Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, November 1, 2016

Menarik dari Teuku Zacharyah Iskandar

[28/10 14:09] Teuku Zacharyah Iskandar: Apa itu sekularisma.. sampai sekrang ustad2 PAS  x mampu bg jawapan yg memuaskan hanya pandai sebut jer...

Teuku Zacharyah Iskandar: Sekularisma memisahkan agama dari politik atau memisahkan golongan agamawan dari kuasa politik?

Teuku Zacharyah Iskandar: Secara zahirnya pada zaman khilafah islam dahulu umat islam telah memisahkan institusi ulama dari institusi umarak, ulama ditegah dari menghampiri istana2 khalifah kerana dikhuati ulama akan mengunakan nas2 Al Quran dsn hadith Rasulullah bg membenarkan kata2 dan salah laku umarak..

Teuku Zacharyah Iskandar: Zaman khilafah islam dahulu tiada majlis syura ulama yg ada cuma majlis syura khilafah..

Teuku Zacharyah Iskandar: Ahli majlis syura khilafah dilantik dari kalangan kaum kerabat Khalifah yg memerintah..

Teuku Zacharyah Iskandar: Dan setiap ahli majlis syura khilafah menyandang jawatan gabenor atau menteri yg mentadbir wilayah yg bernaung di bawah empayar islam.. contoh.. Umar Abdul Aziz sebelum dilantik menjadi khalifah beliau merupakan gabenor di Mesir.. Umar Abdul Aziz adalah salah seorang kerabat Khalifah.

Teuku Zacharyah Iskandar: Sistem Majlis syura Ulama PAS meniru konsep Majlis Syura yg dicipta oleh Ayatollah Komeini di Iran yg berkonsepkan Kerajaan Mullah..

Teuku Zacharyah Iskandar: Ketika zaman islam memisahkan Institusi pemerintah dgn institusi ulamak, di benua Eropah umat kristian meletak kuasa gereja lebih tinggi dari kuasa pemerintah.. apa sahaja hukuman dan kesalahan harus merujuk kepada gereja.. zaman tersebut benua eropah melalui zaman kegelapan (Dark Age)..

Pada kurun ke 16 dan 17 eropah mula meniru konsep islam dgn menghapuskan penguasaan gereja di dlm sistem pemerintah dan lahirlah aliran Kristian Protestan maka berlakukan revolusi pertanian dan industri yg pesat dan besar2an di Perancis dan keseluruh benua eropah.. mereka terus memacu kemajuan dan muncul sebagai sebuah kuasa besar yg mampu bertahan hingga ke hari ini..

So siapa dahulu yg mencetuskan idea pemisahan institusi pemerintah dari institusi agama? Dan sistem sekularisma ini berasal dari Islam atau Kristian?

Teuku Zacharyah Iskandar: Sbb tu bg aku jangan kita jd seperti burung kakak tua hanya tahu sebut jer tapi x faham apa2.

Teuku Zacharyah Iskandar: Ramai ustadz yg terbelit2 lidah mereka menyebut perkataan2 dlm bahasa inggeris tapi tak tahu apa benda yg mereka sebut..

Teuku Zacharyah Iskandar: Siapa golongan Muktazilah..? Ada sebahagian ulama melebelkan Ilmuan islam Ibnu Sina dan Ibnu Rush sebagai golongan atheis yg menolak agama kerana dituduh dan dilebelkan sebagai golongan Muktazilah..

Buka kitab ler.. Ibnu Rush dikenali sebagai Father Of Secularisme (bapak sekular) Ibnu Rush yg mengkaji falsafah yunani kuno juga falsafah politik Aristotle telah menulis beberapa buah kitab tentang Demokrasi dan Sekularima..

Jalinan perkembangan falsafah Sekularisma dan Demokrasi dunia.. Aristotle kpd Plato di Yunani Kuno.. disambung oleh Ibnu Rush.. selepas revolusi besar2an di prancis disambung dan diperluaskan oleh kuasa2 besar dari eropah dan kini diserapkan ke seluruh dunia..

Teuku Zacharyah Iskandar: Aku ingat lagi zaman aku kecik2 dulu bila pakcik2 aku dapat sambung belajar ke england ramai ustad dan imam2 masjid di kampung nasihatkan jgn belajar tinggi2 sgt sampai ke england nanti jadi sesat..

Teuku Zacharyah Iskandar: Ilmuan islam zaman dahulu mereka bukan sahaja bertadarus Quran tetapi mereka sentiasa bertabbur Quran.. zaman ni kita dok sibuk bertadarus Quran tapi amat payah utk mentadabbur Quran.. knp umat islam amat payah mentabbur Quran jawapannya adalah kerana mereka tiada menguasai ilmu dan jalan paling mudah apabila mereka tidak dpt mentafsir hikmah2 di pada ayat Quran mereka akan klasifikasikan ayat2 tersebut sebagai ayat mutasyabihat

Teuku Zacharyah Iskandar: Sbb tu kadang2 aku angin dgn ustadz dan ahli PAS ni cakap kosong dan banyak merepek jer, ada ahli PAS huruf jawi pun x kenal mengaji Quran pun merangkak2 tapi berlagak seolah2 mereka adalah ahli syurga..

Teuku Zacharyah Iskandar: Ilmu utk difikir bukan untuk dihafal..

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa