis buat laporan polis terhadap blog fitnah MBSA

Usaha Umno perdaya Pas untuk dapat undi Melayu hancur, dakwa Khalid …

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa