Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, November 11, 2016

‘PM crooked, AG crooked’: Zaid pulak cari pasal!

IGP mahu Zaid jelaskan tweet ‘PM crooked, AG crooked’
mk   -   Hari ini, 3:34 petang
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengarahkan supaya bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dattuk Zaid Ibrahim disiasat bagi mendapatkan penjelasan lebih lanjut berhubung tweet beliau.

Dalam satu tweet, beliau yang kini di luar negara untuk sebuah persidangan antarabangsa berkata, tweet Zaid itu menghasut dan mengelirukan.

“PCIRC @PDRMsia panggil tweet handler ini utk penjelasan statement nya yg menghasut dan mengelirukan ini.”

Sebelum ini, Zaid menulis tweet: "Nampaknya jika kamu seorang PM yang ‘crooked’, apa yang perlu kamu lakukan adalah melantik seorang AG yang ‘crooked’ dan mahkamah tidak akan campur tangan."

Ini susulan tindakan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menolak permohonannya untuk mendapatkan kebenaran mencabar keputusan Jabatan Peguam Negara untuk tidak mengenakan pertuduhan ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sambil memutuskan mahkamah tidak dapat campur tangan, Hakim Datuk Hanipah Farikullah berkata Zaid selaku plaintif harus mencari jalan lain.

Walau bagaimanapun, Zaid yang jelas kecewa mengulangi kata-kata yang sama terkandung dalam tweet beliau kepada pemberita.

Kerajaan dan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali menafikan tuduhan cuba menutup kes 1MDB dan ‘derma’ RM2.6 bilion.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga menafikan menyalahgunakan wang rakyat untuk kepentingan peribadi.

Mahkamah tolak usaha Zaid cabar keputusan peguam negara
Hafiz Yatim     Hari ini, 2:10 tengahari
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan bekas menteri Datuk Zaid Ibrahim untuk mendapatkan kebenaran mahkamah bagi mencabar keputusan Jabatan Peguam Negara yang tidak mendakwa Datuk Seri Najib Razak.

Memutuskan mahkamah tidak dapat campur tangan, Hakim Datuk Hanipah Farikullah berkata plaintif harus mencari jalan lain.

“Justeru itu, permohonan ini ditolak,” katanya.

Mahkamah menerima hujah peguam kanan persekutuan yang diketuai oleh Datuk Amarjeet Singh bahawa peguam negara mempunyai budi bicara mutlak bawah Perkara 145(3).

Zaid menunjukkan tanda-tanda tidak akan merayu terhadap keputusan itu.

Zaid, bekas menteri undang-undang, pada Februari lalu memohon semakan kehakiman terhadap keputusan AG Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang tidak meneruskan prosiding ke atas perdana menteri.

2 comments:

  1. Tunggu rakyat jd hakim dlm PRU akan dtg. Kuasa rakyat US yg ramai dpt mengatasi penipuan sistem pilihanraya(rigged system)

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa