Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, November 7, 2016

Harakahdaily atau PAS yang biadap terhadap istana?

Harakahdaily biadab terhadap istana Kelantan
 | ZIKRI ABDULLAH
Artikel Hari Ini Dalam Sejarah yang disiarkan di HarakahdailyArtikel Hari Ini Dalam Sejarah yang disiarkan di HarakahdailyTindakan Pas menerbitkan artikel yang dianggap menghina Sultan Ismail Petra amat mengejutkan rakyat Kelantan.
Artikel bertajuk Hari ini dalam sejarah PAS (6 November 1996) menyebut Baginda Sultan Kelantan itu telah 'dimalukan' kerana tidak dibenarkan menyertai mesyuarat Majlis Raja-raja Kali Ke-174 amat mengejutkan rakyat Kelantan.
Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (Amanah) Kelantan, Hazmi Hassan mahu Pas dan lidah rasminya Harakahdaily segera menarik balik artikel berkenaan kerana perkara ini mencabar kehormatan raja dan rakyat negeri itu.
"Kita minta mereka (Pas) tarik balik kenyataan konon Sultan dimalukan kerana allahyarham Tok Guru sudah tiada dan Sultan Ismail berada dalam keadaan gering," katanya ketika menghubungi Malaysia Dateline.
Menurutnya, artikel sebegini sangat tidak sesuai dan menimbulkan pelbagai persepsi dan portal rasmi Pas seharusnya peka terhadap persekitaran semasa dan sensitif dengan perkara sebegini.
"Kita amat kesal dan tertanya-tanya apa motif dan faedah Harakahdaily mengeluarkan berita sebegini," katanya.
Dalam artikel berjudul "Sultan Kelantan gagal sertai mesyuarat majlis raja-raja" yang disiarkan harakahdaily semalam, disebut pada hari ini dalam tahun 1996, Sultan Kelantan, Sultan Ismail Perta telah gagal menyertai mesyuarat Majlis Raja-raja Kali Ke-174 di Istana Negara, Kuala Lumpur kerana tidak diiringi oleh Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat atau wakilnya.
"Keengganan Menteri Besar Kelantan melantik wakilnya ke mesyuarat Majlis Raja-raja ekoran krisis politik Kelantan ketika itu telah menyebabkan Sultan Kelantan yang menghadiri mesyuarat tersebut bersama Timbalan Menteri Besar II Kelantan, Dato' Mohamed Rozali Isohak telah tidak dibenarkan menyertainya," kata artikel itu.
Turut disebut, Sultan Kelantan yang enggan diiringi oleh Menteri Besar kerana krisis ini, dan juga gagal diiringi oleh Ustaz Dato' Abdul Halim Abdul Rahman kerana tidak diberi pelepasan oleh Menteri Besar, terpaksa membawa Timbalan Menteri Besar II, Dato' Mohamed Rozali Isohak sebagai pengiring dalam mesyuarat pada 6 November 1996 itu tanpa surat pelepasan Menteri Besar.
"Oleh kerana kedua-dua Timbalan Menteri Besar tersebut tidak diberikan surat pelepasan untuk mengiringi Sultan Kelantan, Baginda Sultan Kelantan telah 'dimalukan' kerana tidak dibenarkan menyertai mesyuarat Majlis Raja-raja Kali Ke-174 pada 6 November 1996 tanpa diiringi oleh Menteri Besar atau wakilnya," artikel berkenaan ditamatkan.

* ini kena tanya pengendali Harakah. Nak pakai siku dan lutut jugakah nak tepis?

1 comment:

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa