Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, March 25, 2016

Aku postkan saja: Ini bukan dalam bidang aku..........

[24/03 11:30] ‪+60 19-932 2355‬: Hukum Ulamak Mendatangi & Hadiri Majlis Pemimpin Zalim.

1) Ulamak mendatangi pemimpin yg zalim adalah sejahat² keadaan kerana ia terdedah kepada dosa. Itulah pendapat Imam Ghazali. Bagi beliau jalan yg selamat bagi ulamak ialah memboikot pemimpin yg zalim & tidak mengendahkannya. Imam Ghazali menyebut :-

وهي شرها أن تدخل عليهم....الأسلم أن تعتزل عنهم فلا تراهم ولا يرونك.....الداخل على السلطان متعرض لأن يعصي الله تعالى.
Maksudnya: "Dan seburuk²nya ialah kamu(Ulamak) mendatangi pemimpin zalim....Yang lebih selamat kamu memboikotnya, jangan kamu melihatnya dan mereka melihat kamu/berjumpa....Yang datang berjumpa sultan dia terdedah kepada maksiat kepada Allah."

Allah ta'ala berfirman:-

لا تركنوا إلى الذين ظلموا فتمسكم النار.( هود: ١١٣)
Maksudnya: Jangan kamu cenderung kpd orang² zalim kelak kamu akan disambar api neraka.

Rasulullah sollallahu'alaihiwasallam bersabda:-

- فمن نابذهم نجا ومن اعتزلهم سلم ومن وقع معهم في دنياهم فهو منهم (رواه الطبراني)
Maksudnya: Barangsiapa membuang mereka(pemimpin yg zalim) berjaya, barangsiapa menjauhi mereka selamat dan barangsiapa yg bersama mereka dalam dunia mereka dia adalah dikalangan mereka".

- مَنْ أَعَانَ ظَالِماً لِيُدْحِضَ بِبَاطِلِهِ حَقّاً فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ ذِمَّةُ الله وَذِمَّةُ رَسُولِهِ.( أخرجه الحاكم وصححه)
Maksudnya: Barangsiapa menolong seorang yg zalim yang menghapuskan kebenaran dengan kebatilannya. Maka terlepas dari jaminan tanggungjawab Allah dan Rasulullah.

- سيكون بعدي أمراء، فمن دخل عليهم فصدقهم بكذبهم، وأعانهم على ظلمهم، فليس مني، ولست منه..(رواه الترمذي و النسائي والحاكم)

Maksudnya: Akan ada selepas ku pemimpin². Barangsiapa mengadapnya dan dia membenarkan penipuan mereka dan membantu kezaliman mereka. Maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya"

العلماء أمناء الرسل على عباد الله ما لم يخالطوا السلطان. فإذا فعلوا ذلك فقد خانوا الرسل فاحذروهم واعتزلوهم(رواه العقيلي في الضعفاء)
Maksudnya:- Ulamak pemegang amanah para Rasul terhadap hamba Allah selama mana mereka tidak bergaul dgn sultan/pemimpin. Apabila mereka lakukan itu, sesungguhnya mereka telah khianati Rasul. Maka jauhi mereka dan sisihlah mereka.

2) Kenapa ulamak tidak boleh mendatangi pemimpin zalim?

Ulamak yg mendatangi & hadir majlis pemimpin zalim terdedah kpd dosa. Imam Ghazali menyebut dosa mendatangi pemimpin zalim boleh berlaku melalui 4 perkara. Tidak terlepas seseorang dari salah satu empat perkara ini:-

- PERBUATAN: Berjumpa dengan pemimpin zalim kebiasaannya harta mereka ialah harta rompakan & rampasan duit rakyat. Duduk dlm majlis dan guna kemudahan hasil rompakan & rampasan duit rakyat adalah dosa tanpa kebenaran rakyat.

Dalam konteks dunia skrng ini. Majlis bersama pemimpin zalim kemungkinan disponsor dari duit rasuah kroni atau duit rakyat yg diguna utk kepentingan politik pemimpin zalim dan bukan utk rakyat. Duduk, makan, guna dan lihat dalam majlis yg dijayakan dengan duit rakyat  secara zalim adalah haram. Apatahlagi jika berlaku pembaziran dan salahguna hak² rakyat.

Imam Ghazali menyebut duduk berlindung dibawah khemah atau payung juga haram jika sumber hartanya haram. Mengambil manfaat dari sumber haram adalah haram. Katanya:-

والدخول إليه غير جائز لأنه انتفاع بالحرام...

Maksudnya: "Masuk berjumpa dgn pemimpin zalim tidak harus krn mengambil manfaat dari perkara haram".

Sekiranya ulamak yg datang menemui pemimpin yg zalim semua sumber hartanya halal juga tidak terlepas dari dosa. Ini kerana bangun menghormati pemimpin yg zalim itu kerana jawatannya juga adalah dosa. Ini kerana jawatan itulah alat/sebab dia melakukan kezaliman. Bangun menghormati pemimpin zalim juga menunjukkan ulamak tunduk/tawadhuk atau merendah diri kpd mereka. Merendah diri kpd yg zalim itu maksiat. Kata Imam Ghazali:

والتواضع للظالم معصية.
Maksudnya: "Merendah diri kepada pemimpin zalim adalah maksiat".

- DIAM: Diam maksudnya ulamak tidak menegur kemungkaran dan penyelewengan yg berlaku di depan mata. Setiap keburukan yg dilihat didalam majlis dan ulamak tidak menegurnya bermakna dia bersekongkol dalam melakukan keburukan tersebut. Kata Imam Ghazali:-

وكل من رآى سيئة وسكت عليها فهو شريك في تلك السيئة
Maksudnya:-
Dan setiap orang yg melihat kejahatan/maksiat dan dia dia tidak menegurnya, maka dia berkongsi dlm kejahatan itu.

Ucapan pemimpin yg zalim yg berbentuk kejian, penipuan, cacian dan menyakiti pihak lain dan ulamak mendengar saja tanpa menegur adalah haram. Imam Ghazali menyebut:-

يسمع من كلامهم ما هو فحش وكذب وشتم وإيذاء والسكوت على جميع ذلك حرام.

Maksudnya: "Dia ulamak mendengar ucapan pemimpin zalim; kejian, penipuan, cacian dan menyakiti yg lain. Tidak menegur semua itu adalah haram".

Bahkan Imam Ghazali sebut jika takut atau tak mampu menegurnya, ulamak janganlah menghadiri majlis pemimpin  zalim tersebut atau datang berjumpa dengan mereka kerana mereka mampu mengelaknya. Jika datang juga ulamak tidak terlepas dari dosa. Zaman moden ini jika mahu menegur pemimpin zalim tidak perlu bersama dan berjumpa mereka dalam majlis kerana teknologi moden seperti telefon, sms, whatsapp, FB, dll boleh membantu.

- PERKATAAN: Dimaksudkan dgn perkataan  ialah doa & pujian ulamak terhadap pemimpin yg zalim. Termasuk juga  membenarkan pemimpin yg zalim samada dgn kata² atau angguk kepala atau kegembiraan dan tanda persetujuan pada air muka dan wajah. Kata Imam Ghazali:

يصدقه فيما يقول من باطل بصريح قوله أو بتحريك رأسه أو باستبشار في وجهه أو يظهر له الحب والموالاة والإشتياق إلى لقائه...

Maksudnya: Membenarkan pemimpin yg zalim pada kebatilan yg disebut sama ada dengan perkataan yg jelas atau mengerakkan kepala tanda setuju atau riak pada wajah tanda setuju atau menzahirkan kasih sayang kpd pemimpin zalim, wala' kepadanya dan rindu menemuinya.

Semua yg tersebut di atas dianggap membantu kemaksiatan. Membantu kemaksiatan adalah maksiat. Kata Imam Ghazali:-

والإعانة على المعصية معصية
Maksudnya: Membantu atas kemaksiatan adalah maksiat.

Hadir majlis pemimpin zalim dianggap menyucikan dia dari kezalimannya. Apatahlagi jika dipuji akan mengalakkan dia melakukan maksiat. Kata imam Ghazali:-

فإن التزكية والثناء إعانة على المعصية وتحريك المرغبة فيه.
Maksudnya:- Sesungguhnya sokongan dan pujian kpd pemimpin zalim adalah menolang kemaksiatan dan memberi galakan melakukannya.

Rasulullah bersabda:-

إن الله ليغضب إذا مدح الفاسق.(أخرجه ابن أبي الدنيا والبيهقي)
Maksudnya: Sesungguhnya Allah memarahi apabila orang fasik dipuji)

- IKTIKAD: Yang dimaksudkan dgn iktikad ialah ulamak seolah² percaya kpd pemimpin yg zalim dan tidak memarahinya sebaliknya menunjukkan kasih sayang kepadanya dan mempelihatkan suka menemuinya.  Marah seseorang kerana Allah itu wajib. Suka kezaliman dan redha dengannya adalah berdosa. Kata Imam Ghazali:-

"ومحب المعصية والراضي بها عاص. ومن أحب ظالما فإن أحبه لظلمه فهو عاص لمحبته، وإن أحب لسبب آخر فهو عاص من حيث إنه لم يبغضه..."

Maksudnya:- Dan kecintaan kpd maksiat dan redha dengannya adalah berdosa. Sesiapa yg Sayang kepada orang zalim, sekiranya dia kasih kezalimannya maka dia berdosa dan jika dia kasih kerana sebab lain dia juga berdosa kerana dia tidak membencinya.

Sekiranya ulamak selamat dari 4 perkara di atas, dia tidak terlepas dari dosa melihat kemewahan dunia & mendatangi mereka yg tenggelam dlm kemewahan dunia kerana ia antara perkara yg dilarang Rasulullah sollallahu'alaihiwasallam:-

يا معشر المهاجرين لا تدخلوا على أهل الدنيا فإنها مسخطة للرزق.(رواه الحاكم صحيح الإسناد)
Maksudnya: Wahai kaum muhajirin! Kamu jangan mendatangi ahli dunia kerana ia boleh membawa kamu rasa kesal dgn rezeki.

Disamping ia juga akan menjadi contoh kepada orang awam mengiktiraf pemimpin zalim, menambahkan  kezalimannya dan membersihkannya dari kezaliman tersebut krn ulamak seolah² mengiktiraf mereka. Kata Imam Ghazali:-

وهذا مع ما فيه من إقتداء غيره به في الدخول ومن تكثيره سواد الظلمة بنفسه وتجميله إياهم إن كان ممن يتجمل به.

3) Apakah kita tidak boleh berjumpa langsung dengan pemimpin yang zalim?

Imam Ghazali menyatakan ada dua keadaan ulamak boleh datang bertemu pemimpin zalim dan ia dianggap satu kelonggaran:-

- Jika menemui pemimpin zalim itu adlh satu kemestian utk memelihara maslahat/kepentingan umum, demi kestabilan negara dan mengelak pemberontakan rakyat. Pada masa ini harus hadir menyahut jemputan pemimpin zalim bukan kerana hormat atau taat kepadanya ttp demi menjaga maslahat umum. Dalam erti kata lain datang atau jumpa pemimpin zalim tersebut atas dasar wajib dan satu  kemestian utk menjaga maslahah umum bukan hanya datang sekadar menerima jemputan, bersuka ria, santai bersama, makan bersama, dan seumpamanya yg menunjukkan penghormatan dan taat kpd pemimpin zalim. Kata Imam Ghazali:-

أمر إلزام لا أمر إكرام
Maksudnya: Urusan yang mesti/wajib bukan urusan yg menunjukkan penghormatan.

- Menemui pemimpin zalim untuk menyekat kezaliman ke atas muslim selainnya atau ke atas dirinya sendiri. Ini adalah kelonggaran dgn syarat ulamak tidak memuji pemimpin zalim tersebut dan  tidak lupa menasihatinya dgn nasihat yg boleh diterima.

Inilah sedikit sebanyak hukum hakam berkenaan mendatangi & hadir majlis pemimpin yg zalim mengikut pandangan Hujjatul Islam Imam Ghazali. Namun amat malang ulamak di Malaysia amat selesa menghadiri majlis bersama pemimpin zalim sambil tersenyum tanda suka, puji, ketawa ria, bangga bahkan mereka menerima pula jawatan yg dilantik oleh pemimpin zalim seolah² tidak ada apa.

لا حول ولا قوة إلا بالله....

Sumber : Kitab Ihya', Iman Ghazali, Cetakan Darul Al-Khair, J2, C3/94, M224-228.
[24/03 11:35] ‪+60 13-489 4073‬:

PENGAMPU NAJIB JANGAN SOMBONG

Sekuat2 pemimpin tidak sekuat kuasa ALLAH Maha Pencipta .Bermula dengan kebongkakan Firaun  sehingga kezaman ini. Kita lihat apa jadi kpd Shah Iran (Raja segala Raja) , Soeharto, Marcos, Saddam , Ghadaffi , Mubarak , Taksin dan ramai lagi. Mereka semua kaya raya dengan harta rompakan tapi bila sampai masa nya ALLAH SWT tarik semuanya. Mereka tersungkor dng seaib2nya.

Masa Najib akan sampai walaupun hari ini dia "Cash Is King".

Sebahagian besar pemimpin2 UMNO yg selalu kelaparan ditaburkan dedak seperti ayam dibelakang rumah. Kita tunggu dan lihat kemana akan perginya anak2 ayam nanti apabila dedak tidak diberi lagi apabila penabur dedak disangkarkan pula.

Nasihat saya kepada pengampu2 Najib janganlah terlalu bongkak dan sombong dan bermegah2 dng kekayan dari hasil rompakan itu

MASANYA PASTI TIBA

Tamrin Tun Ghafar
Khamis 24/03

1 comment:

  1. antara najib dan madey kutty

    1. madey lebih kerap gunakan isa drp najib
    2. madey penjarakan musuh dan kwn dgn hina
    3. madey rompak rm 44 billion harta negara melalui proksi...
    najib baru 2.6 billion
    4. bini madey lebih kurus drp binik najib
    5. dedak madey dedak bermaruah...dedak najib dedak gred A

    cube tanye madey apa itu sauka

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa