Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, May 5, 2014

Tidakkah Ini Mencerminkan Sikap Orang Kelantan?

Kenapa pekerja PBT pula yang dipersalahkan?
Bukankah ini dari kealpaan pengunjung?
Di manakah sifat dan peribadi Islam kita?

Kemudahan tandas, surau terabai
5 Mei 2014
PASIR PUTEH - Pengunjung kawasan perkelahan air terjun Jeram Pasu di sini, meminta pihak berkenaan membersihkan surau dan membaik pulih segera tandas awam yang terabai sejak lapan bulan lalu.

Tandas awam yang tidak mempunyai kemudahan air paip itu terlalu menjijikkan, sementara surau yang ada tidak boleh digunakan untuk bersolat kerana terlalu kotor.

Zakaria Musa, 61, berkata, dia yang selalu ke Jeram Pasu untuk berkelah bersama keluarga kesal kerana pengunjung tidak dapat menggunakan kedua-dua kemudahan tersebut.

Menurutnya, pada September tahun lalu, tandas dan surau dalam keadaan elok kerana ia diuruskan dengan baik kakitangan pihak berkuasa tempatan (PBT).

“Kini ia tidak lagi dijaga dengan baik, pekerja mungkin hanya membersihkan sampah di persekitarannya sahaja tanpa mempedulikan keadaan tandas dan surau.

“Ada ketikanya kita sendiri berasa malu apabila pengunjung dari luar Kelantan mengeluh melihat tandas yang menjijikkan,” katanya.

Zakaria berkata, surau dan tandas sepatutnya dibersihkan dan ia boleh dikunci selepas waktu perkelahan bagi menjamin kebersihannya.

Seorang lagi pengunjung, Ahmad Mahadi Mohammed, 53, berkata, sekiranya PBT tidak mampu menjaganya, alangkah baik jika melantik syarikat tertentu menyelenggara dan menjaga kemudahan tersebut.

Selain surau dan tandas, kawasan air cetek tempat kanak-kanak mandi di jeram itu juga tidak dijaga sehingga sampah dan ranting pokok bertaburan di kawasan itu.

“Kawasan ini menjadi tumpuan bukan sahaja pengunjung tempatan, malah dari luar juga, alangkah malangnya apabila mereka mendapat gambaran bahawa kita memandang remeh kebersihan kemudahan awam.

“Kita lihat di daerah lain seperti Bachok dan Besut, PBT bukan sahaja menguruskan kemudahan asas malah menceriakan kawasan tersebut dengan pelbagai hiasan,” katanya.

2 comments:

  1. Tempat2 percuma mesti tidak di jaga baik , kalau pengunjung bebudak kampong dan orang orang kita , biasa tak di jaga dan byk tak ber tanggung jawab sebab free / per cuma. Ini akibat sikap malas dan otak lembab...

    ReplyDelete
  2. Inilah realiti kehidupan masyarakat kita, tiada atau kurang kesedaran sivik. Ketika hendak menggunakan kemudahan yg disediakan secara percuma itu, mereka mahu ianya dlm keadaan terjaga dgn baik. Tetapi selepas menggunakannya mereka tidak pula menjaga kemudahan itu untuk pengguna berikutnya. Apalah susahnya mendisiplinkan diri masing2 dgn perbetulkan sikap kepenggunaan, semua pihak akan senang.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa