Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, November 24, 2016

Ikrar Pemimpin Politik: Dulu ISA untuk komunis dan subversis, sekarang SOS untuk pengganas tapi apa jadi?

Ahmad Zahid perlu bertanggungjawab atas penahanan Maria Chin
 | MALAYSIA DATELINE
Datuk Seri Anwar Ibrahim Datuk Seri Anwar IbrahimMenteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi harus tanggungjawab di atas penahanan Pengerusi Bersih Maria Chin Abdullah di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012, (Sosma), kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Dalam satu kenyataan dikeluarkan melalui pejabat PKR hari ini, bekas ketua pembangkang itu berkata, beliau memahami apa yang dilalui Maria Chin.
“Sewaktu penahanan saya di bawah ISA di Batu Cantonment, di mana saya percaya Maria sedang ditahan, tidur saya telah diganggu, saya dikenakan soal siasat yang tidak tentu waktunya dan amat mengelirukan, makanan dan keadaan kebersihan yang kurang memuaskan.
“Lampu terang dibiar terpasang dalam bilik tahanan siang dan malam.
“Sekiranya seorang pemimpin masyarakat madani seperti Maria boleh ditahan di bawah Sosma, maka tiada seorang rakyat Malaysia pun yang selamat dari terkena nasib yang sama.
Datuk Seri Ahmad Zahid HamidiDatuk Seri Ahmad Zahid Hamidi“Zahid Hamidi mesti mengambil tanggungjawab ke atas penahanan Maria. Keengganan beliau mengambil tindakan sejak Maria ditahan polis tidak boleh dimaafkan.
“Bukankah Zahid menteri yang berkenaan dalam hal ini? Apakah beliau tidak mahu bertanggungjawab?" soalnya.
Anwar berkata demikian kerana pernah ditahan dua kali di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) termasuk selepas pemecatannya sebagai timbalan perdana menteri pada September 1998.
Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) baru-baru ini mengadakan pemeriksaan ke atas Maria, yang ditahan di sebuah lokasi rahsia selepas ditangkap Jumaat lalu, sehari sebelum perhimpunan Bersih 5 di Kuala Lumpur.
Delegasi Suhakam diketuai pengerusi Tan Sri Razali Ismail memberitahu, aktivis berusia 60 tahun itu dikurung keseorangan dan tidak disediakan tilam untuk tidur.
Maria dilaporkan turut meminta diberikan naskhah al-Quran, bahan bacaan di samping ingin menemui anak dan keluarganya.
Anwar berkata penahanan Maria merupakan bukti Sosma “membahayakan kebebasan dan keselamatan semua rakyat Malaysia”.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa