Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, March 2, 2016

Najib jatuh pun tak ada gunanya!

Kalau sistem masih sama. BN juga yang berkuasa tak ada bezanya.
Sekiranya Najib jatuh, Zahid Hamidi ditakdirkan menggantikannya..........dua kali lima sajalah!

Pakatan Harapan sedar risiko kerjasama dengan Dr Mahathir

Walaupun sedar risiko bekerjasama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad, parti pembangkang melihat kerjasama dengan bekas perdana menteri itu penting untuk menyelamatkan negara. Ahli politik pembangkang sedar akan konflik dan kesulitan jika bekerja dengan Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi mendakwa menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak merupakan keutamaan yang lebih besar sekarang.

Risiko yang akan hadapi termasuk Umno lebih bersatu di bawah pengganti Najib dan Dr Mahathir akan menyertai semula parti itu untuk berkempen menentang Pakatan Harapan pada pilihan raya umum.

Pemerhati seperti Dr Wong Chin Huat daripada Institut Pulau Pinang juga menegaskan Pakatan Harapan perlu menuntut "deposit" daripada Dr Mahathir sebelum melakukan kerjasama lebih erat dengan bekas presiden Umno itu.

Ini termasuk Dr Mahathir menyuruh anaknya Datuk Seri Mukhriz Mahathir juga keluar daripada parti dan membentuk sebuah parti politik atau jentera untuk merealisasikan matlamat beliau.

"Beliau juga mesti bersetuju dengan beberapa pembaharuan asas institusi seperti menarik balik rang undang-undang Majlis Keselamatan Negara, Akta Hasutan dan pembaharuan pilihan raya dan Parlimen," kata Wong yang mengetuai bahagian politik dan penyelidikan sosial.

Satu matlamat dengan agenda berbeza

Pemimpin Pakatan gembira kerana Dr Mahathir keluar daripada Umno pada Isnin dan berharap bekerjasama dengan lelaki berusia 90 tahun itu untuk menggulingkan Najib.

Pada zahirnya, Pakatan dan Dr Mahathir seolah-olah bersetuju dengan matlamat sama. Tetapi apa yang akan berlaku selepas matlamat utama dicapai menunjukkan konflik dalam gabungan itu.

Daripada mulutnya sendiri, Dr Mahathir berkata, "Umno masih di dalam hatinya". Beliau hanya tidak berfikir parti Umno di bawah Najib kini bukan seperti yang dimahukannya.

Dan seperti yang dilakukannya pada 2008, beliau kembali kepada Umno jika presiden semasa meletakkan jawatan.

Ketika itu Dr Mahathir keluar daripada Umno selepas menunjukkan bantahan terhadap penggantinya, Tun Abdullah Ahmad Badawi. Beliau menyertai kembali Umno pada 2009 selepas Najib mengambil alih.

Pada 2013, beliau aktif berkempen di seluruh negara untuk Umno dan Barisan Nasional (BN) menentang parti-parti pembangkang PKR, DAP dan PAS.

Pakatan dalam aspek lain, mahu mengambil alih kuasa daripada Umno dan BN. Mereka juga mahu pembaharuan kepada Parlimen, pilihan raya dan cara kerajaan beroperasi.

Aspek-aspek ini tidak ada dalam agenda Dr Mahathir.

Najib merupakan keutamaan ‎

Naib Pengerusi Parti Amanah Negara Datuk Mujahid Yusof Rawa yakin kerjasama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak akan membahayakan aspirasi rakyat. Pemimpin-pemimpin Pakatan yang bertemu Dr Mahathir sebelum pengumuman keluar Umno pada 29 Februari juga sedar isu-isu ini, tetapi menegaskan mereka tidak ada halangan bekerjasama untuk menentang Najib.

"Kami bukannya baharu dalam politik ini. Kita tahu apa yang sedang kita lakukan," kata Naib Pengerusi Parti Amanah Negara (Amanah) Datuk Mujahid Yusof Rawa.

"Tetapi kami yakin kerjasama kami tidak akan membahayakan aspirasi rakyat. Temanya ialah untuk menyelamatkan Malaysia. Kepentingan negara adalah lebih besar daripada Dr Mahathir atau Pakatan," kata Mujahid, yang juga ahli Parlimen Parit Buntar.

Naib Presiden PKR Chua Tian Chang, yang turut hadir pada pertemuan itu, melihatnya dengan berbeza.

"Menyingkirkan Najib adalah hasrat rakyat. Semua masalah yang kita hadapi sekarang, sekatan terhadap media, lebih ramai orang yang didakwa kerana menghasut, semuanya kerana Najib. Jadi menyingkirkannya adalah keutamaan," kata Chua yang juga ahli Parlimen Batu.

Mujahid juga berkata imej skandal kewangan Najib juga menyebabkan krisis keyakinan di kalangan pelabur ketika ekonomi negara meleset.

"Kami dan Dr Mahathir mungkin tidak bersetuju 100% mengenai segala-galanya. Tetapi apa yang kita bersetuju agak besar dan ia adalah perkara utama sekarang," kata Mujahid.

Apakah yang menyebabkan Najib masih berkuasa

Tetapi pada akhir hari nanti, kata Wong, Dr Mahathir masih boleh menjadi ancaman kepada matlamat Pakatan merampas Putrajaya. Ini kerana bekas perdana menteri itu mahu menggulingkan Najib supaya Umno boleh melakukan lebih baik pada pilihan raya umum akan datang

Dan juga dengan Mukhriz masih kekal, Dr Mahathir seolah-olah mempunyai satu kaki dalam parti, kata Wong, yang bermaksud beliau akan dapat menyertai semula Umno sekali lagi suatu hari nanti.

"Jadi, jika Pakatan mahu mengambil Dr Mahathir secara serius, beliau perlu menubuhkan parti atau jentera bagi matlamat mereka."

Chua berkata, gabungan itu amat menyedari kemungkinan Dr Mahathir akan menjadi musuh mereka kembali suatu hari nanti.

"Masalah dengan andaian ini adalah sikap yang salah. Bagaimana jika kita membina persahabatan ini sekarang dan kemudian dalam pilihan raya beliau menyokong kami? Apa-apa keputusan yang kita buat sekarang tidak dapat menjamin sama ada beliau akan menyokong atau menentang kami."

Tetapi tidak bekerjasama dengan Dr Mahathir kerana bimbang akan faktor-faktor ini juga tidak boleh diterima kerana membolehkan Najib untuk terus berkuasa, kata Chua yang dikenali sebagai Tian Chua.

Najib bergantung kepada perpecahan itu untuk terus berkuasa, katanya.

Iaitu orang-orang yang mahu beliau letak jawatan – dalam Umno, masyarakat sivil dan pembangkang – tidak dapat bersatu untuk berbuat demikian.

"Tetapi jika musuh lama boleh bersatu, maka mungkin kita akan mempunyai harapan matlamat ini boleh dicapai," kata Chua. – 2 Mac, 2016.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa