Pengumuman

Mulai esok (11 Julai 17) blog ini tidak akan diupdate Oleh kerana blog ini dan blog yang satu lagi mengandungi bahan yang sama, saya rasa adalah wajar untuk menghidupkan satu blog sahaja iaitu mountdweller88 untuk dilayari dengan mudah tanpa gangguan insya Allah Saudara/saudari persilakan ke - mountdweller88.blogspot.com

Saturday, November 12, 2016

PAS tidak pernah khianat dalam Pakatan - Hadi. Bagaimana pula bacaan politik Muhyiddin?

Pas tidak pernah khianat dalam pakatan
SALWANI MD ZAIN  - 12 November 2016
Abdul Hadi Awang

SHAH ALAM - Pas tidak pernah khianat dalam pakatan pembangkang, malah parti Islam itu sentiasa menghormati adab dan akhlak berpakat.

 Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, ketika berada dalam pakatan, Pas sentiasa teguh dengan dasar dan matlamat yang wajib dihormati semua pihak.

"Dalam sejarah pakatan dengan pihak lain, Pas tak pernah khianat (dalam apa-apa pakatan), sehingga Pas dipecat daripada BN (pada 1978) dan terkini, DAP memecat Pas daripada Pakatan Harapan (PR)," katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Menurutnya, Pas sentiasa bersabar menghadapi perangai parti lain yang campur tangan dalam urusan dalaman sehingga ada yang 'meredah masuk ke dalam bilik rumah Pas'.

Malah, katanya, ada yang gambil kesempatan 'mencuri dalam rumah Pas' yang sedia buka pintu untuk mereka.

Katanya, dalam urusan pakatan Pas dengan pihak lain juga, parti itu pernah menyertai kerajaan campuran dan seterusnya bersama menubuhkan BN setelah negara menghadapi darurat sehingga berlakunya peristiwa 13 Mei 1969.

"DAP tidak bekerjasama ketika negara darurat. Pas menerima dengan terbuka tawaran Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak (Hussein) setelah beliau setuju terima cadangan Pas.

"Pada waktu itu sebahagian besar pemimpin dan ahli Pas berlapang dada untuk bekerjasama walaupun unsur kezaliman dilakukan ke atas pemimpin Pas. Pas sentiasa meletakkan kepentingan rakyat di hadapan, menolak keadaan politiking murahan yang menjadikan rakyat dalam keadaan tenat, kerana Islam mengharamkan politik berunsur dendam," katanya.

 Sementara itu, menjawab dakwaan Pas akan menyertai BN, Abdul Hadi berkata, pihak yang menuduh itu sepatutnya cermin diri masing-masing.

"Pas tidak pelahap untuk menyertai BN hanya untuk meraih jawatan dalam Kabinet atau semata-mata mahu jadi perdana menteri laksana mi segera. Pas adalah parti yang turun ke medan rakyat, kini mempunyai 192 kawasan di seluruh negara dan hampir 10,000 cawangan hingga ke setiap ceruk pedalaman.

"Kini, Pas juga berjaya bina kumpulan penyokong daripada kalangan bukan Islam yang tidak hanya guna komputer dan berarak di jalan raya semata-mata untuk dapat sokongan rakyat," katanya.

Langkah Muhyiddin condong ke Pas luas pengaruh?
11 November 2016 | MUAMMAR QADDAFI

Langkah Muhyidin ini merupakan satu langkah yang sangat mementingkan diri dan bakal melambatkan langkah pembangkang untuk menewaskan Barisan Nasional pada pilihan raya yang akan datang.

Langkah Muhyidin ini merupakan satu langkah yang sangat mementingkan diri dan bakal melambatkan langkah pembangkang untuk menewaskan Barisan Nasional pada pilihan raya yang akan datang.


Rancangan Pakatan Harapan (Pakatan) untuk menandatangani perjanjian persefahaman diantara Pakatan dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) pada konvensyen Pakatan Harapan esok (12 November 2016) mungkin terpaksa ditangguhkan di atas permintaan Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yasin.

Perjanjian ini dikatakan bakal menjanjikan perlawanan 1 lawan 1 diantara parti pembangkang dan Barisan Nasional.

Perubahan di saat akhir Muhyiddin dipercayai berlaku selepas program beliau bersama pemimpin Pas dalam satu program ceramah yang turut dihadiri wakil PKR.

Menurut sumber, Muhyiddin bercadang untuk menubuhkan satu gabungan beliau sendiri yang hanya dianggotai oleh Bersatu,Pas dan PKR dan mengabaikan DAP dan Amanah namun cadangan beliau ditolak oleh pimpinan Pakatan Harapan.

Satu satunya penjelasan yang dapat saya fikirkan buat masa ini mengapa Muhyidin cuba untuk menyingkirkan DAP dan Amanah melalui idea membentuk kerjasama baru parti pembangkang tanpa melibatkan DAP dan Amanah adalah bermula dari krisis dalaman parti Bersatu sendiri sekaligus dilihat sebagai langkah beliau untuk mengukuhkan kedudukan dalam gabungan parti parti pembangkang.

Walaupun cuba ditutup rapi oleh pimpinan Bersatu, kewujudan dua kem dalam Bersatu adalah ketara dan dapat dilihat oleh para pemerhati politik,iaitu satu kumpulan yang dipimpin oleh Muhyidin sendiri selaku Presiden parti manakala satu kumpulan lagi dilihat berpaksikan Tun Dr. Mahathir sebagai penasihat parti.

Sokongan yang lebih besar kepada Dr. Mahathir dilihat sebagai satu ancaman kepada Muhyidin, asas kepada dakwaan ini adalah pendedahan oleh seorang bekas ahli Bersatu, Saheme Hasyim yang mendakwa wujud sikap berpuak dalam Bersatu  dan hanya kerana beliau membawa sukarelawan untuk bertemu Dr. Mahathir, maka beliau telah dituduh untuk melobi jawatan dan cuma merampas kuasa di Kedah.

Tokoh tokoh utama yang menonjol juga dilihat lebih “rapat” dengan Dr. Mahathir antaranya Syed Saddiq, Anina Saadudin dan Mukhriz Mahathir.

Lebih memburukkan keadaan buat Muhyiddin apabila DAP dan Amanah dilihat lebih “rapat” dengan  Dr. Mahathir berbanding Muhyidin selaku presiden parti, kita boleh lihat bahawa sedari awal kehadiran Dr. Mahathir lebih banyak di pentas Pakatan Harapan berbanding Muhyiddin sendiri.

Menyedari hakikat ini kita lihat Muhyiddin cuma mendapatkan pengaruh politik melalui hubungan baik dengan Pas, dan cuba menyingkirkan DAP dan Amanah, namun persoalannya adakah Pas akan memberi ruang kepada Muhyiddin untuk menempatkan diri sebagai ketua gabungan baru diantara mereka sekiranya ia benar benar berlaku?

Pandangan saya, langkah Muhyiddin ini merupakan satu langkah yang sangat mementingkan diri dan bakal melambatkan langkah pembangkang untuk menewaskan Barisan Nasional pada pilihan raya yang akan datang, kegagalan beliau untuk letak ditepi segala kepentingan peribadi akan menyebabkan parti pembangkang tidak mampu menfokuskan agenda menentang Barisan Nasional sebaliknya terus menerus dengan usaha menyatukan lima parti pembangkang.

Saranan saya, pimpinan Bersatu yang lain sewajarnya mengambil langkah untuk mengatasi masalah ini termasuklah mengurangkan kuasa Presiden untuk mengawal segala perjalanan parti sebaliknya sebarang keputusan yang telah dibuat tidak boleh diganggu oleh seorang individu tanpa melalui persetujuan majoriti ahli majlis tertinggi parti.

* Pada aku sekiranya Hadi n the gang yang berkata-kata, pengsan bangun balik pun aku tak akan percaya.........trek rekod yang buktikan setelah dua kali harungi PRU

2 comments:

  1. Bukan susah sgt nak baca matlamat muhyiddin. Dia kempunan nak jd PM. Tp jgn lupa jk bergabung dgn pas, hj hadi pun teringin nak jd PM. Jd akan ada persaingan jg. Kita kena cari pejuang tulen sbg PM. Jgn beri jalan mudah kpd org2 lembik tak ada track record berjuang. Masuk lokap pun tak pernah. Bila dpt jd PM terus nak songlap. Ada calon sdg menunggu di uni sg buloh

    ReplyDelete
  2. PAS tak pernah khianat????? Ayat ni saja pun dah bunyi khianat..khianat pada kebenaran! Yg hang pi letak calon kat Sg Acheh.. Damansara tu pehal Aji oiiiii. Kan dah semua dah setuju untuk letak calon bukan dari PAS... Kalau tu bukan khianat... menatang apa mana dia?!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa