Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, May 11, 2015

Mat Serban dah buka mulut: Rupanya PAS bukan parti politik!

Dia tujukan kepada siapa?
Yang dok buat buku fitnah macam-macam tu puak mana?
Yang tunjuk perasaan hari tu kumpulan mana?
Yang dok gila nak jawatan tu untuk apa?
Yang dok gila bertanding dan nak menang jadi MP atau ADUN tu untuk apa?
Yang dok gila nak berUg tu untuk apa?

'Salah gadai Islam demi rakus kemenangan'
Zikri Kamarulzaman
6:34PM - 10 May 2015

Menjelang pemilihan PAS bulan depan, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nasrudin Hassan hari ini menegaskan menjadi satu kesalahan apabila sanggup menggadaikan Islam demi 'rakus' mengutamakan kemenangan terlebih dahulu.

Beliau yang juga MP Temerloh berkata perkara itu bertentangan dengan ajaran Islam dan tidak wajar diamalkan dalam PAS.

"Ada yang rakus nak menang sampai kata, tak mengapalah kalau Islam digadaikan, janji menang.

"Mereka yang cakap, marilah kita menang dulu, barulah kita fikir macam mana Islam ni. Itu salah. Bercanggah dengan sunnah perjuangan.

"Kita berjuang untuk menubuhkan (menegakkan) Islam di atas jahiliah, bukan untuk menubuhkan jahiliah baru atas Islam," katanya dalam Muktamar PAS Wilayah Persekutuan di Kuala Lumpur hari ini.

Komentar Nasrudin itu, yang proulama, dilihat sebagai memberi tekanan terhadap kumpulan pro-Pakatan dalam PAS.

Bagaimanapun penganalisis politik memberitahu Malaysiakini kumpulan pro-Pakatan bakal kalah teruk dalam pemilihan parti itu di Kuala Selangor awal bulan depan.

Nasrudin berkata sebab utama yang mendorong berlakunya pertembungan dalam parti itu bukan disebabkan ideologi.

"Punca sebenarnya kenapa berlaku pertembungan dalam parti bukan ulama lawan profesional, tetapi masalah takrifan PAS.

'PAS adalah gerakan Islam'

"Saya nampak ada (pihak) yang salah anggap PAS sebagai parti politik.

"Ini yang kadang-kadang datang bab Islam ni (bagi yang fikir PAS sebagai parti akan kata), kalau cakap bab hudud, nanti orang tak sokong, kalau cakap pasal perlaksanaan syariat, nanti orang tak sokong

"(Tetapi) PAS adalah sebuah gerakan Islam di mana politik itu sebahagian daripada tanggungjawab," katanya.

Dalam sidang media kemudiannya, Nasrudin menafikan ucapannya mensasarkan kepada kumpulan pro-Pakatan Rakyat.

"Ini hanya peringatan am kepada semua ahli," kata bekas ketua Pemuda PAS itu kepada pemberita.

Menurutnya lagi, isu kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat mungkin menjadi salah satu topik panas dalam muktamar parti itu Jun ini.

"Isu dalaman ini mungkin berkait dengan bagaimana kedudukan (PAS) dalam Pakatan, bagaimana hala tuju dan strategi semasa untuk pergerakan parti.

"(Selain itu) isu luaran berkaitan dengan isu-isu semasa la, GST (cukai barangan dan perkhidmatan), 1MDB dan seumpamanya," katanya.

Muktamar PAS akan berlangsung pada 4 hingga 6 Jun di Kuala Selangor.

37 comments:

  1. Abe

    Ni mamat benggong. Dia kata tu sebijik perangai dia....lebih terok dari geng MIC.

    Atah pala tu serban ke toncit ekk? Kakau yg pakai toncit kita tak heran kalau bercakap macam ni.

    ReplyDelete
  2. Mamat vellfire ni mmg riak ngan jawatan
    Mapuh la parti kalu ado ramai lagi srupo mamat ni...
    Tui...

    ReplyDelete
  3. Berdasarkan isu2 yg dibangkitkan penulis blog boleh dikotegarikan pro pasma.pasma adalah ngo didalam Pas yg mnyokong pluralisma dn lgbt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju tuan.. mmg betul politik sebhg dari pas yg memperjuang islam lebih dari putrajaya.. kalau rasa x sesuai boleh masuk pkr yg ketua umumnya mmg x nak hudud walaupun dibebaskan kelak..

      Delete
    2. Anon 1234 rupanya adalah telur ulama.

      Delete
    3. anon 12.43 AM.
      berdasarkan komen saudara boleh dikategorikan sebagai pro umno(umngok) serta UG.Umngok adalah parti pemerintah yg menyokong jahiliyyah,pluralisme,lgbt,perompak,kaki rembat,zalim,putar belit dll..

      Delete
  4. kalo mamat ni tuka pakai myvi atau kancil,baru gua sokong dia balik....zuhud sheikh

    ReplyDelete
  5. Anom#12:43..engko bagang ke..apa?X isu ke..fkoff!!

    ReplyDelete
  6. Pasma ka apa cuba hang jawap puak mana yg dok buat buku fitnah, melabel orang dan berdemo secara bangang?Kalau puak UG halal semua la?

    ReplyDelete
  7. Dlm PAS pun ada juga Hasan Malek rupanya. Tapi yg ini lebih hebat dari Hasan Malek, sebabnya Hasan Malek nampak juga kesungguhannya mempertahan partinya untuk menang. Jika diletakkan bersebelahan dgn kaldai yg dipakaikan serban, payah nak dibezakan nih!

    ReplyDelete
  8. Yang utama sebelum hudud dilaksanakan adalah keadilan sosial,dimana yang kaya tidak lagi menindas yang miskin,orang miskin mudah mencari rezeki berdasarkan tahap keperluan asas mereka,yang tua, uzur,yang tak mampu nak bekerja pula mendapat bantuan secukupnya dari pusat zakat barulah hudud boleh dilaksanakan, untuk mencapai keadilan sosial umno/bn harus ditumbangkan terlebih dahulu, bukannya membantu umno mengekalkan kuasa dengan ber ug ...kalau dah berpadu tenaga antara ular dalam semak dengan ular putrajaya ,,dan ular putrajaya dapat mengekal kuasa atas bantuan bijak dari ular dalam semak dan kalau ular putrajaya berubah menjadi lebih baik alhamdulillah,,,tapi kalau ular dalam semak kena patuk dengan ular putrajaya dan kojol..(ada aku kesah),,,dan rakyat terus tertindas maka saham penindasan itu ular dalam semak harus berkongsi dengan ular putrajaya,, walau pun dia sendiri telah kojol dipatuk..

    ReplyDelete
  9. muka yang tak tahu malu.sekarang sebagai ahli parlimen temerloh tu apa jadahnya.kau lupa ke kemengan kau tu atas sokongan pas sahaja atau atas sokongan semua bangsa adalam Pakatan? bodoh penuh taik dalam serban.

    ReplyDelete
  10. Muka ini patut diludah sahaja.

    ReplyDelete
  11. Pas piss off.you berjuang atas landasan politik. Politik adalah rangka kerja yang dibentang atur oleh yahudi sebagai satu sistem agenda mengekalakan keselamatan yahudi dimuka bumi ini setelah runtuhnya kerajaan Islam dibawah kerajaan Othmaniah kerana org Islam sendiri yg besekongko ngan yahudi, pemikirnya ialah Lord Reid berperanan menyediakan perlembagaan Tanah Melayu. Geng pro ularsemak x usah dok gelentong lah.

    ReplyDelete
  12. Bertaqwalah tuan2 kpd Allah... tuan2 perlu bertanya yg lebih arif ttg dasar pas. Xperlu hina label serban sbb tu sunnah nabi. Kita yg lelaki muslim ni pun akn pakai serban smasa dikafankan nanti...

    ReplyDelete
  13. Kalau tak mahu menang kenapa bertanding dlm pilihanraya? Lebih baik duduk diam dari bercakap sebab org tak tahu kau tu bodoh tetapi bila bercakap ternyata memang bodoh.

    Lebih baik jadi NGO dari parti politik. Bila lagi PAS nak keluar dari PR dari menjadi gunting dlm lipatan keluar PR lagi baik, ada faham? Atau buat pekak badak aje.

    ReplyDelete
  14. Berdasarkan isu2 yang dibangkitkan anon pulak, boleh dikategorikan sebagai pro UG. Pro UG ni dah termakan pil kuda dan konsesi balak. Suka membazir sebab bertanding pilihanraya tapi taknak menang, suka tikam belakang dan malas datang mesyuarat. Walaun betul, nanti kat akhirat semua nak selamatkan tengkuk masing2, tkda mananya dia nak ngaku ko pengikut dia.

    ReplyDelete
  15. Setelah rembat duit Lynas (sogokan supaya tidak membangkitkan kemarahan rakyat terhadap kilang tsb) maka Mat Serban seekor ni baru nak cerita PAS sebuah gerakan Islam? Macam IS ke? Kalau golongan liberal atau profesional kalah dalam muktamar jun ini maka tahulah golongan serban ini (yg sanggup minum air basuh tangan UMNO) ke mana mereka ini dan PAS akan terhumban....Cuba dahulu baru tahu (bodoh boleh dinilai dengan kata-kata dan tidak hanya dengan perbuatan).

    ReplyDelete
  16. selama 33thn aku menjadi ahli pas,setahu aku pas ini sebuah parti politik,matlamat perjuangan pas ialah nak menang dlm setiap kali di adakan pilihanraya,islam ada lah dasar pas,pas bukan badan kebajikan dan bukan badan dakwah....pas ada lah sebuah parti politik...tujuan pas menyertai pilihanraya nak menang dan memerintah negara,dlm sebuah negara demokrasi ....parlimen adalah tempah ahli2 parlimen membuat dasdar dan menentukan halatuju sebuah negara,klu ulamak2 pas sekarang ni dah tak berminat untuk menang dan tak minat untuk memerintah negara,aku syorkan supaya beralih dari sebuah parti politik yg menyertai pilihanraya kepada sebuah badan dakwah saja,jgn le campur urusan politik lagi sampai bila2 untuk selama2nya,pada aku bila ulamak bodoh mcm tantawi ni di jadikan pemimpin...maka perjuangan rakyat marhaen akan hancur

    ReplyDelete
  17. yg dok bertanding dlm pilihanraya selama ni untuk apa..? bongok ke apa dia ni...

    ReplyDelete
  18. Sikit lebel si anu sokong ini si anu sokong itu...apakah anda sedar bahawa anda sedang memgitnah... kecian ahli2 pas

    ReplyDelete
  19. Cadangkan nasrudin agar menyertai jemaah tabligh untuk memperjuangkan islam melalui dakwah kerana jemaah tabligh berjaya dalam perjuangannya memperjuangkan.islam melalui dakwah manakala pas pula badan politik dan memperjuangkan islam melalui politik.jadi jangan salah pilih wadah perjuangan agar kita tak terpesong dari hala tuju wadah perjuangan

    ReplyDelete
  20. Kalau berani letak jawatanla...dulu berususah payah nak dptkan kerusi Temerloh tu...rakan2 yg bukan ulama mesyuarat berejam2 supaya kerusi tu PAS yg tanding nak letak Dia ni....x sado diri....

    ReplyDelete
  21. Anon 12:43
    Jgn jd bengong bro..pasma ni org2 alim ulamak & professional dlm pas yg x sebulu dgn hj hadi & the geng UG..yg lbh umno dri umno puak2 hj hadi ni..
    Aku x respek lsug dgn hj hadi nga puak2 mu..Tok guru menatey apo pranga gitu..
    Aku plig respek TGNA..hilg xdok ganti..

    ReplyDelete
  22. kekadang aku tertanya2
    mat serban sorang ni belajar ape mesir dulu.
    belajar tak pasal teknikal menghasilkan sesuatu ijtihad hukum.
    belajar ker pasal fiqh dakwah.
    kalo blajar,mane pegi semua tuuu sblm buat statement.
    dgor kate mase kat egypt dulu rajin beno bg ceramah di semua
    cabang ranting dewan perwakilan pelajar.
    ni ke semua pengalaman yg dapat utk dikongsi..
    alahai....kesian n mcm merendahkan pemikiran mereka2 yg balik dari sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tak belajar apa2, dia pi mesir raba teloq unta. Sekali raba... otak bodoh setahun, agak2 berapa kali dia raba?





      * sebenarnya dia belajar tapi mcm ahmad maslan.... raba teloq unta hanya aku ajinomoto je... tak mau fitnah mcm depa.

      Delete
  23. Antara ahmad maslan dlm PAs..ialah YB Nasrudin !
    Umno perlu lebih byk otak seperti Ahmad Maslan dlm Pas..utk menang PRU14.
    Perjuangan PAs bukan utk menang pilihanraya..sbb tu kalah di Rompin..

    ReplyDelete
  24. Serban besar bakul otak semput kurang oxigen. Buta perut pe pimpinan PAs yg ada skrg tak bole nak beza antara PAs skrg dibawah kepimpinan TGHH dgn sewaktu di bawah pimpinan DSFN. Untung lah siapa yg dlm PAs ada haluuuuus punya dgn UMno.

    ReplyDelete
  25. Isu yg kuat Gst , 1MDB....bagai masalah yg ada dlm negara skrg. Tapi masih PAs kalah juga kt Rompin. Utk nak menang pilihanraya tak perlu gadai ugama pun...tapi perlu ada pimpinan yg cerdik dan berakal.

    ReplyDelete
  26. elok jugak PAS tak menang, kalau menang Malaysia akan cepat hancur. Kalau PAS memerentah org macam ni ke nak dilantik menjadi menteri? aku ingat ianya lagi teruk daripada Ahmad Mazlan dan Hasan Malek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serban besar bakul nanti renggah nak jawatan menteri... tak bagi dia suruh yusni mat piah buat demo.

      Delete
  27. salah sorang yang duk gila jawatan,pangkat tu tak lain tak bukan mamat sekoq diataih tu,keja takntau,duk dalam parlimen pegang teloq takut hilang.luaq parlimen tunjuk pandai.pru14 bungkuih,jadi ustat sampoi kat masjid,surau orang pas.

    ReplyDelete
  28. Serban dah molek dah, ikut sunnah dah, cuma mulut je menyimpang dari sunnah. Mulut macam puki sundal pencem, busuk serta jijik penuh dengan nanah. Jual islam untuk kepentingan diri. Perasan pegang kunci syurga, jgn masuk politik kalau rasa tak oerlu menang, hakikatnya kena menang baru ada kuasa politik. Baru boleh tukar kereta.

    ReplyDelete
  29. Dia ni 'Ahmad Maslan' PAS. Bodo.

    ReplyDelete
  30. ni mai sini chek nak habaq mai...

    orang kalu dah benci...

    tak baca pun apa dia kata kasi hantam dulu sampai lembik tak larat nak angkat bibiaq baru nak tanya hang kata apa sat ni?

    orang kalu dah mabok kepayang...

    kentot busok pun dikatanya wangian seharom kasturi...

    tak dan nak suroh dia dah kata dulu...

    ReplyDelete
  31. Budak BAHALOL

    Elok pencen biar ada PRK Baru

    Kerja malas tu Ajaran NABI SAW ke ????


    Bakul!

    ReplyDelete
  32. sapa yg kata tk mengapa ketepikan islam dulu utk menang?

    bukankah setiap perbuatan kita kalau betul adalah ibadah dn perjuangan?

    kalau berjuang utk membela ekonomi rakyat dpd tertekan, bukan kah itu juga perjuangan yg benar?

    ade ke org yg tangguh solat dulu utk menang pilihanraya?

    apa yg berlaku ialah kita mengutamakan apa yg menjadi isu besar dibesarkan, isu kedua di keduakan, isu kecil dikecilkan... semua jalan serentak.

    isu asalnya ialah UG PAS percaya ckp2 umnu nk sokong hudud. maka ghairah kat janji2 sokong hudud umnu yg menyebabkan UG PAS mcm gila talak.

    satu surat peristiharan rasmi kepimpinan negara utk sokong dn kerjasama dgn PAS laksana hudud pun tkde. semua ckp2 mulut, itu pun dpd pemimpin bawahan.

    sudahkan PAS mendapatkan 'akad' rasmi dpd pemimpin umnu utk sokong dan bantu laksana hudud?

    nak nikah pun kena isi borang yg bertulis dan ada sijil lepas nikah.

    nak laksana hudud, mana peristiharan bersama umno-PAS secara bertulis dan telus?

    hadi kata kita menilai dpd yg zahir. yg zahir bukan ckp2 mulut tp mesti bertulis dan sah diwartakan.

    bukankah berhutang RM10 pun kita diseru utk buat perjanjian bertulis?

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa