Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, October 18, 2016

Campur tangan kerajaan dalam Badan Peguam: Dua bekas Peguam dalam kabinet sependapat

‘K'jaan tak seharusnya campur tangan dalam Badan Peguam’
 Zikri Kamarulzaman   -  Hari ini, 18 Oct. 16 - 6:51 petang
Kerajaan tidak seharusnya campur tangan dalam pengurusan Badan Peguam Malaysia mahu pun badan-badan profesional lain di negara ini, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab Sivarasa Rasiah (PKR-Subang) yang bertanya mengenai rancangan Putrajaya untuk melantik dua wakil kerajaan dalam Badan Peguam melalui cadangan pindaan kepada Akta Profesion Undang-undang 1976.

"Bagi saya secara peribadi, saya sependapat dengan anda," katanya.

"Sepatutnya, badan-badan profesional di negara ini, tidak kira sama ada Badan Peguam Malaysia, badan perubatan, atau kejuruteraan, pandangan peribadi saya adalah bahawa tidak ada keperluan dan tidak sepatutnya ada campur tangan kerajaan secara langsung.

"Sebagai bekas peguam bela, peguam cara dan peguam syariah, secara peribadi, saya berpegang kepada pendirian bahawa tidak boleh ada campur tangan langsung.

"Namun, mengikut norma, badan-badan profesional di negara ini perlu dikawal selia oleh ahli-ahli sendiri."

Cadangan pindaan kepada Akta Profesion Undang-undang akan membolehkan menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang melantik dua wakil kerajaan dalam Badan Peguam.

Cadangan itu juga bertujuan untuk mengubah proses pemilihan Majlis Peguam dan komposisinya serta untuk meningkatkan kuorum yang diperlukan untuk mesyuarat agung badan berkenaan.

Apabila disoal oleh Ramkarpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) sama ada Azalina boleh memberi jaminan kerajaan tidak akan campur tangan dalam Badan Peguam, beliau menjawab dalam negatif.

"Saya tidak boleh memberi anda jaminan sekarang. Saya perlu mendapatkan persetujuan menteri-menteri kabinet," katanya.

Nazri bantah campur tangan k'jaan dalam Majlis Peguam
3 Sep 2016,  2:19 tengahari

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz berkata tidak ada keperluan bagi kerajaan campur tangan dalam Majlis Peguam walaupun pendiriannya sering kritikal terhadap dasar-dasar kerajaan.

"Dunia ini menjadi lebih liberal, ini bukan masanya untuk (kerajaan) mengetatkan kawalan ke atas kumpulan-kumpulan ini.

"Apa kerosakan yang Majlis Peguam lakukan, mengkritik kerajaan? Kami masih di sini, kerajaan yang kuat," katanya dipetik Malay Mail Online.

Bekas menteri undang-undang itu memberitahu akhbar harian itu bahawa beliau menentang pindaan Akta Profesion Undang-undang (LPA) 1976, yang boleh dilihat sebagai campur tangan kerajaan dan menyekat kebebasan Majlis Peguam.

Beliau berhujah Majlis Peguam harus dibenarkan untuk menjalankan urusan sendiri, sambil menambah bahawa ia adalah "baik-baik saja" jika mereka dilihat sebagai mengkritik kerajaan, selagi mereka berbuat demikian dalam batasan undang-undang.

"Bagaimana mereka (Majlis Peguam) mahu menjalankan urusan mereka, kita perlu serahkan kepada mereka.

"Biarkan saja... kita tidak boleh melaksanakan apa yang kita mahu," katanya sambil menambah beliau menentang rancangan kerajaan untuk meletakkan wakil dalam Majlis Peguam.

"Saya tidak bersetuju dengan kerajaan melantik dua wakil kepada Majlis Peguam, untuk apa? Anda fikir dua orang boleh mengawal majoriti?," beliau dilaporkan berkata.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa