Monday, May 2, 2016

PAS kalut?

3% SAJA NAK UNDI PAS ??  BIAR BETUL !!!

Aku nie bukan berapa percaya sangat dengan sesetengah kajian yang dibuat terutama yang melibatkan cita rasa pengundi terhadap parti politik, blok, atawa apa jenama sekalipun atas kapasiti entiti politik semasa ini bro, terutama responden yang ditemu bual itu adalah sejumlah kecil saja.

Ilham Centre kata dia baru bentang 4 slide saja sekarang ini dan belum kajian penuh yang belum disebar lagi pun ! Jadi dengan 4 slide itu - bukankah IC dah buat sebaran? Sebaran laa tu, nak sebar tara mana lagi? Ringkasan trend pengundi tu hangpa boleh tengok kat carta pie bawah nie bro!

Dengan 4 slide ini, PAS boleh demam kora bro? Mana tak demam kalo 3% saja yang mau pangkah PAS? Sikit punya haru ke tu? Tu yang agaknya Pas merepet, mereben sakan macam kena 'sampok' jer?

Rasanya perkembangan terbaru nie bila calon PKR dan DAP bertindih di PRN S'wak sini  [ http://malaysiadateline.com/index.php/berita-list/16-berita-utama/2329-pertindihan-calon-pkr-dap-mampukah-pakatan-harapan-diselamatkan
dan semaraknya rakyat menerima kehadiran Amanah dengan positif sini [ http://malaysiadateline.com/index.php/berita-list/15-berita/2320-penduduk-sarawak-terima-amanah-dengan-positif-kata-salahuddin ] boleh menyebelahi kajian Ilham Centre ini. 

Kekalutan PKR yang masih berhubung 'manis' dengan Pas Azmin [ https://m.malaysiakini.com/news/334150 ] atas kapasiti seseorang yang mahu 'pertahan' kerusi empuknya dikhuatiri boleh menyebelahi Amanah dengan selesa terutama di Selangor kerana Amanah telah pun isytihar akan tanding semua kerusi Pas di Selangor sini [ http://www.malaysia-today.net/amanah-akan-tanding-semua-20-dun-7-parlimen-pas-di-selangor/ ]. 

Mana Pas tak kalut bro? Biaq Pas kalut, kalo cakap tu politik matang kononnnn ? 
Matang bende? model politik kalut, serba seghabut tak mahu cakap?

Kalo Pas kabor kat rakyat, depa laa nak bawa politik terbuka, bertanggungjawab, bersih, sejahtera? bergerak pula atas jalan penyelesaian dan politik membina kononn? Dah habis lingkup sana sini, PR pun hanya tinggal nama, masih membina ke, matang ke? Pas laa yang akan dikenang sebagai 'catalyst' pelingkup Pakatan rakyat yang hampir meragut 'nyawa' UBN dhulu?

Atas kertas bukan main muluk dan indah berbicara, SUA Pas dok habaq Pas membawa pendekatan politik membina dan menolak perkauman sempit? 

Kah kah Kah ! Betul-betul ludah atas kepala sendiri Pas nie, Pas laa yang suka cari gaduh dengan rakan-rakan PR dulunya sampai hancur berkecai, Pas laa juga yang 'rasis' dengan mengatakan Amanah sebagai Khadam DAP [ http://www.astroawani.com/berita-politik/amanah-ibarat-khadam-dap-bukan-saingan-kepada-pas-hadi-awang-101420 ] dan seru umat Islam menentang DAP dengan berprasangka bahawa DAP berhasrat untuk memerintah negara? sini [ http://kitaikini.com/berita/2016/3/Politik/1438/Hadi-Awang-Seru-Umat-Islam-Bersatu-Menentang-DAP-201638461384769 ]

Sebelum PAS memutuskan untuk menamatkan sebarang hubungan dengan DAP, Pakatan sendiri telah gagal berfungsi kerana tindak-tanduk Hadi bro ! antaranya kerana  Hadi tidak pernah menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri, kata Lim Kit Siang sini, jeles laa tu pasai nama Tok Sidang dipinggirkan? Kah Kah Kah

Semua senario ini memberikan satu indikasi jelas betapa Pas yang masih 'menjulang' Umno sebagai 'idola' terbarunya akan berikan harapan 'kosong' kepada rakyat umumnya untuk bersama Pas lagi..wajarlah Ilham Centre mendapati trend pengundi sekarang hanya akan berikan undi sekitar 3% sahaja.

Nak tau beza tara antara kepimpinan utama dalam Pas dan Amanah? Jangan lepaskan peluang baca satu dialog antara Khalid Samad dengan seorang Pak Aji bro ! sekurangnya tahulah kita hebat ke tidak Pas berTok Sidang yang ada sekarang ini bro?

Kah Kah Kah

.
HANYA 3% AKAN UNDI PAS BERSAMA BLOK KETIGA, KATA KAJIAN TREND MENGIKUT KAJIAN ILHAM CENTRE

Menurut satu kajian yang dibuat oleh sebuah firma bebas, hanya 3% rakyat Malaysia sahaja menyokong 'Blok Ketiga' yang diwujudkan oleh PAS besama rakan barunya, Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan).

Fakta itu diperolehi oleh Ilham Centre berdasarkan satu kajian yang dibuat oleh mereka untuk penggal pertama tahun 2016, kata Pengerusi Eksekutifnya, Mohamad Hisomuddin Bakar.

Fakta ini didedahkan oleh Hisomuddin dalam satu forum yang diadakan di Universiti Malaya Rabu lepas.

Kajian bertajuk "Penerimaan rakyat terhadap kerajaan dan isu semasa (Suku Pertama 2016) itu dibuat antara 1 - 30 Mac 2016 dengan menemubual 1825 responden secara berdepan di seluruh Semenanjung Malaysia.

"Kajian penuh kami belum sebarkan lagi. Saya hanya bentangkan 4 slide saja dalam forum itu," kata Hisomuddin ketika dihubungi Malaysia Dateline.

Berdasarkan kajian itu, responden ditanya, "Sekiranya PRU diadakan sekarang, parti manakah yang menjadi pilihan anda untuk membentuk kerajaan?".

Barisan Nasional (BN) kekal menjadi pilihan utama rakyat negara ini apabila 38% dari mereka berkata mahu mengundi BN diikuti dengan Pakatan Harapan 26%.

Namun 23% dari mereka enggan menjawab soalan itu, 9% tidak mahu keluar mengundi dan 1% lagi mahu mengundi calon bebas.

Ketika ditanya, siapakah Blok Ketiga yang dimaksudkan dalam kajian itu, Hisomuddin menjawab "Blok Ketiga merujuk Pas dan Ikatan ikut fahaman responden yang ditemui masa kajian dilakukan."

Pada 16 Mac lepas, Pas mengumumkan pembentukan satu blok baru bersama Ikatan dalam satu pengumuman yang dibuat melalui satu sidang media di Pejabat Agung Pas, Kuala Lumpur.

Bercakap kepada media selepas majlis pengenalan itu, Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pertemuan hari itu "membuka ruang ke arah pembinaan kumpulan persefahaman" yang lebih tersusun.

Katanya, Pas membawa model politik matang, terbuka, bertanggungjawab, bersih dan sejahtera bersama parti-parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan yang ingin turut serta dengan idea berkenaan.

"Pendekatan ini juga menuntut kami supaya bergerak di atas teras penyelesaian dan politik membina, di samping menolak budaya politik oportunis, kasar dan perkauman sempit," katanya.

Di atas prinsip itulah, kata Takiyuddin, maka pada hari ini "bermulalah satu kerjasama politik di antara Pas dan Ikatan.

Ikatan adalah sebuah parti baru diketuai bekas menteri, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir yang ditubuhkan pada 2012 tetapi hanya didaftarkan pada 2015 ~ Abdul Jalil

1 comment:

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa