Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, May 16, 2014

Gambar: Sniper Perempuan Pemberontak Syria

Dengan style kening rapi, kasut bot kulit dan gelang emas, dia dikenali 'Guevara' kerana dia adalah orang terakhir yang menjadi harapan, lengkap dengan senapang sniper bersembunyi di tengah perang saudara di negaranya.

Memakai tudung dan pakaian, dan seluar khaki, Guevara, duduk tersembunyi di sebuah bangunan yang rosak menunggu untuk melihat musuh "tentera kerajaan".

Tetapi bekas guru bahasa Inggeris ini telah dikenali ramai penduduk sebagai 'penembak tepat perempuan' di jalan-jalan bandar Syria.

Berasal dari Palestin, sniper mengatakan bahawa dia pertama kali mengangkat senjata di sebuah kem latihan tentera di Lebanon yang dijalankan oleh militan Palestin dari kumpulan Hamas.

Dan dia mengaku bahagia dalam peranannya yang tidak biasa dan berbahaya untuk seorang wanita. Dia berkata "Saya suka berkelahi, ketika saya melihat bahawa salah satu teman saya di katiba  [bahagian pemberontak] telah dibunuh, saya merasa bahawa saya harus angkat senjata dan membalas dendam. '

Dia juga didorong oleh kematian anak perempuannya berusia 10 dan seorang putra berusia 7 tahun beberapa bulan lalu. Pasangan itu tewas ketika serangan udara menghentam rumah keluarganya.

Sekarang dia mengatakan dia merasa dipaksa untuk membunuh askar kerajaan setiap kali kematian dari salah satu pejuang sesama pemberontak.

Pekerjaan memerlukan kesabaran, kelajuan dan kecerdasan dan dia sering perlu duduk berjam-jam menunggu tentera kerajaan untuk mengambil alih tempat mereka.

 
 
 
 
 
Sumber gambar dan cerita dari sini

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa