Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, November 26, 2016

ISU RUU 355 HADI: FAKTA dan AUTA

[11/25, 12:10] ‪ ISU RUU 355 HADI: FAKTA & AUTA

Tak sangka PAS sangka rakyat sgt mudah diperbodohkan hanya kerana PAS dan presidennya sendiri mudah diperbodohkan UMNO.

Sejarah awal Akta 355 telah mula  digubal sejak tahun 1965 lagi  yg  diusulkan oleh YB DP Abd Rahman Yaakub, ketika itu seorang menteri.

Pada tahun 1984, pindaan usul menaikkan had hukuman pernah diusulkan oleh YB Datuk Yusuf Nor seorang timbalan menteri, setelah mendpt perkenan Majlis Raja2 Melayu.

Pada 2012, pejabat peguam negara sudah pun memulakan inisiatif mengumpulkan beberapa pengamal2 udg2 syariah, ahli2 akademik dan agamawan2 bg membincangkan kemungkinan cdgn pindaan Akta 355 utk dibentangkan oleh menteri di JPM.

Satu jwtnkuasa teknikal kemudiannya dibentuk.

Pd awal 2015, YB Datuk Jamil Khir, selaku menteri di JPM menyatakan beliau sudah bersedia utk membentangkan usul pindaan RUU 355.

Apa yg berlaku dlm PAS ketika ini ialah kebisingan konon PAS akan melaksanakan hukum hudud setelah menerima janji lakonan air mata YB Datuk Alwi dlm sidang DUN Kelantan. Bila beberapa org ahli PAS  temui pimpinan2 PAS ttg hakikat bhw mmg PAS sibuk mencanangkan hukum hudud ketika itu, tiada siapa drp pimpinan PAS dpt menafikan.

Pimpinan PAS telah dimaklumkan oleh mantan2 pemimpin sebelum muktamar ke-61 ttg proses dan komponen yg perlu diperkuatkan dan disediakan sebelum usul penggubalan hudud boleh dicadangkan. Ketika inilah mantan2 pimpinan PAS itu dilabel malah difitnah sbg barua/berkiblatkan  DAP  dan difitnah menentang hukum Allah.

Apabila diheboh dan riuh  mengenai pelaksanaan hukum hudud dan  byk perkara masih belum disediakan, maka PAS mula berdolak dalih bhw usul itu hanyalah sekadar pindaan RUU 355, suatu usaha yg mmg sudah pun disediakan oleh Pejabat Peguam Negara  TS Ghani Patail sbg Peguam Negara mencadangkan menteri mengusulkannya.

Kepimpinan utama PAS sangka rakyat sgt mudah diperbodohkan semacam lembu hanya kerana PAS dan presidennya sendiri mudah diperbodohkan oleh UMNO

Pada mulanya PAS katakan pindaan tersebut bagi membolehkan pelaksanaan hudud di Kelantan selaras dengan penggubalan dan kelulusan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015 di DUN Kelantan. Apabila heboh dikatakan Kelantan hendak melaksanakan hudud, DS Abdul Hadi Awang  mengubah nada retorik  mengatakan bahawa cadangan pindaan hanya untuk memperkasakan Mahkamah Syariah kerana kedudukan Mahkamah Syariah dilihat lebih rendah daripada Mahkamah Majistret

Saya secara peribadi sbg umat islam yg merupakan bekas penyokong tegar PAS, sememangnya bersetuju usul pindaan RUU 355 ini bagi penambah baikkan had2 hukuman dgn tujuan  memperkasakan  mahkamah syariah.

Persoalannya, saya amat tidak bersetuju dgn sikap berdolak dalih YB DS Abd Hadi Awang yg menggunakan isu hudud utk mendpt "mileage politik" sdgkn beliau sedar apa yg dilaungkan sebelum ini ttg hudud hanyalah retorik bagi meraih sokongan dan dgn sengaja mahu sebuah pakatan pembangkang yg berpotensi meruntuhkan kerajaan zalim UMNO-BN  diranapkan bagi membolehkan  UMNO-BN utk terus menerus  kekal memerintah negara. Tiba2 dlm masa yg sama,  muncul pula  sekumpulan  ustaz2 dari mazhab baru (???)  mengeluar fatwa dan  mengkafirkan org2 Islam yg menentang dan  tidak menyokong RUU 355 dgn cara (jijik !!!), iaitu memutar belit ayat2 al-Quran dan hadis sesuka hati.

Jadi tiada apa2 pun yg hendak dibanggakan.  Hadi seolah2 menjadi juara memperjuangkan hukum Allah dlm soal RUU 355...hakikatnya  hanyalah kepura2an sahaja  hinggakan  Islam terkena tempias fitnah akibat permainan politik kotor seorang yg  bergelar ulama. Kerjasama dan hubungan sulit  UMNO-PAS telah mula   wujud sejak isu "siapa yg layak jadi MB Perak" selepas kemenangan PR semasa PRU 13.  Tentangan kuat drp TG Nik Aziz dan  kepimpinan utama PAS Perak  yg diketuai oleh  Ustaz Ahmad Awang...akhirnya Hadi dan pengampu2  terpaksa akur. YB DS Nizar Jamaludin dilantik sebagai MB Perak dgn perkenan Tuanku Sultan Perak  sehingga dijatuhkan secara tidak  bermoral oleh seorang pemimpin terkenal UMNO (????). Kemudian berlaku pertikaian dlm isu Undang2 Tubuh Kerajaan Ng  Perak yg melibatkan krisis xMB Nizar vs MB Zamri di bawa hingga ke mhkmah persekutuan..akhirnya XMB Nizar tewas dan akur.

Isu RUU 355 hanyalah mainan dan gimik politik UMNO-HADI utk meraih sokongan pengundi Melayu Islam demi mengekalkan UMNO-BN terus nenerus  memerintah negara...Sudah dua kali Hadi  diberi ruang dan peluang oleh YDP DR bgi  membentang usul tersebut  tapi peliknya Hadi tidak melakukannya..Hadi memilih  ruang (berfikiran sempit.!!!)   memohon usul RUU 355  ditangguhkan ke sidang akan datang  dgn alasan hendak menambah baikkan dan rakyat di luar parlimen belum memahami  lagi...(skrip usul penangguhan semacam ada strategi  sulit lbh awal antara  UMNO-HADI di balik tabir).  DUN Kelantan dan Terengganu dah lama lulus...Adakah ulama2,ustaz2 dan kepimpinan PAS tak menjelaskan kpd rakyat lebih awall sebelum ini.  Alasan yg diberi oleh HADI tak bermerit dan remeh...Akhir kalam...RUU 355....tak ke mana...sekadar mainan politik UMNO-PAS sehingga PRU 14.  Lps tu lenyap...
....sorotan pgi ni oleh..

[11/25, 12:24] ‪Kredit: Tapih Lului  via Roslangau 64

Jawapan kepada " Kenapa RUU 355 DiTangguhkan"

1.  Di tangguhkan kerana MCA, MIC dan seluruh komponen BN Sabah dan Sarawak tidak mahu RUU355.

2.  Najib dan Umno terpaksa akur.

3.  Hadi sudah tiada pilihan kerana nyawa parti mereka hanya bergantung kepada Umno.

Umno BN dan rakan sekongkol mereka PAS melalui para pembodek, penjilat dan penjuak membuat serangan terhadap pembangkang kononnya RUU355 Hadi di tangguhkan kerana Pakatan Pembangkang tidak bersetuju dengan RUU tersebut.

Tujuan( Umno dan PAS) ini adalah semata mata menyembunyikan kelemahan dalaman Parti Parti mereka.

Sedangkan...

Parti Parti pembangkang (PKR,Amanah, Bersatu, DAP) hanya menunggu dibentang dan di bahaskan sahaja. Malangnya bentang pun tiada, Bahas pun tiada.

Sekian info ringkas pagi ini.

[11/25, 12:45] KULIAH PAGI JEMAHAT

Lepas solat subuh pagi tadi di Rusila, tok sempat hadiri kuliah pagi jemahat bersama guru tok.  Sebelum itu, kami sempat mengadakan doa selamat sempena berjaya menangguhkan RUU Akta 355 semalam.

Kuliah pagi tadi adalah berkaitan bab "Wajib dan haram Urusan Tangguh" .

Guru tok kata, adapun 'tangguh' ini jgn buat main2.  Ada syarat2nya untuk tangguh atau haram tangguh.

Di antara perkara2 yg DIHARAMKAN TANGGUH itu ada 7 perkara:

1.  Bila sampai masa dan kemahuan berjimak.
2.  Bila sampai masa untuk makan kambing golek.
3.  Bila kutip duit derma jihad tabung milo.
4.  Bila sampai jodoh bernikah poligami.
5.  Bila hujung bulan elaun dan gaji wakil rakyat masuk.
6.  Bila Ulil Amri (sekarang ini Amno) jemput bertemu.
7.  Mencandat sotong atau Tahnik budak baru lahir.

Ada pun perkara2 WAJIB TANGGUH itu ada 3 perkara, iaitu:

1.  Bentang hudud.
2.  Bentang RUU Akta 355.
3.  Saman Sarawak Report.

Rujuk Kitab: ALBABUN TANGGUHIYYAH OLAMAKIYYAH (JILID 6)

USIN UG CEROI

3 comments:

  1. Ada orang tanya soalan secara terbuka di alam maya, bolehkah ruu355 diluluskan.

    Jawapan saya adalah tegas iaitu TIDAK SAMA SEKALI kerana Haji Hadi baru baca tajuk yang diubah semula sahaja terus meminta tangguh, dia belum pun membentang isi kandungan ruu355 untuk bacaan kali pertama pun... jadi mana mungkin nak diluluskan ... apalah budus sangat2.

    ReplyDelete
  2. Dey thamby! RUU babi apa cerita? Apakah anda pejuang babi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. *APAKAH PERBEZAAN RUU355  HJ HADI DAN RUU PENTERNAKAN BABI DI P. PINANG?*

      KENAPA RU355 HJ HADI TIDAK DIBENTANG UNTUK DIBAHAS DAN SETERUSNYA DIUNDI? SEBALIKNYA HJ HADI SENDIRI SELEPAS BENTANG, *DIA SENDIRI YG MINTAK TANGGUH KE SESSI PARLIMEN AKAN DATANG* (DISYAKI BELIAU HANYA MENGIKUT SKRIP YG DITENTUKAN UMNO- SEBAB TU BELIAU HANYA DIBERI PELUANG BENTANG PADA HARI AKHIR PERSIDANGAN)


      BERBEZA DENGAN RUU PENTERNAKAN BABI DI P. PINANG (UTK MEMASTIKAN TERNAKAN BABI TIDAK MENJEJASKAN ALAM SEKITAR). USUL INI DIBAWA OLEH *PIHAK KERAJAAN* P. PINANG DIBENTANG UNTUK DIBAHASKAN DAN SETERUSNYA DIBUAT PENGUNDIAN DAN *SEMUA ADUN* BERSETUJU (TIADA YG BANGUN MEMBANTAH) TERMASUK ADUN2 PEMBANGKANG IAITU 5 ADUN UMNO DAN *SATU ADUN PAS*


      MEJAR B ZAIDI
      Pegawai Penerangan
      Ketua Menteri Pulau Pinang

      #VIRALKAN TKSH

      Delete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa