Pengumuman

Mulai esok (11 Julai 17) blog ini tidak akan diupdate Oleh kerana blog ini dan blog yang satu lagi mengandungi bahan yang sama, saya rasa adalah wajar untuk menghidupkan satu blog sahaja iaitu mountdweller88 untuk dilayari dengan mudah tanpa gangguan insya Allah Saudara/saudari persilakan ke - mountdweller88.blogspot.com

Saturday, March 19, 2016

Hudud panas balik: Aku CnP barang lama dari blog amenoworld

Kronologi Penipuan PAS Dan Bagaimana PAS Ditipu UMNO Dalam Isu Hudud.

Orang PAS akan marah tetapi perlu juga mereka terima hakikat. Masyarakat menilai tindak tanduk mereka khususnya penyokong-penyokong setia. Yang mahu melihat PAS menjadi sebuah parti politik yang berjaya. Unless PAS merasakan levelnya sudah cukup sekadar menjadi pembangkang untuk selama-lamanya maka boleh la teruskan buat kerja gila.

Selepas Kajang Movie PAS seakan marah. Aku memahami kemarahan PAS. Kerana aku juga marah. Memang aku terasa dipermainkan dan diperbodohkan PKR khususnya Rafizi dalam percaturannya nak menukar MB. Konon atas nama nak menawan Putrajaya. Padahal ada konflik peribadi dengan Khalid.

Khalid keras kepala dan itulah sebab sebenar. Dalam erti kata lain, dia bukan boneka dan 'bukan boneka' itulah yang menyebabkan PKR jadi tak keruan dengan prestasi Khalid.

PKR berjaya mencapai persefahaman dengan DAP tetapi tidak dengan PAS. Atas sebab apa PAS enggan tukar MB itu aku tak dapat nak huraikan. Maklumat bercampur baur dan aku sendiri keliru. Jika diperhatikan apa yang tersebar, ada sampai satu peringkat, PAS sendiri pun mahu MB ditukar. Sebelum kecoh2 isu Kajang Movie. Maybe selepas itu PAS sudah mencapai persefahaman dengan Khalid yang membuatkan PAS akhirnya menukar keputusan awal.

Tetapi cukup jelas bahawa isu hudud mula jadi besar dan millage politik kepada PAS untuk menekan DAP dan memberikan kesan kepada PKR selepas berlakunya episode Kajang Movie.

Bukan aku tak percaya kepada perjuangan PAS untuk melaksanakan hudud tetapi aku meragui kemampuan mereka untuk melaksanakan hudud. Pada aku, isu hudud neh macam kita masuk pertandingan berlari. Sebelum kita boleh masuk bertanding, kita kena persiapkan diri kita dengan latihan. Selain fizikal dan emosi, kita perlu juga outfit yang bersesuaian dengan pertandingan tersebut. Perlu juga kita kenalpasti track yang bakal menjadi tempat kita bertanding dan mengkaji kelemahan dan kelebihan calon2 peserta yang bakal bertanding dengan kita. Sebagai sebuah persediaan agar bila kita masuk bertanding nanti peluang kita menang adalah tinggi.

So, isu hudud pun begitu pada aku.

Perlu PAS secara organisasi dan Kelantan secara negeri mempersiapkan diri ke arah pelaksanaan hudud.

Forum, iklan dan program sudah tidak cukup lagi.

PAS kena selesaikan masalah kemiskinan dan berbangkit di Kelantan bagi membuktikan keupayaan mereka.

Dalam masa yang sama bersedia dengan latihan. Unit amal tue boleh dijadikan sebagai subjek. Anggap mereka 'polis'. Latih mereka bagaimanakah polis dalam undang2 Islam akan memainkan peranan dalam menegakkan sistem keadilan. 

Buat satu muzium atau tapak yang mengkaji dan menghebahkan kebaikan undang2 Islam kepada manusia.

Biar orang luar masuk, baca, kaji, faham. At least PAS dapat jana pendapatan dari segi pelancongan dan dalam masa yang sama menyebarkan ilmu.

Persediaan PAS ke arah hudud dari segi tindakan tidak la sehebat sepertimana mereka sembang kencang.

Aku cakap macam neh sebab apa? Bila aku tanya orang2 PAS sendiri tentang hudud. Hampeh. Ada yang tak faham. Hanya bagi point2 begini. Ulama pewaris nabi. Hudud undang2 Islam. Jangan banyak soal. Ikut aje benda ada dalam Quran.

Nampak tak permainan ahli2 PAS kat sini?
Mereka tak boleh jawab lalu mereka guna ayat 'playsafe' untuk tutup kelemahan mereka.

Kita tatau, takpe. Kita boleh cakap kita tatau. Jangan takut.

Aku pun tatau banyak pasal undang2 Islam.
Sebab tatau la aku bertanya.

Tetapi sesetengahnya ahli2 PAS ini sampai ada yang menafikan pertanyaan.
Sangkaan mereka, tanya itu bermaksud kita melawan.
Bukan sebab kita nak faham apa yang PAS perjuangkan.
Atau lebih cerdik mereka fikir kita neh mesti tahu semua perkara.
Gagal mengetahui semua maka kita bukan umat Islam.
Padahal mereka pun tatau juga.

Macam mana?
Bukan semua ahli2 PAS itu sendiri memahami apa yang PAS mahu dalam subjek pelaksanaan hudud. 

Kita tahu PAS nak laksanakan hudud.
Tetapi kita tatau macam mana mereka nak realisasikan apa yang mereka nak tue. At least kena la ada strategi dan taktikal. Takan main angan2 aje. Pelan mesti mao ada. Tersusun dan terancang. Bukan buat tindakan macam takde arah tujuan.

Benda neh PAS gagal. Selain soal kelayakan, kecekapan, amanah dan intergriti. 

Ibarat macam, Firaun nak laksanakan hudud.

Semua benda salah dibetulkan hanya kerana Firaun nak laksanakan hudud.

Sebab tue perlu aku sebut. Aku meragui PAS. Kemampuan mereka tak menyakinkan dan mereka taknak pula mengakui mereka ada kelemahan. Sampai satu tahap menafikan kritikan hanya semata2 mereka fikir mereka dah cukup benar bila 'aku kata aku nak buat hudud. Esok semua masalah settle. Hudud tertegak sendiri'.

Kronologi permainan PAS tentang hudud bermula selepas insiden Kajang Movie.

1. Sebelum PRU ke 13, PAS sendiri sebut, hudud itu percentage kecik je dalam Islam. Basmi kemiskinan itu lebih penting. Gaji minima dan sebagainya.

2. Tetapi selepas marah dengan PKR dan DAP dalam insiden Kajang Movie dek emosi, mereka kompang isu hudud 24 jam bagi mengapi2kan situasi.

3. Macam mana la orang tak boleh detect permainan PAS kat situ?

4. Masalah kemiskinan masih ada. Masalah air bersih, jalanraya, kini isu banjir dan rumah mangsa banjir pun tak settle2 lagi. Itu tak citer bab penawaran kerja di Kelantan. Aku dapat tahu ada yang kata Nasrudin menipu bila kata kerajaan negeri dah bina 700 buah rumah di Kelantan. Mana taknya. Kerja2 NGO pun dia claim kredit kat kerajaan negeri. Itu gosip2 yang aku baca di FB la. Tapi macam aku sebut tadi la. Sedang yang asas pun PAS masih merangkak2 membina macam mana kau nak menyakini parti itu melaksanakan hudud.

5. Yang lebih teruk, punya la bersepah2 masalah rakyat tertindas di merata ceruk Malaysia, isu hudud gak yang PAS gaduhkan dengan DAP sampai tenggelam isu2 nasional.

6. Masalah depan mata neh dah kita nampak. Bukan itu yang nak dipedulikan. Sibuk pula mencipta propaganda.

7. Mungkin nak balas dendam dan lepas geram. 

8. Jadi macam mana kita nak sokong? Bila isu hudud dipropagandakan bagi mencapai millage politik? Sedangkan niat asalnya nak melaksanakan, tetapi kini bertukar menjadi propaganda bagi melampiaskan rasa marah terhadap pihak tertentu dalam PR.

Aku perhatikan perangai sesetengah pimpinan PAS dari hari ke hari bulan ke bulan sampai masuk tahun baru dan akhirnya aku menyimpulkan satu keadaan. Sesetengahnya dari mereka sebenarnya menipu penyokong2 je. Kesian la sapa yang terpedaya. Hari terakhir persidangan parlimen dah memuktamadkan pemerhatian aku.

Dan bagaimana pula PAS ditipu dan dipermainkan UMNO?

1. PAS mahu sangka baik pada UMNO dalam isu pelaksanaan hudud.

2. Aku takde masalah dengan tindakan tersebut. Jika benar UMNO nak menyokong.

3. Tetapi kita semua sedar bahawa UMNO takan sokong.

4. Tak payah pergi jauh. Royalti ada dia bagi? Lebuhraya ada dia bina? Semua pimpinan2 PAS yang diboikot berceramah, diban dari muncul di kaca tv, didakwa dan sebagainya, ada dirunding untuk melepaskan mereka? Bukan kah tindakan itu semua dikenakan atas nama 'politik'? Bukannya pemimpin2 PAS neh p membunuh. Tetapi ada ke UMNO selaku kerajaan mahu mengambil satu alternatif atau pendekatan membetulkan kesilapan tersebut? Takde.

5. Jadi kita tahu la yang UMNO menipu. Dia memang tak ikhlas. Bukan macam yang Nik Amar sebut.
Apa neh brada? Apa neh brada? UMNO tue memang tak ikhlas bukan kira awal ke tak awal ke. Aku neh lagi ikhlas bila cakap UMNO tue tak ikhlas.

6. Usul berkenaan hudud dibawa ke parlimen oleh Marang (Hadi Awang) untuk dibahaskan. Usul berkenaan gagal dibentang pada sesi persidangan lepas dan sesi persidangan yang baru berlalu. Itu satu.

7. Yang kedua. Sudah la usul itu dibawa oleh Hadi Awang. Tapi batang hidungnya pun takde kat parlimen. Macam mana neh? Kita nak hudud. Hudud itu adil. Tapi pemimpin yang tinggal tanggungjawab itu adil ke? Jangan cakap bab dia buat dua, tiga kerja la. Buat kerja kena amanah tak kira la satu ke dua ke apa ke. Kalau ada banyak tanggungjawab tapi tak amanah buat apa. Pilihla yang mana mendekati kemampuan dia dan tinggalkan jawatan yang dia tak mampu pikul lagi. Kita cakap tentang sistem perundangan Islam membentuk keadilan. Tetapi diri kita sendiri tak bersikap adil pada pengundi2 kita. Adakah semua masalah penduduk Marang dah selesai?

8. Usul berkenaan bukan la apa2 sangat. Ia untuk beri kuasa lebih kepada mahkamah syariah. Supaya mahkamah syariah boleh menambahkan jumlah hukuman rotan kepada pesalah zina which is aku bersetuju juga. Tindakan keras kepada pelaku zina itu perlu. Denda 'duit' tak relevan. Buang bayi satu hal. Tapi perzinaan itu dah semacam jadi budaya pula pada zaman sekarang. Tak cool la kalau kita tak berzina. Konon-konon.

9. Tapi tuan punya usul tak hadir parlimen. Dan speaker pun letak usul di hujung2. Macam taknak bagi bahas pun ada.

10. Rupa2nya terbongkar juga wajah sebenar kerajaan bila Mahfuz provoke speaker semalam. Mahfuz tanya kenapa letak usul bab EKJS 2 kat hujung2. Kejap ada kejap takde. Speaker sound Mahfuz. Dia kata kah dah bagitau ari tue kat Marang, Kota Bharu dan Pokok Sena. Dalam bilik dia. Kita akan beri laluan kepada usul yang mendapat sokongan kerajaan. 

11. Konon nak malukan Mahfuz. Padahal Mahfuz provoke je. Dengan niat speaker akhirnya mengakui secara tak langsung yang kerajaan tak bagi laluan kepada Marang untuk bentang usul berkaitan EKJS II. 

12. Kat situ nampak macam Mahfuz tembak kerajaan. Padahal apa dia? Mahfuz pukul UMNO untuk sindir PAS.

13. Terang2 la dia nak khabar. PAS sudah kena tipu dengan UMNO dalam isu hudud. Booooooo.

14. Tapi yang nak melaksana dan beria2 gaduh bagai di media pun tak bersuara back up Mahfuz. Geng2 ustaz takde ke dalam parlimen time tue?

15. Dan aku pelik juga. Bila tengok jadual usul. Pada awalnya usul Marang takde. Then lepas Marang kena provoke bagai di laman sosial sebab ponteng monteng, dan2 usul Marang dimasukkan dalam jadual pada hari keesokannya. Tapi masuk pun tak guna der. Tuan punya badan pun sedap ponteng derrrrr. Lue kritik pun tak guna. Lue juga yang salah. Sapa suruh lue bukan ulama. OooOoOoo.

Aku taknak tuduh2. Sebab aku menyakini PAS takan bersatu dengan UMNO dalam bentuk 'fizikal'. Kalau bentuk persefahaman atas perkara2 tertentu mungkin la. Tapi aku harap biarlah ia atas perkara yang memanfaatkan rakyat bukan sebab nak menyelamatkan riwayat UMNO sebab sejarah membuktikan setiap kali UMNO lemas terkapai2, dia cari PAS dan minta tolong dan setiap kali itulah PAS akan sentiasa beri pertolongan sebab tak reti nak baca strategi politik UMNO. Dan akhirnya, PAS kena tikam dan menjadi lemah semula. Sejarah ada. Belajar la agar tak berulang.

16. Dan tadi. 
Kalau diberi peluang untuk dibentang pun tak guna. Sebab situasi ini akan berlaku ;

- Majoriti MP UMNO takan hadir atas alasan ada urusan.

- Maka mereka takan dipersalahkan sebab tak sokong.

Dalam erti kata lain, tak guna kau tunggu bulan 10 ke 11 ke tahun depan ke apa ke UMNO takan sokong pindaan tersebut. Kau gila apa nak sebat pesalah zina. Kau ingat pemain2 zina sekadar budak2 sekolah aje ke? 

17. Dan ini pula ;
Terang lagi bersuluh. UMNO mempermainkan PAS. Bukan persepsi, tuduhan atau spekulasi. Ianya kenyataan dan hakikat. Nak tahu kenapa?

Lihat ayat penuh berita di atas;

Setiausaha Agung Pas yang baru, Datuk Takiyuddin Hassan yakin Pas tidak akan dipermainkan BN dalam isu perlaksanaan undang-undang jenayah syariah di Kelantan walaupun usul meminda akta 355 masih belum dibenarkan dibawa ke Parlimen.

Beliau berkata,  berbaki empat hari persidangan Dewan Rakyat, beliau mengharapkan  kerajaan  akan membenarkan  usul itu  dibentangkan. 

“Kita masih menunggu, beberapa berjumpa dengan Speaker Dewan juga telah dibuat, beliau mengatakan belum mendapat lampu hijau daripada kerajaan untuk membawa usul ini, kita mengharapkan menteri akan membenarkan perkara ini dibuat dalam penggal ini juga. 

“Saya yakin kita tidak akan dipermainkan kerana undang-undang ini  akan diguna pakai untuk seluruh negara, ” katanya kepada pemberita selepas Majlis Sumbangan Ihya Ramadan di Dataran Ilmu di sini, hari ini.

Sumber. 

Persidangan dah berakhir. Usul tak berjaya dibahas dengan Marang pun ponteng parlimen. 

Nampak tak? 

Yang aku pelik.

PAS menyakinkan dirinya bahawa BN tak mempermainkan mereka. 

Maksudnya PAS sedang menyakinkan dirinya bahawa UMNO itu boleh diharap.

Dan aku kehilangan kata-kata.

PAS, selamat maju jaya.

Nak percaya pada UMNO? Sila. 

- sumber amenoworld

1 comment:

  1. saya se ia senada dengan tulisan tuan. Cakar lrimau tak ada, siku dan lutut oun tak ada, apa yang ada tikus mondok pas.PAS ( Persundalkan Agama Songlap ).

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa