Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, May 18, 2014

Tiada yang lebih menyayangi saya selain mama!

Tiada yang lebih menyayangi saya selain mama, kata anak penumpang MH370 di Hari Ibu
OLEH MUZLIZA MUSTAFA
MAY 18, 2014
Lukisan Yashwant Shirsath yang mampu meruntun hati sesiapa jua yang dikongsi di laman Facebook Keluarga MH370. – Gambar Facebook, 18 Mei, 2014

Yashwant Shirsath, 11, mempunyai satu impian. Ia adalah agar ibunya Kranti Shirsath, 44, kembali ke rumah dengan selamat.
Kranti, penduduk Bhugaon berhampiran Pune, India  adalah antara lima warga India yang berada di atas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang semasa dalam perjalanan ke Beijing pada 8 Mac lalu.
Ia sudah lebih 70 hari sejak kali terakhir Yishwant melihat ibunya.
Dua beradik ini tenggelam dalam kesedihan, menangis agar ibunya kembali sejak mengetahui insan yang disayangi itu hilang bersama-sama 238 penumpang lain pada hari yang malang itu.Kehilangan ibunya memberi kesan yang sangat mendalam kepada dirinya. Yishwant berubah menjadi lebih pendiam dan jarang bersuara. Abangnya, Rahul, 16, juga begitu.
Sempena Hari Ibu baru-baru ini, lakaran lukisan Yashwant meluahkan perasaan kerinduan dan merayu agar ibunya kembali semula ke pangkuan mereka.
Karya itu dikongsi oleh bapanya, Pralhad dalam Facebook Keluarga MH370 semalam.
Lukisan berwarna-warni itu mengandungi lakaran pesawat MH370 dengan awan bersama wajah gembira dan sedih di antaranya.
Rayuan agar ibunya kembali ditulis di atas dan bahagian bawah lukisan itu.
Dia menulis: "Mama pulanglah segera," "Mama, kami tahu anda di suatu tempat dan selamat".  Dan di tengah-tengah lukisan itu Yashwant menulis: "Tiada siapa yang lebih menyayangi saya selain mama”, nyata memperlihatkan betapa kerinduan dan kasih sayang yang mendalam terhadap ibunya.
Selain Yashwant, Rahul juga membuat lukisan untuk ibu mereka yang juga dimuatnaik di halaman Facebook itu. Karya mereka adalah antara empat lukisan yang dikongsi.
Dua lukisan yang lain dibuat oleh anak yang turut kehilangan ibu mereka yang merupakan penumpang MH370. Bagaimanapun, nama mereka tidak dinyatakan.
Kranti, bekas pensyarah berkahwin dengan Pralhad, yang menjadi suaminya sejak 17 tahun lalu, sedang dalam perjalanan ke Korea Utara untuk bertemu dengannya apabila pesawat yang dinaiki hilang.
Prahlad merupakan pengarah negara sebuah NGO, Concern Worldwide. Kontraknya berakhir bulan lepas.
Kranti sepatutnya mengambil penerbangan sambungan dari Beijing setibanya dari Kuala Lumpur tetapi pesawat itu tidak pernah tiba.
Pralhad dalam satu temu bual dengan kabel rangkaian berita CNN baru-baru ini berkata, beliau masih menaruh harapan yang tinggi.
"Saya tidak boleh melepaskan idea itu kerana  kami masih mempunyai harapan. Dan secara mendalam saya benar-benar yakin di dalam hati saya... bahawa dia akan kembali semula," katanya kepada CNN. "Dia mesti kembali kerana setakat ini kami tidak menemui sebarang sebab untuk melupakan harapan itu."
Pencarian besar-besaran dilakukan ke atas kehilangan pesawat sembilan minggu lalu tetapi sehingga hari ini semua usaha tidak membuahkan hasil.
Datuk Seri Hishammuddin Hussein pada Khamis berkata semua carian udara dan permukaan laut ditangguhkan dalam mencari pesawat MH370, dan tumpuan kini kepada operasi dasar laut, di mana pencarian memasuki fasa baru dan lebih sukar.
Beliau berkata carian sekarang mempunyai tiga keutamaan – menganalisis semula semua data; memperluaskan pemetaan dan menganalisis dasar laut dan penempatan aset.
Satu mesyuarat pelbagai hala baru-baru ini diadakan di antara ketiga-tiga negara juga mengesahkan bahawa Australia akan mengetuai pencarian.
Hishammuddin juga berkata Kabinet bersetuju membentuk satu jawatankuasa khas komunikasi, penyelarasan dan media.
Diketuai Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari, jawatankuasa itu akan memastikan semua maklumat disalurkan kepada pihak berkepentingan seperti ahli keluarga dan yang berkaitan.
Satu pasukan khas akan dihantar ke Canberra, termasuk wakil daripada semua jawatankuasa, iaitu ahli keluarga, penggunaan aset dan teknikal.
"Pasukan khas akan menyelaraskan semua aspek yang berkaitan dengan operasi antara Malaysia dan Australia," katanya.
Usaha carian menyebabkan Putrajaya dikritik oleh media dan ahli keluarga penumpang pesawat  terhadap cara pencarian dikendalikan termasuk pengeluaran laporan awal. – 18 Mei, 2014.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa