Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, July 28, 2015

Undi tak percaya terhadap Najib: Mampukah raih sokongan MP BN?

UNDI TIDAK PERCAYA TERHADAP DATO’ SERI NAJIB TUN RAZAK KE ARAH PENUBUHAN KERAJAAN PERALIHAN (“TRANSITION GOVERNMENT”)

Sejak pendedahan-pendedahan mengenai keterlibatan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak berhubung tuduhan salahlaku pengurusan dana 1MDB dibuat, seluruh negara menjadi mangsa apabila urusan pentadbiran dan pembangunan dikorbankan demi percaturan politik beliau.

Keadaan menjadi parah kebelakangan ini sejak pendedahan Wall Street Journal (WSJ) mengenai pemindahan wang sejumlah RM2.6 bilion ke akaun yang dituduh milik peribadi Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Beberapa minggu ini, seluruh negara diheret dengan pelbagai desas-desus pergolakan politik dalaman Umno seperti berikut:

1.    Perpecahan dalaman di dalam Pasukan Petugas Khas (“Special Task Force”) yang diamanahkan menyiasat penglibatan Perdana Menteri kepada dua kumpulan – satu yang ingin menyelamatkan Perdana Menteri dan satu lagi yang ingin mendakwa Perdana Menteri. Perkara ini disahkan dengan berita pemecatan Peguam Negara pada hari ini.

2.    Pemecatan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan beberapa menteri kanan dari Umno untuk mengukuhkan kedudukan Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Segala desas-desus begini adalah tidak baik untuk negara kerana ia menimbulkan ketidaktentuan politik, ekonomi dan sosial. Kedegilan Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk terus berkuasa akan mengheret negara dengan ketidaktentuan selagi ia tidak diselesaikan segera.

Kami mengutuk sekerasnya-kerasnya tindakan mementingkan diri oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak yang mengheret seluruh negara sedangkan tanggungjawab beliau adalah mentadbir dan menguruskan negara dengan cekap, telus dan amanah.

Oleh yang demikian, pimpinan-pimpinan KEADILAN, DAP dan Harapan Baru yang hadir pada hari ini menyeru supaya ahli-ahli Parlimen dari Barisan Nasional yang sayangkan negara supaya mengambil tindakan drastik menyokong penubuhan sebuah kerajaan peralihan (“transition government”) dengan terma rujukan yang khusus seperti berikut:

1.    Perlantikan seorang Perdana Menteri interim dari kalangan pimpinan terkanan (“elder statesman”) bagi tempoh satu tahun sehingga PRU14 yang dipanggil di akhir tempoh tersebut.

2.    Reformasi institusi-institusi penting untuk memastikan PRU14 akan berjalan dengan adil dan keluhuran perlembagaan dan undang-undang dikembalikan.

3.    Penyelesaian kepada skandal-skandal utama negara termasuk 1MDB dengan matlamat memastikan mereka yang bertanggungjawab di bawa ke muka pengadilan.

4.    Merombak dasar-dasar ekonomi yang menindas rakyat.

Penubuhan kerajaan peralihan ini boleh diadakan dalam masa terdekat sekiranya ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional bersama-sama ahli-ahli Parlimen KEADILAN, DAP dan Harapan Baru menyokong satu usul tidak percaya terhadap Dato’ Seri Najib Tun Razak. Usul in boleh dibuat diluar sidang Parlimen atau semasa sidang Parlimen akan datang.

Dengan desas-desus yang tersebar luas bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin akan dipecat dari jawatannya sebagai Timbalan Perdana Menteri, sudah sampai masanya beliau dan kumpulan beliau serta ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional yang lain yang cintakan negara menyokong satu usaha menubuhkan kerajaan peralihan melalui satu undi tidak percaya kepada Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Kami juga memberi amaran kepada Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk tidak mengambil peluang dari pergolakan dalaman Umno ini untuk terus menyalahgunakan kuasa dengan menahan pimpinan-pimpinan pembangkang, pengamal media dan mereka yang mengkritik pentadbiran beliau. Sekiranya beliau meneruskan amalan biasa Umno yang memenjarakan lawan politik pembangkang ketika berlaku pergolakan dalaman Umno, kami pasti ratusan ribu rakyat akan turun ke jalanraya yang akan mempercepatkan kejatuhan beliau.

Kami akan membawa pulang cadangan undi tidak percaya terhadap Dato’ Seri Najib Tun Razak ke arah penubuhan sebuah kerajaan peralihan (“transition government”) untuk diperhalusi di peringkat parti masing-masing. Kami yakin rakyat mahu melihat satu kepimpinan yang tegas dari parti-parti pembangkang agar kemelut ketidaktentuan akibat pergolakan dalaman Umno dan tuduhan rasuah terhadap Dato’ Seri Najib Tun Razak ini dapat dihentikan serta merta untuk mengembalikan urusan pentadbiran negara yang mengutamakan kebajikan rakyat.

28 Julai 2015

Mohamad Sabu
Dr Dzulkefly Ahmad
YB Khalid Samad
YB Saari Sungib
YB Dr Siti Mariah
YB Hanipa Maidin
YB Dr Hatta Ramli
YB Kamarudin Jaffar
YB Hasnul Baharuddin
Hj Izham Hashim
YB Tony Pua
YB Teresa Kok
YB Liew Chin Tong
YB Rafizi Ramli
Dato’ Saifuddin Nasution
YB Sim Tze Tzin
YB Wong Chen

5 comments:

  1. Apalah sibuk sibuk. Biarlah Najib tu. Kalau tukar PM baru dari BN pun serupa juga dan mungkin lagi sukar nak dikalahkan dalam PRU. Weakens but not to kill off.

    ReplyDelete
  2. Mat Bahalol bukan bahalol

    Itu mesti ingat

    Orang Melayu sudah CONFIRM Bahalol

    Undi tak percaya ini boleh dapat sokongan bukan melayu tapi melayu melayu sudah makan duit Mat Bahalol tak mungkin akan KENTUT dalam Parlimen.

    Tapi mesti usaha !!!!

    ReplyDelete
  3. Malaysia semakin bercelaru dalam kemelut politik Najib yang cuba melakukan penghapusan dan pemecatan menteri2 di bawah kuasanya...Najib semakin rakus dan ganas memecat sesiapa sahaja menteri2 yang cuba bersuara demi salah lakunya...kami, rakyat semakin jelik dan tidak dapat menahan perasaan terhadap Najib...kita harus melakukan sesuatu agar Najib dapat diundurkan dari kekuasaannya...Najib semakin jauh di dalam hasutan barat/yahudi...kami takut negara kami Malaysia akan tergadai di tangan anasir2 luar yang jahat...Najib semakin takut sekiranya kenyataan tuduhan2 terhadapnya satu per satu semakin kelihatan benar...kami tidak rela, kerana disebabkan Najib...hidup kami di Malaysia semakin tertekan gara2 kuasa di tangan Najib...

    ReplyDelete
  4. Demi Allah Yang Maha Agung...Najib, silalah letak jawatan dengan rela...jangan biarkan rakyat bangun sendiri...

    ReplyDelete
  5. Sudah jelaslah sekarang bahawa Abdul Najib bin Razak itu lebih bahaya daripada Anwar Ibrahim...kekuasaan berada genggamannya...Najib akan melakukan apa2 saja untuk mempertahankan kedudukannya...sesiapa sahaja yang dirasakannya bukan barua2nya, mereka akan di pecat on the spot...kemungkinan kejadian kebakaran di Bukit Aman pun adalah dalam skrip...pembunuhan Altantuya pun mengikut skrip yang amat misteri dan menakutkan...dalam masa terdekat berkemungkinan akan ada lagi kejadian2 mengikut skrip yang bakal akan berlaku...kebenaran amat sukar berlaku di Malaysia kerana rating rasuah semakin tinggi di Malaysia...ibaratkan bagaimanakah seorang bapa itu menegah anak2nya dari rasuah?, sedangkan si bapa itu memang mengamalkan rasuah...bak kata nabi kita Rasullullah Muhammad SAW...'sesebuah negara akan hancur apabila rasuah sudah bermaharajalela'...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa