Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, May 20, 2014

KLIA2: Tenggelam Bersama Duit Rakyat.......

Kebimbangan keselamatan di klia2 kerana jalan rayap landasan tenggelam, tempat letak pesawat
OLEH JAHABAR SADIQ, PENGARANG
MAY 20, 2014
Tayar pesawat di atas landasan lembut di klia2. – Gambar The Malaysian Insider, 20 Mei, 2014.

Kebimbangan keselamatan muncul lagi di klia2 berikutan jalan rayap landasan dan tempat letak pesawat tenggelam secara perlahan-lahan kerana hujan lebat dan kesan daripada beratus-ratus pendaratan dan perlepasan pesawat di terminal lapangan terbang bajet baru itu.
Sumber daripada industri penerbangan memberitahu The Malaysian Insider terdapat “kolam” atau tempat pengumpulan air di apron lapangan terbang pada Ahad selepas hujan lebat di lapangan terbang di Sepang bernilai RM4 bilion itu, dua minggu selepas operasi bermula.
Mereka juga berkata terdapat laporan pesawat penumpang AirAsia Airbus 320 bergerak di tempat letak pesawat tidak rata walaupun sudah mengundi tayar daripada bergerak.
"Apa yang berlaku adalah apabila brek dilepaskan pada roda utama, pesawat bergerak ke belakang kerana cerun. Dalam kes ini, momentum hanya cukup untuk menyebabkan ia memanjat dan berhenti di penyendal. Penyendal pesawat yang kita digunakan adalah seperti yang diperlukan Airbus.AirAsia merupakan pelanggan terbesar lapangan terbang itu.
"Ini berlaku setiap hari dan kami meminta orang-orang kami supaya jangan berada di belakang pesawat apabila melepaskan brek. Ia menjadi sangat berbahaya," kata satu sumber itu kepada The Malaysian Insider.
Difahamkan AirAsia kini sedang bekerjasama dengan pengendali lapangan terbang Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) untuk menyelesaikan perkara itu walaupun lapangan terbang tersebut sudah pun lulus pemeriksaan oleh Penerbangan Awam Antarabangsa Antarabangsa (ICAO) beberapa minggu sebelum ia dibuka.
Terminal lapangan terbang baru itu terletak dua kilometer arah barat dari terminal utama Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Kawasan 10,000 hektar di mana KLIA terletak terdahulu merupakan ladang kelapa sawit dan getah serta hutan paya bakau, di mana klia2 sekarang berada.
Kawasan tenggelam (lekuk) di Q11 yang berlaku apabila pesawat diparkir di sana. Kawasan itu kini ditutup. – Gambar The Malaysian Insider, 20 Mei, 2014.

Difahamkan pekerja MAHB sedang sibuk menurap semula landasan di terminal klia2 selepas pegawai AirAsia mengadu keadaan landasan yang lembut dan menggunakan desiphalt - bahan campuran penurapan asfalt (bitumen) dan konkrit, daripada menggunakan asfalt sahaja yang biasa digunakan untuk permukaan tersebut
Seorang juruterbang memfailkan laporan kepada penerbangannya, dengan laporan yang mengatakan beliau mengalami 'lima lekukan' pada jalan rayap U4 di lapangan terbang itu.
"Ini dapat kami rasakan sebagai impak yang besar pada pesawat apabila hendak berlepas pada kelajuan 15 knot.
"Tiga daripadanya terletak di zon sayap P sebelum SkyBridge apabila sedang berlepas ke arah landasan 33. Setakat yang saya ingat ia selari dengan laluan P3 dan P5. Dua lagi lekukan berada di kawasan laluan Q7. Akan lapor segera jika dapat berlepas daripada U4 lagi," kata juruterbang itu dalam laporan yang dilihat The Malaysian Insider.
Juruterbang itu juga memberitahu penerbangannya beliau mengelak daripada jalan rayap U4 sejak 11 Mei dengan "memohon untuk laluan berlepas yang lain daripada pengawal trafik jika dibenarkan, untuk keselesaan penumpang."
AirAsia, penerbangan bajet terbesar Asia merupakan penyumbang 80% daripada penumpang yang menggunakan terminal itu melalui penerbangan domestik, serantau dan antarabangsa, iaitu 400 pergerakan pesawat dalam sehari.
Penerbangan lain yang beroperasi di klia2 termasuk Malindo Air, Cebu Pacific Air, Tiger Airways Singapore, Lion Air dan Mandala Airlines milik Indonesia.
Terminal lapangan terbang itu yang berupaya memuatkan 45 juta penumpang setiap tahun, dibina untuk menggantikan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) berdekatan dengan pusat kargo KLIA.
Namun projek yang memulakan pembinaan pada 2009 itu ditangguhkan beberapa kali disebabkan pertukaran rekabentuk dan kerja-kerja tanah.
Bajet juga melambung daripada RM2 bilion kepada RM4 bilion yang menurut MAHB adalah kerana beberapa permintaan daripada AirAsia dan agensi-agensi lain.
Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) sudah pun mengemukakan pertanyaan tentang penangguhan projek dan kos, termasuklah geran RM100 juta daripada kerajaan untuk sambungan Express Rail Link (ERL) kepada terminal.
AirAsia pada mulanya enggan berpindah operasinya pada 9 Mei, mengatakan kebimbangannya tentang keselamatan operasi penerbangan, tetapi Putrajaya mengarahkan penerbangan itu untuk berpindah kerana mereka akan menghentikan pemeriksaan imigresen dan kastam di LCCT selepas tarikh tersebut. – 20 Mei, 2014.

4 comments:

  1. Ini semua salah anwar & pembangkang??? Umno &bn berjaya majukan negara dan habiskan harta rakyat utk diri serta kroni. Lepas ni syed moktar akan beli airport klia & klia2 pula. Subsidi akan diberikan kpd kroni utk terus maju..........

    najib pm paling poyo...........kak mah pm dlm bayangan.

    ReplyDelete
  2. Dicadangkan KLIA2 dijadikan lapangan terbang untuk kapalterbang2 jenis amphibious dan tempat latihan kapalselam2.Dan kalau tidak juga sesuai bolehlah tukar KLIA2 jadi kolam simpan bekalan air untuk menghadapi cuaca kering akibat Al-Nino tak lama lagi.

    ReplyDelete
  3. I pay a quick visit every day some sites and sites to read posts, however this
    webpage provides quality based posts.

    Look into my web page - plenty of fish dating site of free dating

    ReplyDelete
  4. For hottest news you have to go to see internet and on world-wide-web I found this web page
    as a finest web plenty of fish dating Site of free dating for most up-to-date
    updates.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa