Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, May 30, 2014

MP Yang Matanya Celik Sebelah

Oh, Bung, Bung, Bung. Isteri anda boleh tetapi Teresa tak boleh!
SEKILAS PANDANGAN: Ada pada waktu dan ketikanya untuk pergi menghadiri sesuatu majlis terdapat arahan mengatakan lelaki perlu memakai tuksedo dan tali leher sementara wanita perlu memakai pakaian lewat petang.

Tetapi sekarang, apa yang disifatkan sebagai menentukan kod etika pakaian yang sesuai menjadi lebih sukar pada masa kini.

Kita seringkali dikelilingi dengan kod etika pakaian kasual dan formal, tidak kira sama ada ia adalah protokol fesyen dan gaya kumpulan sosial tertentu atau kod rasmi mengenai bagaimana cara berpakaian di tempat kerja.

Tidak ada garis panduan serta keterangan yang munasabah berhubung etika cara berpakaian perniagaan kasual. Garis panduan dalam gaya yang dikemukakan tidak berkesudahan serta kompleks, terutamanya untuk pakaian wanita.

Akhirnya, pakaian yang sesuai untuk menghadiri sebarang majlis masih menjadi persoalan. Kecuali dalam kes-kes tertentu di mana jemputan khusus dengan menasihati apa perlu dipakai, ia menyebabkan individu menerima jemputan merasakan cabaran untuk mencari pakaian tersebut.

Peraturan serta kawalan cara dan etika berpakaian di dalam Parlimen tidak begitu selesa, terutamanya bagi wanita. Baru-baru ini, Ahli Parlimen DAP Seputeh Teresa Kok membangkitkan perkara cara etika berpakaian apabila Ahli Parlimen BN Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin lantang menimbulkan cadangan perintah tetap di Dewan Parlimen pada bulan Ogos depan merujuk terhadap cara beliau berpakaian - menyifatkannya sebagai tidak sesuai.

"Saya mendapati sukar untuk mempercayai bahawa hanya beliau daripada kebanyakan pemimpin sedia ada tidak tahu apa maksud kod etika pakaian yang betul," Bung dipetik sebagai berkata.

"Jelas saya dapat melihat lututnya. Skirt naik sehingga  paras lutut. Bagaimana pakaian ini dibenarkan? " beliau bertanya kepada Timbalan Speaker Ismail Mohamed Said, sambil menambah bahawa pakaian itu tidak dibenarkan di Parlimen. Dan bahawa Ahli Parlimen perlu menetapkan contoh bagi orang-orang yang mempunyai tanggungjawab untuk mematuhi undang-undang yang mereka telah lalui sebelum ini.

Peraturan pakaian ini di Dewan Parlimen ini menasihatkan sesiapa sahaja yang memasuki supaya berpakaian dengan cara betul dan bermaruah. Pelawat dan kakitangan juga dikehendaki memakai pakaian stail perniagaan atau pakaian yang sama selaras dengan status Parlimen.

Selepas beliau telah membuat kenyataan itu, akhbar tabloid telaj menyebarkan gambar isteri kedua Bung, pelakon Zizie Izette Abdul Samad , yang terdapat dakwaan berkahwin tanpa kelulusan pendaftar Syariah - merasakan pakaian Teresa "tidak sesuai".

Tetapi apabila anda datang untuk berfikir mengenainya, Bung ada menyatakan bahawa kod etika pakaian di Dewan Parlimen hendaklah bersesuaian. Dia tidak menyebut mengenai kod pakaian di luar "sesuai". Jadi, kita akan memberikan ini kepadanya.

Dianggap sebagai Ahli Parlimen seksis di antara pemimpin lain yang berkecimpung dalam bidang politik, Bung  ada ketikanya apabila bercakap masuk akal dan logiknya. Apa yang beliau bayangkan di sini ialah Ahli Parlimen seperti Teresa boleh membiarkan keperibadian beliau menonjol melalui perwatakan beliau dan memberikan kesan impak yang besar, seperti menghadiri acara Gala eksklusif hanya tidak sesuai di Parlimen.

Namun begitu, kita tidak boleh membantu dan mempersoalkan Bung juga. Pasti, anda mempunyai hak untuk bersyarah mengenai kod etika pakaian Teresa tetapi sekiranya cara wanita itu berpakaian seolah-olah memberikan masalah kepada anda, mengapa anda tidak pula bersyarah cara kod etika berpakaian isteri kedua anda?

Sekiranya ia menarik minat anda, sudah pasti kebanyakan lelaki dan termasuk wanita merasakan bahawa cara pemakaian Zizie di khalayak ramai pada masa-masa tertentu, mengundang provokatif kerana  terlalu mendedahkan bahagian tubuh badannya.

Bung, Bung, Bung, sekarang apakah yang akan anda katakan sekiranya diminta mengulas mengenai perkara tersebut? - Ace Emerson

1 comment:

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa