Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, November 2, 2016

Marahkan cina DAP konon: Hisy......tak habis dengan karut yang rugikan wang rakyat!

ECRL: Mengarut, puluhan juta ringgit untuk setiap kilometer
02 November 2016 | ARIF ATAN
Projek ECRL sepanjang 600 KM bernilai RM55 bilion

Projek landasan Kereta Api Pantai Timur atau East Coast Rail Link (ECRL) sepanjang 600 kilometer yang menggunakan dana dari China dengan kos dianggarkan mencecah RM55 bilion dipertikai kerana dilihat tidak masuk akal.

Ahli Jawatankuasa Amanah, Aiman Athirah Al-Jundi berkata, banyak perkara berkaitan projek menghubungkan ibu negara dan negeri-negeri di Pantai Timur itu mengundang persoalan ketika rakyat berada dalam keadaan ekonomi negara yang amat kritikal.

“Adakah rakyat Malaysia tahu apa yang tidak kena dengan perjanjian projek ECRL yang bernilai RM55 bilion ini? Jumlah RM55 bilion ini bukan sedikit, tahu?

“Untuk jarak yang akan terlibat, setiap kilometer jika dicongak-congak ia bakal membabitkan kos puluhan jutaan ringgit! Adakah itu masuk akal?” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau juga membidas perjanjian terbabit yang tidak dilakukan secara tender terbuka ketika kerajaan mahu memuktamadkan projek tersebut sebelum akhir tahun ini.

“Bagaimana kerajaan memastikan bahawa nilai yang ditawarkan oleh kerajaan China itu adalah yang terbaik? Atau ada apa disebalik perjanjian ini yang rakyat tidak diberitahu sehinggalah kelak ia sekali lagi terdedah bila sudah agak terlewat?” tegasnya.

Mengulas lanjut, Athirah yang juga Timbalan Ketua Angkatan Wanita Amanah Negara (Awan) menyifatkan Perdana Menteri tergesa-gesa untuk meneruskan projek yang bakal merentasi Banjaran Titiwangsa itu.

“Bagaimanakah prestasi sistem pengangkutan yang lain? Adakah keutamaan Malaysia untuk mempelbagaikan ‘produk pengangkutan’ berbanding memastikan setiap yang sedia ada dipertingkatkan keberkesanan?

“Mengapa Najib tergesa-gesa meneruskan projek ini walaupun pada masa yang sama ekonomi rakyat dan negara adalah pada tahap yang sangat kritikal?

“Adakah projek ini sebagai mahar Umno-BN kepada rakyat Kelantan agar PRU14 (Pilihan Raya Umum ke-14) mereka diberi laluan mengambil alih Kelantan?” bidasnya.

Sehubungan itu, Athirah berpendapat penasihat kepada ekonomi kerajaan pada masa ini adalah lebih memihak kepada ketamakan rakus pemodal sehingga menafikan keadilan kepada rakyat bawahan.

“Saya teramat yakin, siapapun yang menjadi penasihat ekonomi kerajaan ini adalah mereka yang berjiwa kapitalis, pemeras dan penindas rakyat kebanyakan.

“Saya lebih rela Umno-BN tumbang terus dalam PRU14 akan datang sekalipun mereka dan sekutu serta proksi-proksi mereka melaungkan mereka itu masih baik kerana beragama Islam dan berbangsa Melayu.

“Sudah-sudahlah mempolitikkan agama dan bangsa untuk survival elit dan kapitalis. PRU14 adalah untuk kejayaan kuasa rakyat,” tegasnya lagi.

Untuk rekod, kontrak pembinaan ECRL diberikan kepada syarikat China Communication Construction Company Ltd (CCCC), manakala perjanjian kewangan akan dibuat dengan Export-Import Bank of China (EXIM).

ECRL juga dikatakan menjadi pelaburan tunggal terbesar China di Malaysia setakat ini.

Najib dilaporkan akan menandatangani butiran kontrak dan rangka kerja kewangan berkenaan pada lawatan rasmi Menteri Kewangan itu selama tujuh hari bermula sejak 31 Oktober lalu.

* celiklah mata dan bukalah telinga serta bangunkan minda yang tidur tu wahai Melayu UMNO!

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa