Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, October 30, 2016

Ulama Politik pujaan......

ULAMA POLITIK PUJAAN...?
By Sahabat Shahpaskal
1. Teruk saya kena bahan bila saya tumpang akaun fb anak untuk komen gelagat politik seorang tok guru ternama. Siap anak bagi warning jangan buat lagi nanti orang kutuk dia macam-macam.
2. Agaknya tu pasal banyak kali orang tanya saya siapa ulama pilihan saya kat negara kita. Saya tak ada jawapan untuk itu. Cuma masa ni saya impress seorang ulama hikmah yang menetap di sebuah pulau di Sulawesi yang saya panggil kakek dan dia juga membahasakan saya sebagai cucunya.
3. Saya rasa selepas buat sikit social experiment pasal tok guru tu, saya dah dapat baca macamana majoriti orang kita berfikir. Saya je yang menongkah arus, macam spesis terpencil.
4. Sebenarnya macam orang lain, idola saya tak lain tak bukan adalah Rasullullah saw. Selain pada tu, mana-mana ulama yang ada ciri-ciri Baginda, itulah saya respek khususnya bertaraf ‘wali hidup’.
5. Gitu pun, saya bersikap neutral di mana ada ahli agama yang tinggi akademiknya tetapi belum sampai tahap wali, saya respek ilmunya tetapi tidak keseluruhan tingkahlakunya. Respek yang patut-patut.
6. Pasal sering bercerita dengan orang ghaib ni, saya diingatkan bila mengagumi seseorang ulama tu, haruslah juga saya memerhati apakah ada kurniaan ALLAH SWT yang istimewa ke atas orang berkenaan tu. Kurniaan ini lebih kepada keistimewaan berbentuk karomah serta kasyafan atau dalam bahasa mudahnya ‘laduni’.
7. Ada juga yang klaim dirinya ulama tetapi bersahabat dengan para jin. Dengan sahabat jinnya juga, si dia cuba mempamerkan ke’luarbiasaan’nya. Insha Allah, bagi yang ahli, kita dapat tahu penggunaan jin-jin ini dengan mudah sahaja. Malah ada kes-kesnya, jin dia juga dibelasah sama bila mula buat onar.
8. Saya tak salahkan ada ahli agama atau lebih mudah saya katakan lulusan agama sertai politik. Saya mudah, bila dah ceburi politik, maka dia bukan ulama lagi melainkan ahli politik yang beraliran agamA. Cuma saya sarankan diri saya untuk anggap si dia ahli politik, bukannya ahli agama, apatah lagi bertaraf wali besar.
9. Saya juga percaya kalau ahli politik lulusan agama ini bermunajat ke hadrat Illahi, pastinya apa yang dipinta ada lah ‘menang pilihanraya’ dan dapat undi semaksimumnya. Amat jarang rasanya dia munajat dan berdoa hal-hal yang tak bersangkutan.
10.Berbalik pada anugerah tadi, kalau seseorang ulama besar, sudah semestinya akan dianugerahi ALLAH SWT pelbagai keistimewaan dalam urusan sehariannya. Sebagai contoh, kalau nak melakukan perjalanan jauh. ALLAH SWT akan ilhamkan ke qalbunya apa-apa situasi bahaya menunggunya di perjalanan.
11.Ada kes ahli politik aliran agama ni terlibat kemalangan jalanraya. Jadi, macamana dengan doanya ketika memulakan perjalanan..? Apakah ALLAH SWT keberatan nak makbulkan..? Apakah itu kifarah..? Atau peringatan..? Kalau dah macam tarafnya wali besar, tak perlu lagilah ALLAH SWT bagi peringatan. Sebab ALLAH SWT pasti jaga sesiapa yang jaga agama-Nya.
12.Ada yang kata saya berdosa kerana mencerca ulama yang alim. Entahlah.. Saya dah jumpa ramai orang-orang alim yang malamnya tak tidur, sepanjang malam beribadah dan hal ni jadi rutin harian.
13.Masa kena bahan tu,ada yang doakan saya mati, kena balasan dan suruh mengucap balik. Apakah saya dah terkeluar Islam hanya sekadar tak setuju dengan ahli politik yang dianggap ulama..? Walhal hidup matinya kerjaya politik beliau hanyalah di tangan manusia bergelar para pengundi..?
14.Saranan saya, janganlah taksub sangat dengan individu-individu politik tertentu. Semua kita banyak masalah dan kekurangannya. Malah di mata orang berilmu dalam, hal-hal belakang tabir kita jelas di mata mereka.
15.Adakah yang kutuk-kutuk saya tu pernah bermunajat seperti bersholat hajat setiap hari memohon petunjuk dari ALLAH SWT apakah tepat sangkaan dan pendirian mereka..? Atau sekadar menyokong membuta-tuli..?
16.Maaf, saya tak menyertai mana-mana parti politik kerana saya letakkan diri saya di atas dari kepentingan politik. Kepentingan agama, rakyat dan negara melebihi segala-galanya…

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa