Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, November 2, 2016

Rupanya inilah batu apinya.......

HANIFF KHATRI DAKWA SPEAKER HASUT LAPORAN POLIS KE ATAS BEKAS MENTERI

Haniff Khatri, peguam kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, menuduh Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia menghasut supaya laporan polis dibuat terhadap beberapa bekas menteri.

Haniff berkata bekas menteri berkenaan – Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Shafie Apdal dan Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berdepan dengan beberapa laporan polis selepas mendakwa Pandikar secara terbuka berkata mereka mungkin melanggar sumpah kerahsiaan.

Ini berhubung ucapan mereka di Dewan Rakyat yang membidas cara kerajaan menangani skandal 1MDB.

“Melalui kenyataan itu speaker parlimen secara zahir cuba memberi fahaman songsang dan khilaf di sisi undang-undang kononnya, kandungan ucapan ketiga-tiga ahli parlimen itu mempunyai unsur memungkiri undang-undang negara, secara khususnya Akta Hasutan ataupun Akta Rahsia Rasmi (OSA),” katanya.

Muhyiddin, Shafie dan Husni, masing-masing adalah ahli parlimen Pagoh, Semporna dan Tambun.

Pandikar tidak menyatakan bahagian mana daripada ucapan ketiga-tiga mereka melanggar undang-undang tetapi beberapa laporan polis dibuat terhadap ketiga-tiga mereka selepas kenyataan berkenaan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar juga berkata polis akan memanggil ketiga-tiga mereka untuk siasatan dan merakamkan kenyataan.
Haniff Khatri peguam Tun Mahathir – Foto FMT

Haniff berkata memandangkan Pandikar membuat kenyataan di luar parlimen, beliau tidak menikmati kekebalan parlimen.

Beliau mendakwa kenyataan Pandikar menghasut laporan polis ke atas ahli parlimen itu boleh dan hendaklah dirumuskan sebagaii satu cubaan untuk ‘melakukan aktiviti yang akibatkan detrimen kepada sistem demokrasi parlimen’.

“Ini kerana ia cuba menghalang ahli parlimen daripada melaksanakan tanggungjawab mereka, untuk membahas atau membincangkan mana-mana isu relevan di dalam dewan parlimen, selari dengan peruntukan perlembagaan persekutuan.

“Justeru, jikapun ada mana-mana pihak yang bersalah di sisi undang-undang jenayah negara ini, berhubung isu ucapan ketiga-tiga ahli parlimen dalam dewan parlimen, maka nescayalah ia semestinya adalah speaker parlimen, kedua-dua NGO iaitu JMM & Kelab N87 Wilayah Persekutuan, serta IGP, ” katanya. – Malaysiakini

KLIK BACA: Nampak 1MDB lebih kebal dari imuniti ahli parlimen

KLIK BACA: Najib bawa anak kerana hormat budaya China, kata pembantu Rosmah

TERKINI: ‘Keluarga Jho Low cuba tangkis rampasan aset guna dana 1MDB’

TERKINI: Bicara kes berkaitan 1MDB di Singapura bermula

KLIK VIDEO: Dewan kecoh Guan Eng bidas ahli parlimen BN mata dah buta hati mati

KLIK BACA: MP pertikai kerajaan beli 10 kapal, tapi potong bajet perubatan

KLIK BACA: Niat Mahathir-Muhyiddin jatuhkan Najib haram – Mufti Kelantan

KLIK VIDEO: PENENTANG KERJA MULIA SPRM SEBENARNYA PENCACAI PENDUKUNG RASUAH– SHUKRI ABDULL

- sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa