Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, March 31, 2016

Hah terselak dah: Ku Li, kami tahu apa yang anda lakukan Ogos lalu!

Posted on Wednesday, March 30 @ 22:31:03 MYT by paktam
Oleh Liew Chin Tong

Ketua penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa mungkin merasakan bahawa dirinya menyempurnakan satu 'tugasan besar' setelah berjaya meneutralkan Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li menerusi Deklarasi Kelantan setelah beliau (Ku Li) dipalitkan dengan akuan bersumpah (SD) yang diedarkan di parlimen baru-baru ini untuk menyokongnya sebagai perdana menteri menggantikan Datuk Seri Najib Razak.

Setelah Semangat 46, Tengku Razaleigh kembali semula ke pangkuan Umno pada 1996.

Pasca pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Tengku Razaleigh adalah antara nama yang disebut-sebut sebagai bakal menduduki jawatan timbalan perdana menteri ketika itu.

Pada PRU 2008, BN kehilangan dua pertiga majoriti dan ini mendorong beliau untuk memulakan langkah merapati pemimpin pembangkang dan ahli-ahli parlimen BN Sabah dan Sarawak dengan harapan boleh menduduki kerusi perdana menteri sekiranya wujud kelompangan dalam kepimpinan.

Tan Sri Muhyiddin Yassin telah dipecat pada 28 Julai 2015. Pada dua minggu pertama Ogos 2015, Tengku Razaleigh mula membina hubungan (engagement) dengan beberapa pemimpin dan tokoh dengan harapan dapat menggantikan Najib.

Namun ia digagalkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang baru Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pada 16 Ogos 2016.

Annuar sepatutnya melakukan semakan terlebih dahulu dari Zahid sebelum mengambil tindakan yang hanyalah memalukan dirinya sendiri.

Logiknya, situasi politik dan imej buruk perdana menteri hari ini tidak akan memberikan sebarang faedah kepada Razaleigh sekiranya beliau memilih untuk memihak kepada Najib.

Kami tidak akan membuat sebarang spekulasi tentang apakah motif atau ganjaran yang bakal beliau perolehi dalam tindakannya menyokong penuh kepimpinan Najib!

Tindakan Annuar yang menafikan penglibatan Tengku Razaleigh dalam isu SD di parlimen sebaliknya mengaitkan SD itu sebagai 'kerja' DAP dan Dr Mahathir hanyalah menyerlahkan kedangkalan serta kenaifan dirinya sendiri.

Samalah juga sepertimana Tengku Razaleigh tidak perlu menafikan keinginannya untuk menggantikan Najib sebagai perdana menteri!

Sepertimana dikatakan oleh Ketua Whip DAP merangkap Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke, SD tersebut adalah bertujuan menjadi alternatif kepada undi tidak percaya di Parlimen terhadap Najib.

DAP memiliki 37 orang ahli parlimen dan kami terbuka untuk membincangkan idea berhubung 'grand coalition' untuk menyingkirkan Najib dan melakukan reformasi berasaskan prinsip demokrasi, keadilan dan tatakelola yang bersih.

Tetapi DAP tidak pernah mengambil sebarang inisiatif untuk mengangkat Tengku Razaleigh sebagai perdana menteri apatah lagi menandatangani sebarang dokumen untuk hal tersebut.

Tengku Razaleigh sewajarnya bersikap jujur untuk mengakui tindakan awal yang beliau ambil untuk menyingkirkan Najib, sekalipun pada masa ini beliau bertindak sebaliknya.

Kami tahu apa yang anda lakukan Ogos lalu!

Penulis adalah Pengarah Pendidikan Politik DAP Kebangsaan merangkap Ahli Parlimen 

1 comment:

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa