Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, May 5, 2014

Polis Memburu Orang Mati?

Sistem PDRM senaraikan mayat sebagai orang buruan
PETALING JAYA: Tahukah anda berkenaan filem cereka Hollywood berjudul R.I.P.D (Rest in Peace Department)? Ia berkisar sebuah agensi di mana anggota polis yang telah mati memburu hantu penjenayah.

Tidak lama lagi, Polis di-Raja Malaysia (PDRM) juga mungkin menyaingi agensi itu kerana orang mati masih disenaraikan sebagai “buruan” di dalam sistem KomPol yang dikatakan teramat canggih. Bezanya, polis hidup memburu hantu penjenayah.

Kepada yang terpinga-pinga, KomPol ialah pengkalan data dalaman yang merangkumi butiran tentang penjenayah dan mereka yang berada di dalam senarai buruan. Yang anehnya, pihak yang bertanggungjawab terhadap sistem itu langsung tidak melakukan kemaskini.

Pengerusi badan bertindak memantau aktiviti jenayah (MyWatch) R. Sri Sanjeevan menarik perhatian tentang kelemahan sistem ini. “Aduan yang kami terima ialah berkenaan orang disyaki yang telah ditangkap dan dibicarakan tetapi nama mereka masih di dalam senarai orang buruan.

“Ini menyebabkan kesusahan mereka, kerana disoal ketika pemeriksaan polis di jalanraya. Rakan-rakan yang menemani juga ditahan beberapa jam. Kadang-kala ‘orang buruan’ itu dihumban ke dalam lokap selama sehari sehingga polis mengesahkan senarai itu dengan Pegawai Penyiasat atau balai polis berkaitan,” katanya.

Kelemahan pihak polis yang sering mengaku telus dan berkesan di dalam tindakan mereka amat mengecewakan. Tiada alasan bagi perkara sebegini berlaku kerana ia melibatkan reputasi individu serta hidupnya.

Bayangkan sekiranya dia terpaksa meringkuk di dalam penjara selama beberapa bulan dan selepas dibebaskan, mahu memulakan hidup baharu. Dia ditahan polis kerana kesalahan yang pernah dilakukannya, hanya kerana sistem ini tidak dikemaskini. Didapati bersalah sekali, diburu polis sampai mati.

Bukan sekadar menghukum pesalahlaku yang telah menjalani hukuman, sistem tersebut juga didapati MyWatch sebagai menyenaraikan sekurang-kurangnya seorang individu yang telah meninggal dunia sebagai orang buruan.

“Individu ini melakukan kesalahan pada 2007 dan meninggal pada 2013. Sistem KomPol masih menyenarainya sebagai buruan sementara Jabatan Pendaftaran Negara jelas menyatakan statusnya sebagai telah mati.

“Ini amat mengejutkan. Bagaimana PDRM gagal menyedari perkara yang sebegini besar di dalam senarai mereka?” soal Sanjeevan.

Ia turut menimbulkan persoalan tentang kerjasama di antara agensi kerajaan -- dalam hal ini JPN dan PDRM. Adakah kerjasama di antara mereka?

Bagaimana PDRM boleh terlepas pandang perkara ini? Berapa kerapkah sistem KomPol ini dikemaskini, dan bagaimana ia dilakukan? Adakah dengan hanya menekan butang ‘refresh’ atau pihak yang terbabit benar-benar menyemak senarai yang ada?

Tidakkah kita belajar daripada pengalaman dua warga asing yang menggunakan dokumen yang dicuri bagi menaiki pesawat MH370 yang hilang itu? Insiden itu mampu dielakkan jika pegawai imigresen kita menyemak butiran yang terkandung di dalam paspot penumpang dengan pengkalan data Interpol -- yang menyenaraikan berjuta paspot yang hilang di serata dunia.

Pendedahan ini membuka pelbagai kemungkinan tentang amalan salahlaku dan rasuah di kalangan pihak berkuasa -- dan pekerja yang hanya makan gaji buta. Di dunia ideal (atau di Jepun), insiden ini dituruti dengan pengunduran pegawai tertinggi sehingga ke peringkat menteri kerana mereka memikul tanggungjawab bagi kesalahan yang dilakukan. Namun di Malaysia, urusan berjalan seperti biasa. Jari telunjuk sudah tentu ditunding ke pihak lain.

Bagi insiden ini, wajar sekali PDRM membetulkan keadaan. Kadar jenayah di Malaysia semakin meningkat dan anggota polis kita tidak melakukan tugas yang berkesan membasminya. Kita tidak mahu anggota PDRM menangkap  orang yang sama berulang kali kerana kesalahan yang dilakukan di masa lampau. Kita juga tidak mahu mereka terus melakukan pemburuan ke atas individu yang telah mati. - V Shuman

3 comments:

  1. My family members always say that I am wasting my time here at net, however I know I am getting know-how daily by reading
    such good content.

    Take a look at my web page; plenty of fish dating site of free dating

    ReplyDelete
  2. Do you mind if I quote a few plenty of fish dating Site of free dating
    your articles as long as I provide credit and sources back
    to your blog? My blog is in the very same area of interest as yours and my visitors would truly benefit from some of the information you provide here.
    Please let me know if this okay with you. Thanks!

    ReplyDelete
  3. When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time
    a comment is added I get three emails with the same comment.
    Is there any way you can remove people from that service?
    Appreciate it!

    my page: plenty of fish dating site of free dating

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa