Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, May 12, 2014

MH370 - ACARS: Apa Sudah Jadi Sebenarnya?

Tetapi MAS menjelaskan bahawa semua pesawat mereka telah dilengkapi ACARS.
Kenapa penerangan dan penjelasan berbelit-belit?

Akan tetapi pokoknya adalah 'mana-mana peranti pemantauan masa nyata berteknologi tinggi tidak akan membawa hasil, kecuali kakitangan pemantauan data bertindak serta-merta terhadap apa-apa masalah'

MH370: India gunakan ACARS, mengapa Malaysia tidak gunakannya walaupun sudah memilikinya?
SEKILAS PANDANGNampaknya kehilangan penerbangan MH370 sedang menjadi sebuah pengajaran kepada negara-negara lain di dunia, dengan India kini mengambil langkah-langkah berjaga-jaga supaya kejadian yang sama tidak berlaku kepada pesawat mereka.
India telah mengarahkan syarikat penerbangan dan pengendali swasta menggunakan semua cara untuk mengesan penerbangan pesawat mereka secara masa sebenar, dan untuk memastikan bahawa peranti yang diperlukan berfungsi sebelum berlepas.
Agensi berita antarabangsa Reuters melaporkan bahawa pengawal selia penerbangan awam India telah mengarahkan syarikat penerbangan untuk menjejaki semua pesawat dalam masa sebenar, keputusan yang dibuat berikutan kehilangan penerbangan MH370 Malaysia Airlines (MAS), jelas pengawal selia itu.
Pengarah Penerbangan Awam India (DGCA) telah mengarahkan syarikat penerbangan India untuk mengesan pesawat dalam masa nyata menggunakan kapal Sistem Komunikasi dan Pelaporan Pesawat (ACARS) atau Automatic Dependent Surveillance – Broadcast (ADS-B).
Tetapi MAS menjelaskan bahawa semua pesawat mereka telah dilengkapi ACARS.
"Bagaimanapun, tidak ada panggilan kecemasan yang dilakukan, dan tidak ada maklumat yang disampaikan," laporan berita CNN memetik kenyataan MAS.
Bagaimanapun, CNN memetik sumber industri penerbangan sebagai berkata bahawa ACARS pesawat itu telah menghantar ping lebih dari lima jam selepas transponder memancarkan isyarat buat kali terakhir.
Sumber itu dipetik sebagai berkata bahawa walaupun ia tidak menyediakan maklumat mengenai kelajuan atau ketinggian, ping ini menunjukkan pesawat itu utuh untuk masa yang lama, kerana pesawat perlu memiliki bekalan kuasa dan mempunyai integriti struktur bagi ACARS beroperasi.
Walau bagaimanapun, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata bahawa "berdasarkan komunikasi satelit baru, kita boleh mengatakan dengan kepastian yang tinggi bahawa...ACARS telah dipadamkan sebelum pesawat tiba di pantai timur Semenanjung Malaysia."
Dalam satu kenyataan pada 7 Mei, DGCA India berkata arahan ini melibatkan kedua-dua pesawat penumpang dan kargo.
"Walaupun pesawat pengangkutan udara komersial berada di ruang udara yang terpencil dengan lama, pada masa ini tiada keperluan di peringkat antarabangsa untuk mengesan pesawat secara masa nyata," DGCA dipetik sebagai berkata.
Pengawal selia itu juga berkata yang syarikat penerbangan perlu merangka prosedur untuk mengesan pesawat yang terbang di kawasan yang tidak diliputi ACARS atau ADS-B.
Ia mengarahkan anak kapal penerbangan untuk melaporkan koordinat, kelajuan dan ketinggian pesawat setiap 15 minit semasa terbang di kawasan tersebut.
Syarikat penerbangan, jelas DGCA, perlu memantau kesilapan dan mesej amaran ACARS manakala anak kapal mesti melaporkan apa-apa isu mengenai ACARS atau ADS-B kepada pusat kawalan, menggunakan pautan suara atau data.
Pelaksanaan arahan ini, katanya, akan dikaji semula dalam pemeriksaan pengawasan.
Penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH370 ke Beijing berlepas pada 8 Mac lebih dari dua bulan lalu, dan hilang sewaktu penerbangan dengan 239 orang di atas kapal.
Lebih daripada dua bulan kemudian, lokasi pesawat dan penumpang-penumpangnya masih tidak diketahui.
Usaha mencari dan menyelamat ditumpukan di Laut China Selatan apabila penerbangan mula dikesan hilang, walaupun radar ketenteraan Malaysia menunjukkan sebuah pesawat tidak dikenali terbang ke arah barat, ke arah Selat Melaka.
Perdana Menteri hanya mengesahkan bahawa penerbangan yang tidak dikenali itu adalah MH370 pada 15 Mac, seminggu selepas ia hilang.
Pakar penerbangan CNN, Richard Quest turut mempersoalkan bagaimana tentera Malaysia gagal mengesan MH370 berpatah balik ke arah barat, ke arah ruang udara sendiri.
"Persoalan besar di sini ialah bagaimana tentera Malaysia gagal mengesan MH370 berpatah balik. Ini adalah sebuah skandal," kata Quest.
Malaysia telah mengeluarkan sebuah laporan awal kehilangan MH370, yang telah dihantar ke Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO), badan PBB bagi penerbangan global.
Menurut ICAO, antara cadangan keselamatan dalam laporan itu adalah sebuah cadangan oleh Malaysia, bahawa bidang penerbangan perlu menjalankan pengesanan pesawat komersial secara masa nyata.
Tetapi apa gunanya jika tidak ada tindakan yang diambil menerusi maklumat yang dihantar?
CNN melaporkan bahawa pengawal lalulintas udara mengambil masa lebih daripada empat jam selepas perbualan terakhir dengan kokpit, untuk mengaktifkan usaha mencari dan menyelamat pesawat yang hilang itu.
Seorang pegawai MAS berkata, pesawat itu mungkin kehabisan minyak kira-kira 7 ½ jam dari waktu berlepas, yang bermaksud pesawat itu hanya mempunyai baki bahan api untuk penerbangan selama 2 ½ jam apabila penyelamat mula mencarinya.
Jadi walaupun langkah India harus dipuji, penggunaan ACARS atau mana-mana peranti pemantauan masa nyata berteknologi tinggi tidak akan membawa hasil, kecuali kakitangan pemantauan data bertindak serta-merta terhadap apa-apa masalah.
- Sonia Ramachandran

1 comment:

  1. Pumpkin- high in fiber and low in calories, pumpkin packs a
    fortune of disease-fighting nutrients, including potassium, pantothenic acid, magnesium, and vitamins C
    and E. If you choose diet shakes, be careful to choose
    those containing more fiber with less sugar. Blueberries Chock filled with anti-oxidants and also phytoflavinoids,
    Blueberries are also high in potassium as well as ascorbic acid.


    My homepage Athletic Greens

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa