Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, May 24, 2014

Dyana: Congak Orang Kampung Yang Berumur......

Orang lama yang dah karat UMNO ni susah nak cakaplah.....
Aku pun orang lama gak
Tapi nasib baik otak aku tidak kuno dan tidak berkarat sebab aku gunakannya untuk berfikir bukan menjadi pak turut dan pak angguk!
Aku juga pakai cermin mata tapi masih dapat melihat dengan jelas yang mana 'haru' yang mana 'biru'

Dyana Melayu tapi 'taukenya' Cina...
Sewaktu DAP ghairah mempertaruhkan seorang calon Melayu untuk "merempuh hadangan perkauman" di Teluk Intan, parti itu nampaknya terlepas pandang akan keberkesanan langkah itu buat segelintir pengundi.
 
Entah di mana silapnya, selepas empat hari berkempen, Dyana Sofya Mohd Daud, 27 tahun, seorang peguam yang kini bertugas sebagai setiausaha politik kepada pemimpin veteran DAP, dilihat belum cukup 'menawan' di mata pengundi Melayu yang setia mengundi BN pada pilihan raya umum lalu.
 
"Calon DAP ini 50-50 (peluangnya).
 
"Orang kampung di sini kata calon DAP ini Melayu, tapi 'tauke' dia Cina.
 
"Mah Siew Keong (calon BN) ini Cina, tapi tauke dia Melayu," kata Sunar Senin, 50 tahun, seorang penjawat awam dari Kampung Tengah.
 
"Sini orang kata kubu BN, kalau dia (pembangkang) datang dan mahu dapatkan 10 peratus (undi) pun payah," kata Sunar yang secara terbuka mengaku terlibat dengan kempen BN.
 
Menurut Sunar, isu pembangunan masih lagi merupakan isu utama yang menjadi pertimbangan pengundi di kawasan itu.
 
Jelasnya, kehadiran seorang wakil rakyat BN memastikan kemudahan asas seperti jalan, lampu jalan raya dan sebarang permohonan bantuan diluluskan dengan mudah.
 
Bagaimana pun, beliau mengakui bahawa pengundi-pengundi muda di kawasan itu yang bekerja di kawasan bandar di luar Teluk Intan cenderung mengundi pembangkang.
 
Ini kerana golongan tersebut katanya, "tetap akan mempunyai lampu jalan" di kawasan rumah mereka tanpa mengira sesiapa sahaja yang mereka undi.
 
Di kawasan kampung yang harga kopi 'O' masih lagi cuma 80 sen secawan, mesej anti-GST yang dibawakan DAP dalam siri ceramah mereka mungkin agak sukar untuk dirasakan oleh pengundi.
 
"Dia orang (pengundi) akan tapis (kempen DAP), macam GST, bukan semua barang kena cukai," kata Sunar yang maklum barangan keperluan asas seperti beras, gula dan tepung tidak dikenakan GST.
 
"Baju (yang dikenakan cukai GST kelak) pun bukan selalu beli, setahun sekali sahaja beli," katanya lagi.
 
Beliau berkata demikian sewaktu ditemui di sebuah kedai kopi di Kampung Ayer Hitam.
 
Kampung Ayer Hitam terletak dalam kerusi DUN Changkat Jong, yang dimenangi BN dengan majoriti 1,118 daripada 23,281 undi pada pilihan raya lalu.
 
Selain Changkat Jong, satu lagi kerusi DUN di bawah Parlimen Teluk Intan adalah kerusi Pasir Bedamar, yang dimenangi DAP dengan majoriti selesa sebanyak 13,037 undi.
 
Kampung Ayer Hitam adalah sebuah kampung yang terletak bersebelahan dengan Kampung Baru Batu 12 dan Kampung Baru Batu 13.
 
Calon DAP, Dyana Sofya hanya dijadualkan turun bertemu pengundi di Kampung Ayer Hitam pagi ini, walaupun tiga hari lalu (Rabu) turun ke Kampung Baru Batu 12, sebuah kawasan majoriti orang Cina, dan kawasan 'selesa' buat DAP.
 
Seorang lagi pengundi, Ngatimin Sarjo, 69 tahun, seorang pesara tentera turut melahirkan sentimen hampir sama dengan Sunar.
 
Ditanya tentang kecenderungannya untuk mengundi calon mana, Ngatimin menjawab:
 
"Undi memang tetap BN. Sekarang hidup dah senang, tak banyak harta tapi ada sikit, kalau (kawasan ini) dapat pada orang lain (DAP), macam mana esok?," katanya.
 
"Kita ini pencen, ada rumah sendiri, ada motosikal (sendiri) sudah cukuplah," katanya lagi.
 
Menurutnya, beliau belum pernah berkesempatan menemui Dyana Sofya sejak tempoh kempen bermula.
 
"Tak tahu peribadi (dia), baru nak undi baru dia datang. Tak pernah jumpa lagi, jumpa gambar (poster) sahaja," katanya.
 
Seorang lagi penduduk tempatan, Mohd Ansor Halil, 44 tahun percaya bahawa sesiapa pun yang menjadi wakil rakyat tidak membawa sebarang perbezaan buat penduduk di situ.
 
Beliau yang akan mengundi buat kali keenam mengaku mengundi sekadar untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai seorang warganegara.
 
"Bagi saya tak ada apa-apa (beza wakil rakyat BN atau DAP). Cuma (menunaikan) tanggungjawab kita, apa pun tak ada, sama sahaja," katanya.
 
Berdasarkan kempen selama lima hari yang berlangsung sejak penamaan calon secara rasmi pada 20 Mei lalu, majoriti undi daripada Changkat Jong dijangka kekal bersama BN dalam pilihan raya kecil Teluk Intan.
 
Namun, sejauh mana ia mampu menyaingi kemenangan selesa DAP di Pasir Bedamar yang menyumbang kepada kemenangan DAP di Teluk Intan dalam dua pilihan raya sebelum ini, belum dapat dipastikan. - mk

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa