Tuesday, May 6, 2014

Cina Biadap Diselar MP UMNO

Sibuta yang tak kenal Gajah cuba mentafsirkan rupa bentuk seekor Gajah!

MP Umno selar Gerakan, anggap hina Islam
Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican menyelar Ketua Wanita Gerakan Tan Lian Hoe berhubung kenyataan dan komennya mengenai hudud yang boleh dianggapnya "menghina hudud dan Islam itu sendiri".

Reezal turut memberi amaran kepada pemimpin komponen BN agar tidak mengeluarkan komen "melampau" mengenai undang-undang jenayah Islam itu kerana boleh mencetuskan kemarahan umat Islam.
"Tan Lian Hoe (kanan) dan mana-mana pimpinan komponen BN mesti sedar, komen yang melampau mengenai hudud mungkin sahaja menimbulkan kemarahan kalangan umat Islam secara keseluruhannya.

"Komen kononnya hudud akan membela perogol sebagai contoh adalah satu ulasan yang sangat kasar dan tidak berasaskan kepada fakta yang sebenar.

"Hudud mestilah dilihat secara keseluruhan dan bukan melalui perspektif hukuman semata-mata seperti yang diberikan ulasan oleh Tian Lian Hoe," tegasnya dalam satu kenyataan.

Reezal mengulas kenyataan Tan yang dilapor berkata pelaksanaan hudud boleh menyebabkan wanita dan kanak-kanak terdedah kepada rogol oleh lelaki Islam.

'Akan tempuh jalan sukar'

Dalam sidang medianya minggu lalu, Tan antara lain berkata di negara Pakistan yang melaksanakan hukum itu, wanita yang dirogol sukar membuktikan kes kerana memerlukan empat orang saksi.

Katanya lagi, adalah mustahil jika perogol yang sedang melakukan perbuatan itu akan memanggil orang ramai untuk melihat tindakan mereka.
Sehubungan itu, Reezal yang juga ahli parlimen Kepala Batas mengingatkan supaya pemimpin komponen BN agar lebih berhati-hati membuat kenyataan mengenai hudud.

Ini kerana, katanya, ulasan dan komen yang "tidak berlapik, bersifat semberono dan singkat ilmu" akan menggagalkan usaha perbincangan mengenainya dalam masyarakat.

"Batas antara memberi komen mengenai hudud sekali gus menghina Islam itu jangan sesekali dilanggar dan diambil sambil lewa.

"Sebagai pemimpin, kita perlu sensitif dengan banyak perkara dan hal.

"Jika asas ini pun gagal difahami oleh pemimpin parti komponen, kita akan menempuh jalan yang sukar," katanya. - mk

4 comments:

Anonymous said...

Tan Lian Hoe ni fikir kepercayaan dlm bab ketuhanan umat Islam sama macam kepercayaan dia, pemakan babi tu. Mereka percaya para 'malaikat' diorang boleh digam mulutnya dgn kuih bakul dan terperanjat pd bunyi mercun. Mereka lebih takut pd hantu berbanding tuhan yg mereka sembah, padahal itu lagi bodoh! Tuhan diorang pun ditipu dgn meletakkan buah2an plastik yg dulunya adalah buah sebenar, tak kesiankah pd tuhan yg kelaparan tu? Pd roh simati pula diberikan barangan seperti rumah, kereta, pakaian dll yg semuanya adalah palsu,kebanyakannya diperbuat drp kertas. Alangkah sengkeknya kehidupan 'roh' simati itu di alam sana. Apa dia ingat kami percaya semua itu. Banyak lagi perkara bodoh jika hendak dihuraikan. Jika tidak tahu apa itu Islam, lebih baik diam dan jangan masuk campur! Bagi kami agama kami dan bagi kamu agama kamu, faham!!!

XUMNO said...

Apa yang ditakuti sangat oleh ketua wanita Gerakan, Tan Lian Hoe. Kalau setakat muka macam awak, perogol buta pun tak mahu rapat.Tak naik stim langsung.

ikatbata said...

Ingat tian lian hoe....jgn sampai aku tempeleng hang.jika pekida,perkasa jadi dayus,ia nya tidak pada aku.pukimak punya tian gampang.

nazi kelawar said...

Reezal Merican ini bukan selayaknya dia menyelar wanita mca itu.Selayak dan sewajibnya dia yang membawa usul dan cadangan hukuman hudud ini.Bertepatan dia sebagai orang Islam dan mendapat pelajaran di Universiti Islam, tambahan pula dia MP Islam.Tak layak dia hanya jadi nasi tambah tetapi seorang penanam padi untuk dijadikan nasi.Tk