Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, October 30, 2016

Akibat dari PAS pindah penduduk, Amanah bertunas di Kampung Laut

Penduduk Kampung Laut tubuh cawangan Amanah, tidak lagi percaya Pas
30 Oktober 2016 | ZIKRI ABDULLAH
Zakaria Yussuf menyerahkan borang keahlian Amanah kepada Ketua Amanah Tumpat Wan Johari.

Sekumpulan 20 penduduk Kampung Laut, Tumpat, Kelantan menubuhkan cawangan Parti Amanah Negara (Amanah) selepas tidak lagi yakin dengan pemerintahan Pas di negeri itu.

Penubuhan cawangan itu selepas penduduk kampung itu mengadakan himpunan membantah perpindahan mereka bagi memberi laluan kepada projek Kampung Warisan.

Wakil kumpulan berkenaan, Zakaria Yussuf bagaimanapun menafikan keputusan mereka itu ada hubung kait dengan bantahan di hadapan kompleks pentadbiran negeri dua hari lalu.

"Penubuhan cawangan Amanah ini telah kami rancang lama," katanya.

Dalam pertemuan pagi semalam mereka bersetuju membentuk jawatankuasa penaja Amanah cawangan Kampung Laut yang diketuai Nik Ghazi Nik Abdullah.

Menurut Zakaria, penduduk di situ telah lama memerhati tindak-tanduk Pas yang disifatkan sebagai hilang fokus untuk membantu rakyat setelah ketiadaan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Nampak sangat kini keputusan-keputusan berkaitan orang ramai kurang dirunding dan hanya pihak atasan membuat keputusan.

"Kita melihat kerajaan Pas sekarang sudah hilang fokus untuk membantu rakyat. Projek dilihat lebih penting daripada jerit perih rakyat.

"Semasa tok guru dulu, rintihan rakyat selalu diambil berat. Sekarang sudah hilang. Ini yang menyebabkan kita sudah hilang kepercayaan kepada mereka," katanya.

Menurutnya, rasa pelik juga timbul apabila hubungan Pas dengan Umno yang dilihat semakin intim berbanding zaman pemerintahan Tuan Guru Nik Aziz.

"Rakyat di bawah tidak faham apa hubungan dengan Umno hingga di media pemimpin Pas dan Umno kelihatan sokong-menyokong," katanya.

Zakaria berkata satu majlis ceramah besar-besaran akan diadakan di kampung Laut sebaik permohanan penubuhan cawangan diluluskan.

"Kita Akan jemput pemimpin-pemimpin kanan Amanah peringkat negeri dan nasional," katanya.
Penduduk Kg Laut membuat demo di perkarangan DUN Kelantan 27 Oktober lepas.

DEMO BANTAHAN

Berpuluh penduduk Kampung Laut, Tumpat, Kelantan berdemonstrasi di perkarangan kompleks pejabat kerajaan negeri, di Kota Bharu 27 Oktober lepas.

Mereka membantah tindakan kerajaan mengambil tapak rumah dan tanah mereka untuk dijadikan tapak projek Warisan.

"Kami mahu rumah bukan waye kulit," adalah antara sepanduk yang dinaikkan oleh mereka di depan pejabat SUK Kelantan yang turut menempatkan Dewan Undangan Negeri Kelantan yang kini sedang bersidang.

"Kami oghe Kampung Laut tolak projek Warisan, Jange hambat kami," juga antara sepanduk dan kain rentang yang dinaikkan.

Ketika Dewan berehat tengahari, Adun Salor Datuk Husam Musa telah menemui mereka bagi meredakan kemarahan.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa