Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, May 5, 2014

MH370: Wartawan asing tidak beretika

5 Mei 2014
SHAH ALAM - Ketua Editor bagi akhbar Bangkok Post-Thailand, Pichai Chuensuksawadi membidas wartawan asing yang mewujudkan spekulasi dan dakwaan liar berhubung dengan insiden kehilangan pesawat MH370 yang digembar-gemburkan sejak 8 Mac lalu.

Mengulas semula dakwaan sesetengah wartawan asing yang cuba mencetuskan kontroversi dan provokasi dalam kalangan keluarga penumpang dan anak kapal MH370, beliau turut menyifatkan wartawan asing tidak mempunyai etika dalam melaksanakan tugasnya.

“Sebagai wartawan, kita telah diajar untuk menyampaikan kebenaran dalam penulisan dan pemberitaan, kita memiliki kebebasan untuk menulis serta menyampaikan apa sahaja selagi sesuatu berita atau maklumat tersebut disokong oleh fakta atau kenyataan dari mana-mana pihak.

“Hanya wartawan yang tidak tahu apa yang patut disampaikan saja yang menulis berita berunsur dakwaan dan khabar angin,” katanya ketika ditemui Sinar Harian pada program World Press Freedom Day di Unisel, Shah Alam, semalam.

Menurutnya lagi, sikap wartawan asing yang menulis berita mencetuskan kontroversi kehidupan peribadi pembantu juruterbang MH370, Fariq Abdul Hamid dianggap tidak profesional dan menyalahi etika kewartawanan.

“Wartawan yang baik dan berkaliber akan menulis dan menyampaikan maklumat demi kepentingan umum, bukan untuk kepentingan diri atau syarikat,” katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta pihak media supaya lebih berhati-hati dalam mengulas dan mengupas pemberitaan isu semasa supaya tidak menimbulkan kontroversi serta kemarahan sesetengah pihak.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa