Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, July 20, 2015

Menjawab mereka yang skeptikal isu parti baru

mk - 1:24PM - 20 Jul 2015

Kebelakangan ini saya banyak ‘terbaca’ tulisan seorang yang bernama Fathi Aris Omar. Tulisannya telah ‘diwhatsappkan’ kepada saya oleh seorang kenalan yang meminta saya memberi komen balas.

Jarang saya berminat untuk respon tulisan orang yang tidak saya kenali, tetapi setelah membaca beberapa tulisannya, saya merasakan ada keperluan untuk saya respon bukan sahaja kepada beliau tetapi kepada mereka yang turut berfikiran skeptikal seperti beliau.

Skeptikal dan sinis

Saya lihat saudara Fathi begitu skeptikal dan agak sinis terhadap penubuhan sebuah ‘parti Islam’ sehingga sanggup juga melayani andaian dan tuduhan bahawa parti baru ini mungkin akan dijadikan alat oleh DAP.

Bahawa kononnya parti Islam ini boleh disergah-sergah dan dijadikan ‘junior partner’. Tuduhan sebegini lebih sesuai ditaja oleh penulis upahan Umno/BN dari seorang yang saya difahamkan adalah penyokong Pakatan Rakyat.

Maka adakah persepsinya terhadap DAP mungkin telah diwarnai prejudis yang diceduk dari silibus BTN atau ‘otak Umno’?

Malangnya kebelakangan ini, dilihat ada juga beberapa pimpinan PAS yang menzahirkan corak pemikiran yang sama.

Sebenarnya kalau tidak setuju sekalipun, tidak perlu dibuat tuduhan murahan dan simplistik seperti itu. Lebih baik memberi tumpuan pada persoalan perbezaan pandangan dan berusaha memahaminya dari menabur tanggapan yang negatif sebegini.

Walaupun saya faham kebimbangan Fathi berhubung kemungkinan kemunculan sebuah parti baru dalam masa terdekat ini dan bagaimana ia mungkin menjejas peluang Pakatan, namun tidak perlu untuk beliau atau sesiapa sahaja menjadi agen BN dengan menyebar prejudis terhadap DAP.

Dua soalan yang perlu dijawab

Buat masa ini saya tidak mahu menjawab segala andaian dan persoalan yang ditimbulkan dalam tulisan saudara Fathi. Saya merasakan tidak perlu untuk menjawabnya.

Bagi saya, yang perlu adalah untuk beliau sendiri dan sesiapa sahaja yang skeptikal terhadap parti Islam baru untuk menjawab, secara ikhlas dan jujur, dua persoalan yang ditimbulkan oleh dirinya sendiri dalam tulisannya.

Dua soalan ini sekiranya dijawabnya secara jujur mungkin akan dengan sendirinya menghilangkan sebahagian besar dari kegelisahan yang telah beliau timbulkan dalam tulisan beliau.

Dua soalan yang ditimbulkan dalam tulisan Saudara Fathi tetapi mungkin tidak sanggup dijawabnya adalah:

1. “Apakah PAS mampu mempertahankan kerusi-kerusinya khususnya di pantai barat Semenanjung?”

2. “Apakah PAS dapat dipercayai untuk menyakinkan kita bahawa ia masih releven sebagai pembangkang sekali lagi khususnya di pantai barat Semenanjung?”

Kedua-dua soalan ini telah ditimbulkan dalam tulisannya yang pertama. Saya terus membaca tulisannya yang kedua dan ketiga berhubung isu pembentukan parti baru dengan harapan bahawa 2 persoalan ini akan dijawabnya sendiri.

Malangnya ia terus tidak dijawab! Saya tidak boleh menolak kemungkinan bahawa saudara Fathi khuatir sekiranya dia menjawabnya, maka jawapannya adalah ‘TIDAK’ bagi kedua-dua soalan tersebut.

Mungkin oleh kerana ingin meneruskan sikap skeptikal dan sinisnya, maka beliau tidak mahu menjawabnya. Boleh dikatakan ia bagaikan keadaan ‘denial’ atau penafian terhadap kenyataan yang telahpun disedarinya dan juga sebahagian besar penyokong Pakatan dan PAS.

Implikasi jawapan 'tidak' bagi soalan (1)

Sekiranya jawapan kepada soalan pertama adalah ‘TIDAK’ maka sudah pasti persoalan ‘parti baru’ menjadi sesuatu yang sangat releven! Lebih-lebih lagi apabila diakui bahawa parti baaru yang mendukung konsep seperti “PAS for all” mempunyai peluang lebih cerah untuk mencapai kemenangan!

Hakikatnya, jawapan ‘TIDAK’ adalah atas disebabkan sikap dan pendekatan yang ditunjukkan pimpinan utama PAS terhadap rakyat dan Pakatan Rakyat kebelakangan ini telah berubah!

Hasil dari perubahan ini maka PAS akan kehilangan undi Melayu dan bukan Melayu dan oleh itu mungkin akan kalah di kawasan yang telah ia menanginya sebelum ini. Sekiranya begitu, maka tidakkah penubuhan parti baru yang meletakkan Islam sebagai dasar perjuangannya merupakan usaha ke arah memenang atau mengekalkan kembali kerusi ini untuk Pakatan di kawasan tersebut?

Atau adakah dianggap kekalahan dan kemenangan BN di kerusi ini tidak penting dan mampu ditampung oleh kemenangan di kerusi PKR dan DAP. Tidakkah saudara Fathi sedar, bahawa prestasi PKR juga akan turut terjejas oleh ‘perangai’ PAS, lebih-lebih lagi sekiranya PKR dilihat terlalu tunduk kepada PAS?

Implikasi jawapada ‘tidak' bagi soalan (2)

Yang lebih tragis lagi adalah sekiranya jawapan kepada soalan kedua turut dijawab ‘TIDAK’. Ini bermakna PAS sudah tidak boleh dipercayai untuk terus releven sebagai pembangkang di Pantai Barat Semenanjung. Dalam erti-kata lain, tiada jaminan PAS akan kommitted kepada PR setelah menang.

Oleh itu, kredibiliti PAS sabagai sebuah parti yang kommited kepada Pakatan turut akan dipertikaikan berdasarkan pengalaman lalu dan sekiranya begitu maka tidakkah penubuhan parti baru yang perjuangkan Islam merupakan penyelesaian kepada dilema ini?

Apa guna susah payah memenangkan PAS; tetapi selepas menang, peristiwa seperti 2008 dan lebih jelas lagi selepas 2013 akan berulang kembali? Mungkin juga dahulu masih terdapat lagi golongan ‘progresif’ untuk menghalang, tetapi sekarang?

Sekiranya secara ikhlas saudara Fathi dan sesiapa juga yang menyokong perjuangan Islam untuk boleh menjawab bahawa jawapannya adalah sebaliknya, iaitu PAS tetap akan tetap menang dan boleh dipercayai tetap releven sebagai pembangkang di Pantai Barat, maka beliau dan sesiapa sahaja berhak bersikap skeptikal dan sinis terhadap persoalan pembentukan ‘parti baru’.

Tetapi sekiranya jawapannya adalah ‘TIDAK’, sepertimana sewajarnya, maka sepatutnya saudara Fathi menyambut baik dan menyokong usaha penubuhan parti baru ini.

Saya cadangkan supaya saudara Fathi menjawab dua soalan yang ditanya dirinya sendiri dan selepas itu melihat kembali segala persoalan sampingan yang ditimbulkannya.

Termasuklah persoalan tindakan DAP yang ingin ‘memaksa’ PKR membuat pilihan antara PAS dan ‘golongan progressif’. Fathi menganggap ia tiada kena-mengena dengan PKR. Adakah sikap tersebut wajar?

Sekiranya dijawab dua soalan tadi terlebih dahulu, mungkin Fathi akan faham bahawa persoalan pertelingkahan di antara PAS dan DAP yang dianggap tidak ada kena mengena dengan PKR adalah sebaliknya.

Ia persoalan kemantapan dan potensi kemenangan Pakatan Rakyat yang jelas hubung-kaitnya secara terus dengan PKR! Oleh itu sikap yang tegas dari PKR amat sangat diperlukan dan itulah sebabnya DAP bagaikan ‘memaksa’.

Persoalan menarik rambut dalam tepung

Adakah saudara Fathi menganggap suasana ‘menarik rambut dalam tepung’ merupakan keadaan dan suasana yang ideal yang ingin dikekalkan dan dibanggakan, di mana PKR ditempelak PAS berkali-kali dan PKR tidak bertindak balas?

Walaupun rambut tidak putus dan tepung kononnya tidak berselerak tetapi adakah suasana sebegitu menambahkan keyakinan rakyat terhadap Pakatan Rakyat?

Adakah memadai dengan PKR tidak bertindak balas, tidak seperti DAP dengan kaedah ‘tokong’nya, untuk meyakinkan rakyat bahawa Pakatan merupakan gabungan yang mantap?

Tidakkah sepatutnya Saudara Fathi dan rakyat Malaysia secara amnya mengidamkan satu suasana di mana wujudnya sikap saling menghormati dan kejujuran dalam berpakat di antara parti politik di negara kita ini? Ini boleh direalisasikan dengan kewujudan ‘parti baru’ ini.

Saya tidak hairan DAP inginkannya dan dengan itu usaha ini disokong oleh mereka. Saya dan rakan-rakan juga inginkannya, bukan kerana DAP tetapi demi masa depan negara.

Yang saya hairan ialah sikap saudara Fathi yang seolah-olah berpuashati dengan amalan ‘tarik rambut dalam tepung’ dan leka melakukannya.

Sekadar kewujudan Pakatan, walau dalam apa keadaan sekalipun, tidak akan menjamin kemenangannya dalam PRU ke-14. Keadaan dan kualiti kewujudannya adalah juga penting! Kalau sentiasa menarik rambut dalam tepung, dalam setiap keputusan dan tindakan, sudah pasti kelemahan pakatan itu jelas untuk ditonton semua.

Nilai tambah parti baru

Saudara Fathi turut bertanya, apa 'added value' yang dibawa oleh parti baru ini? Sebenarnya ia bukan soal added value tetapi lebih ‘memaksimakan nilai atau value sedia ada’ yang diusahakan. Pakatan merupakan harapan rakyat untuk mengalahkan BN.

Tetapi Pakatan sudah tidak lagi wujud secara rasmi. PAS dan DAP tidak mungkin berdamai dan ada yang tidak inginkan mereka ini berdamai! Maka nilai Pakatan Rakyat sudah tidak seperti dulu. Sudah jatuh merudum.

Rakyat sudah tidak lagi yakin untuk memberi undi kepada mereka selagi satu gabungan yang mampu berkerjasama tidak diwujudkan. Walaupun sokongan dan keinginan untuk perubahan sememangnya ada, tetapi rakyat tidak sanggup keluar dari mulut buaya masuk ke mulut singa.

Mereka mahu menyaksikan satu gabungan dan kerjasama yang kukuh. Ini yang sedang diusahakan selama ini melalui PAS. Tetapi pimpinan PAS tidak memahami dan tidak inginkannya.

Di sini peranan ‘Parti Baru’! Mengisi kelompangan ini. Membentuk Pakatan 2.0 yang mampu berkerjasama secara jujur. Bermusyawarah dan tidak ponteng mesyuarat serta tidak ‘reverse’ keputusan mesyuarat. Membina keyakinan rakyat. Mendapat undi rakyat. Mengalahkan BN.

Beza ‘Parti Baru’ dengan PAS hanya satu. Akidahnya sama, dasar perjuangan sama, kefahaman terhadap Islamnya sama. Yang membezakan hanyalah kejujuran berkerjasama dan komitmen kepada kaedah tahalluf siyaasi dan konsep Pakatan.

Persoalan terakhir

Yang terakhir saya ingin bertanya saudara Fathi dan mereka yang masih lagi skeptikal satu soalan mudah, soalannya begini:

Dalam keadaan kita mengakui bahawa yang sedia ada adalah tempang dan tidak mencukupi untuk menjamin kemenangan, tiba-tiba kita berhadapan dengan peluang untuk mencapai sesuatu yang lebih baik! Tidakkah sepatutnya kita mengusahakannya? Dan segala rintangan perlu dilihat sebagai cabaran yang perlu dihadapi secara bersama?

Perlu ada keberanian dan keyakinan diri. Bahawa yang lebih baik itu boleh tercapai sekiranya diusahakan bersama dan segala tohmahan dan persepsi negatif akan dapat ditangani. Bukan sekadar melalui kata-kata, tetapi melalui aksi dan tindakan.

Perlu juga ada keyakinan terhadap pertolongan dari Allah. Bahawa Allah yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa akan menjayakan usaha hambaNya yang dilakukan secara ikhlas dan bersungguh-sungguh.

Saya yakin, dengan sokongan dan kerjasama semua pihak, insyaAllah kita akan berjaya! Berjaya mewujudkan satu Pakatan dan kerjasama yang mampu mengalahkan BN dalam PRU-14.

InsyaAllah. Ini jauh lebih baik dari kita mempertahankan gabungan yang sudah tiada, yang kita semua akui bahawa mempunyai harapan cerah untuk kalah.


KHALID SAMAD MP Shah Alam dan bekas anggota jawatankuasa PAS pusat. Artikel ini disiarkan dalam blognya semalam.

1 comment:

  1. FATHI ARIS OMAR INI PENULIS BAGUS

    Ia mengajak Rakyat BER FIKIR dan MERENUNG KELUAR KOTAK

    Dengan persoalan dan jawapan yang mengembang kan OTAK OTAK orang orang Melayu

    Melayu ada JUTA JUTA yang BODOH BAHALOLbdan Fathi Aris Omar bukan lah orang bodoh.

    GAHARU boleh berjaya jika ber fikir luar kotak bagai Fathi Aris Omar

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa