Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, October 6, 2016

Kesiaan......rupanya tidak pecah di perut tapi pecah di rumah!

SPRM jumpa wang tunai RM50j di rumah pegawai GLC
MOHD FAZLI ZAINUL ABIDIN - 5 OKTOBER 2016
SPRM jumpa wang tunai RM50j di rumah pegawai GLC

SHAH ALAM - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjumpai wang tunai yang dianggarkan hampir RM50 juta di dalam sebuah rumah salah seorang pegawai kanan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Sabah dalam serbuan ke rumahnya semalam.

Sumber berkata, selain itu, SPRM juga menemui wang tunai dalam jumlah yang besar dalam salah sebuah kenderaan milik suspek.

"Siasatan awal mendapati salah seorang suspek yang merupakan ketua kepada suspek kedua ini mempunyai bilik khas untuk menyimpan wang berkenaan.

"Dia tidak menyimpan dalam bank, sebaliknya menyimpan wang tunai di rumah. Terdapat juga sejumlah besar barang kemas dan jam tangan pelbagai jenama," katanya kepada Sinar Harian.

Siasatan dilakukan berikutan SPRM menahan dua pegawai berkenaan kerana disyaki menyalahgunakan kuasa dengan memonopoli dan memberikan projek-projek yang dikendalikan jabatan tersebut kepada sanak saudara mereka.

Kedua-duanya yang berusia 54 dan 51 itu ditahan di pejabat mereka di Kota Kinabalu, Sabah kira-kira pada jam 9.15 pagi semalam.

Semalam, SPRM turut merampas wang tunai bernilai lebih kurang RM3 juta yang disimpan dalam peti besi di pejabat salah seorang pegawai kanan itu.

Kedua-dua pegawai kanan yang berjawatan pengarah dan timbalan pengarah di jabatan kerajaan yang mengendalikan projek-projek pembinaan infrastruktur asas bernilai lebih RM3.3 bilion sejak tahun 2010 itu telah memonopoli kesemua projek dan diserahkan kepada adik-beradik mereka.

Hasil penyalahgunaan kuasa ini yang dipercayai bermula sejak tahun 2010 hingga kini, siasatan awal mempercayai mereka telah mengumpul harta kekayaan melebihi RM50 juta.

Sementara itu, seorang lagi suspek ditemukan wang tunai berjumlah hampir RM3 juta, dan simpanan dalam akaun bernilai puluhan juta ringgit.

Difahamkan, SPRM juga akan mendapatkan perintah tahanan reman terhadap mereka berdua hari ini di Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu.

Susulan tangkapan ini, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), Datuk Azam Baki akan mengadakan sidang media khas di Kota Kinabalu petang ini.

2 comments:

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa