Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, November 5, 2016

LINTAS LANGSUNG: Baju merah dah berkumpul, ketuanya tak nampak batang hidung lagi!

LINTAS LANGSUNG: Baju merah masih tunggu Jamal
mk - Hari ini 5 Nov. 16 -  3:04 petang

 
 
 
Gerakan baju merah diketuai oleh Ketua Umno bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos bertekad untuk mengadakan demonstrasi berhampiran pejabat Malaysiakini petang ini.

Mereka membantah aktiviti pembiayaan beberapa organisasi tempatan oleh Open Society Foundation (OSF), sebuah organisasi pemberi geran yang dikendalikan oleh jutawan George Soros.

[Galeri foto di sini]

Menurut Jamal, Soros bertanggungjawab terhadap krisis kewangan Asia pada tahun 1997 dan membiayai revolusi di banyak negara di seluruh dunia.

Pada asalnya, gerakan baju merah sepatutnya berkumpul hari ini di Dataran Merdeka sebagai permulaan untuk himpunan 19 November ini sebagai penentangan terhadap perhimpunan BERSIH 5.

Pihak berkuasa telah melarang mereka daripada berkumpul di Dataran Merdeka dan kumpulan itu menukar rancangan dengan memilih untuk berhimpun di pejabat Malaysiakini.

Pihak polis dari ibu pejabat daerah Petaling Jaya dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) telah berlegar-legar di sekeliling kawasan Business Park PJ51 yang menjadi lokasi pejabat Malaysiakini.

Laporan LINTAS LANGSUNG:

2:30 petang: Seorang peserta baju merah yang masih muda berkata kumpulannya yang terdiri daripada 300 orang, kebanyakannya remaja datang dari Meru.

Mereka telah berada di sini sejak tengah hari tadi. Ramai yang memakai skaf yang tertera "Himpunan Maruah Melayu" untuk menutup muka.

Satu peserta yang memperkenalkan dirinya sebagai Faiz, 15 memberitahu Malaysiakini bahawa mereka dibawa menaiki bus.

Satu lagi peserta yang bernama Haziq, 14, tidak pasti tujuan perhimpunan tersebut.

"Saya tidak tahu. Ada orang suruh saya datang bersama-sama," katanya.

Sesetengah daripada mereka memegang sepanduk yang berbunyi: "Lindungi kerajaan yang dipilih oleh rakyat."

Satu lagi sepanduk, disertai dengan gambar penyokong BERSIH memijak gambar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tertera: "Orang Melayu masih ingat".

2.20 petang: Laungan "Tutup Malaysiakini" dan "Hancur Malaysiakini" bergema.

Satu kain rentang dengan tulisan "Maria Chin & BERSIH 5 boneka Soros & Cina DAP".

Satu lagi kain rentang tertera: "Kami sedia bertempur".

Dengan ketiadaan pemimpin mereka, peserta baju merah kelihatan berkecamuk.

2:15 petang: Sekumpulan wanita dalam usia pertengahan umur dari Sungai Buloh kelihatan terpinga-pinga dalam perhimpunan tersebut.

"Kami tidak pasti. Mungkin kita berada di sini untuk menyokong orang Melayu," kata seorang wanita berbaju merah memberitahu Malaysiakini.

Terdapat kira-kira 80 peserta dalam kumpulan itu.

1:50 petang: Bunyi mercun berdentum di luar Business Park PJ51.

Kira-kira 100 peserta baju merah berkumpul agak jauh daripada pintu masuk utama dan dilihat sedang makan tengahari di tepi jalan.

Kebanyakan mereka adalah golongan belia.

1:45 petang: Sebahagian daripada baju merah tiba dengan beberapa buah bas bertanda 'Bas Kilang'.

Terdapat beberapa gerai di luar Business Park PJ51 sedang menjual baju-T merah.

Beberapa anggota polis telah ditempatkan di sekitar kawasan itu. Terdapat sebuah trak meriam air diletakkan di dalam kompaun.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa