Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, March 3, 2016

Cakap lain buat lain: Lu pikirlah sendiri..........

Wajarkah gerakan Mahathir disokong?

March 2, 2016
Sejarah telah membuktikan Tun Dr Mahathir berjuang untuk peribadi dan demi mengukuhkan UMNO sehingga sanggup menjatuhkan orang pilihannya sendiri.
COMMENT
Nasrudin HassanOleh Nasrudin Hassan
Gelombang Tun Dr Mahathir tidak sangat menarik minat awam justeru reputasinya sangat dipertikai. Apakah ia insaf dan sedar bahawa UMNO kini rosak? atau sekadar beliau tidak berpuas hati dengan individu ?
Pada 1969 beliau dipecat dari UMNO kerana menentang Tunku Abdul Rahman malah pada waktu itu beliau menggunakan pentas PAS untuk sambung hayat politiknya. Kemudiannya beliau kembali kepada UMNO apabila berakhir era Tunku.
Pada 2008 beliau umum keluar UMNO kerana tidak berpuas hati dengan Tun Abdullah Badawi. Kemudiannya beliau kembali semula kepada UMNO apabila Pak Lah berundur.
Manakala 2016 beliau keluar lagi UMNO dan kali ini kerana tidak berpuas hati dengan Dato’ Seri Najib Razak orang pilihannya sendiri sewaktu menggantikan Pak Lah.
Berasaskan rekod ini, saya boleh andaikan bahawa Tun Dr Mahathir akan kembali kepada UMNO buat kesekian kalinya jika Dato Seri Najib berundur dan diganti dengan orang pilihannya seperti Tan Sri Muhyidin Yasin atau lainnya.
Persoalannya ialah, jika ini asas tindakan Tun Mahathir maka apakah gerakannya wajar disokong? Ya , saya lihat orang yang anti Najib mungkin akan sokong dengan harapan Najib berundur dan mereka pastinya akan kembali kepada UMNO selepas Najib berundur.
Katakanlah naik Tan Sri Muhyidin, apakah Tun Mahathir akan kekal menentang UMNO? Apakah penyokong Tun Mahathir akan terus menentang UMNO? atau Tun Mahathir akan kembali kepangkuan UMNO? Berapa lama pula Tun Mahathir akan menyokong Tan Sri Muhyidin ?
Saya sendiri tidak yakin Tun Mahahtir akan bertahan lama untuk sokong Tan Sri Muhyidin, sebab Tun Mahathir mempunyai rekod menentang orang pilihannya sendiri.
Itu pun kalau naik Tan Sri Muhyidin. Kalau naik Dato Seri Zahid Hamidi ? Bukan sahaja Tun Mahathir melopong sebaliknya semua kerja buat Tun Mahathir dan penyokong akan temui jalan buntu. Dalam masa yang sama tidak ada jaminan Dato Seri Zahid Hamidi lebih baik dari Dato Seri Najib.
Itu pun kalau Dato Seri Najib berundur dan akur desakan Tun Mahathir. Ia bergantung kepada berapa kuat desakan dan sokongan awam kepada perjuangan peribadi Tun Mahathir untuk menolak Dato Seri Najib.
Namun saya sorang tidak berminat untuk menyertai perjuangan peribadi. Dia marah Dato Seri Najib mengukuhkan peribadinya dalam UMNO sedang dia sendiri jelas kelihatan berjuang untuk peribadi. Bukan menentang UMNO tapi mahu mengukuhkan UMNO dengan menolak individu tertentu.
Apakah anda mahu bantu Tun Mahathir berjuang jatuhkan Dato Seri Najib supaya selepas ini UMNO kembali kukuh dan Tun Mahathir kembali kepangkuan UMNO, terpulanglah. Itu selera politik masing – masing.
Kesempatan ini, saya nak sebut juga sikit untuk tatapan orang yang marahkan PAS kononnya PAS berbaik dengan UMNO, sebab itu PAS tidak mahu menyertai perjuangan peribadi Tun Dr Mahathir.
Mereka marah PAS kononnya PAS berbaik dengan UMNO, PAS sudah lupakah peristiwa memali? Suka saya sebut, Tun Mahathir lah bertanggungjawab kerana waktu itu beliau adalah Perdana Menteri. Sehingga hari ini belum kedengaran beliau mohon maaf.
Mereka marah PAS kononnya PAS berbaik dengan UMNO, PAS sudah lupakah pimpinan PAS terdahulu disumbat dalam ISA, dipenjara, dibelasah oleh FRU. Suka saya nyatakan bahawa Tun Dr Mahathir lah bertanggungjawab kerana waktu itu beliau adalah Perdana Menteri
Mereka marah PAS kononnya PAS berbaik dengan UMNO, PAS lupakah kezaliman UMNO kepada rakyat marhain selama ini? Suka saya ingatkan di sini bahawa Tun Dr Mahathirlah bertanggungjawab kerana Beliau memimpin UMNO 22 tahun sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO. Pemerintahan Pak Lah tak sempat mencengkam. Pemerintahan Dato Seri Najib masih baru.
Akhirnya, suka saya sarankan kepada semua pihak, agar tidak menjadikan agenda peribadi sebagai propaganda perjuangan dan mengorbankan kepentingan awam. Jika ada sebuah keinsafan untuk berjuang, ayuh sertailah PAS untuk kita perbaiki diri, masyarakat dan negara dengan Islam yang diwahyukan oleh Allah swt. Justeru perjuangan kita bukan hanya untuk dunia kita bahkan kita perlu merancang untuk akhirat kita yang selamat dan bebas dari murka Allah swt.
Penulis adalah Ketua Penerangan PA Pusat dan Ahli Parlimen Temerloh

2 comments:

  1. Kenapa dirisaukan rumahtangga PAS jagalah rumahtangga masing-masing kalau rasa kau orang betul perjuangkanlah ideligo kau oranr. nak nak mati dengan PAN pun orang tak kisah perjuangkan. Komunis pun yakin perjuangan mereka betul. Sosialis pun yakin perjuangan mereka betul dan kami juga yakin perjuangan Islam kami beytul jadi apa kisah apa sibuk sibuk masing perjuangkan tapi kami Islam ada guide line iaitu Alquran dan Assunah selagi bertepatan dengabn panduan itu kami akan teruskan perjuangan samada berjaya dunia atau akhirat........

    ReplyDelete
  2. Kemelut negara skrg disebabkn Najib. Tp ada org tu pergi peluk PM kerana katanya, dia tk anti orang umnu.

    Tak pelik ke tu? Walaun berserban besar pula, naik bengong nak memikirkan perkara yg tak munasabah ini!!

    Seeloknya, pergi jauh-jauh la, bertapa seminggu dua utk berfikir. Sekiranya buntu juga, tonton la video lucah sekali dua utk dapatkan idea bernas. Hehehe

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa