Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, October 18, 2016

Hudud: Zaid tibai kiri-kanan!

‘Kesalahan mencuri mereka dilindungi OSA, hanya tangan kita dipotong’
mk - 18 Oct. 16  , 4:43 petang
Dalam ucapan yang disampaikan di Kota Bharu, kubu kuat PAS di Kelantan, Datuk Zaid Ibrahim membidas PAS dan Umno serta mempersoalkan ‘keislaman’ mereka.

Bekas menteri di jabatan perdana menteri yang bertanggung jawap terhadap hal ehwal undang-undang itu memuat naik petikan ucapannya dalam blog petang ini dan mendakwa pemimpin kedua-dua parti itu tidak layak untuk melaksanakan hudud.

“Mereka adalah pemimpin sombong yang tidak boleh diharap oleh rakyat.

“Jika kita membenarkan mereka untuk memotong tangan bagi kesalahan mencuri, hanya tangan orang orang kita yang akan dipotong, tetapi semua mereka akan terlepas. Kesalahan mencuri mereka akan mereka lindungi oleh Akta Rahsia Rasmi.

“Jika mereka diberi kuasa melaksanakan hukuman rejam untuk kesalahan zina pula, hanya pesalah yang dalam pakatan pembangkang yang akan dihukum, sementera puak mereka sendiri akan sentiasa dilindungi kesalahannya,” katanya.

Sambil mengakui beliau tidak mempunyai masalah dengan undang-undang Allah, Zaid bagaimanapun mempersoalkan bagaimana hukum Allah mesti dilaksanakan oleh manusia.

“Pertama, kerana mereka sombong. Apa-apa sahaja mengenai Islam seolah-olah hanya mereka yang tahu dan orang lain tidak berhak untuk mempersoalkan mereka.

“Orang lain hanya perlu menerima dan akur dengan segala kata-kata dan tingkah laku mereka. Mereka ini, sama ada pemimpin politik atau agama, adalah sama dengan Taliban.

“Mereka mahu kita semua untuk mengikut mereka tanpa soalan dan jika kita tidak bersikap demikian, maka kita dianggap sebagai umat Islam yang tidak baik,” katanya.

1 comment:

  1. Tak betul ka apa yg Zaid kata? Hudud di Brunei pun dikecualikan buat kerabat diraja. Maaf jk aku tersilap

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa