Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, September 16, 2014

Failed........!

Failure - Bukan PAS tetapi Nakhoda dan juak yang berada di anjung kuasa politik PAS

Keadaan politik PAS semakin kehilangan arah
07:30PM Sept 15 2014
PREBIU: Keadaan politik PAS dilihat semakin hilang arah serta terumbang ambing. Lebih baik parti itu bangkit melakukan tindakan yang betul  atau akan menyaksikan Umno gelak besar.

Terima kasih kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu sendiri, Pakatan Rakyat dari PAS, PKR dan DAP telah selesai. Begitu juga PAS seperti yang kita tahu. 

Itulah mungkin lapisan perak dalam kejatuhan yang timbul daripada PKR "Langkah Kajang" untuk menggantikan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan seterusnya pemecatan dari parti. 

Ia tidak memerlukan seorang saintis roket untuk melihat melalui Hadi yang jelas telah dibutakan oleh obsesi beliau dilihat seolah-olh seperti inginkan PAS membentuk kerajaan perpaduan dengan Umno.

Apa yang menjadi persoalan, sama ada dia bekerja untuk UMNO dengan niat memusnahkan PAS atau adakah dia sebenarnya jahil dalam politik.

Mengapa Hadi menentang terhadap PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail? Jika PKR mahu mempunyai perubahan kepimpinan bagi Selangor, mengapa PAS mesti mencampuri hal ehwal PKR?

Bolehkah PKR dan DAP membuat permintaan kepada PAS untuk menggantikan orang lain sebagai Menteri Besar Kelantan?

Dan, apa yang rekod kepimpinan Hadi tunjukan? Beliau mengetuai Terengganu untuk sepenggal sebagai MB dan kehilangan kepada Umno. Kepimpinan beliau tidak cekap juga menyebabkan PAS kehilangan Kedah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13)
Tanpa Anwar, apakah akan ada Pakatan Rakyat? Tanpa Pakatan, apakah PAS akan mempunyai peluang untuk memerintah Perak (walaupun hanya sembilan bulan) dan Kedah?

Jika PAS bersama dalam Barisan Nasional (BN), adakah PAS akan diberi peluang untuk memerintah Perak dan Kedah?

Kenapa sepanjang PAS dapat memerintah Terengganu dan Kelantan selama beberapa dekad, kerajaan PAS telah menafikan hak royalti minyak mereka?

Hadi telah lupa semua ini atau adakah menjadi mangsa buli atau diskriminasi Umno?

Portal Malaysiakini memetik Mursyidul Am PAS, Tok Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat sebagai berkata: '... mereka yang bertanggungjawab (untuk menafikan kerajaan negeri royalti minyak) perlu menggunakan otak mereka kerana hanya manusia mempunyai otak.

'Fikirkan. Hanya manusia mempunyai otak. Lembu tidak mempunyai otak, kerbau tidak mempunyai otak. Gajah tidak mempunyai otak.

'Manusia mesti bertanggungjawab di dunia dan juga di akhirat nanti.'

Bercakap kepada pemberita di sebuah surau di Pengkalan Kubor pada 14 September lalu, Mursyidul Am, Nik Aziz berkata, 'orang-orang yang tidak memberi royalti minyak kepada negeri itu adalah berdosa dan di dalam akhirat.

'Minyak royalti milik Kelantan. Kenapa negeri-negeri lain boleh mendapatkan royalti? Sarawak boleh mendapatkan, Sabah boleh mendapatkan, Terengganu boleh mendapatkan. Kenapa Kelantan tidak boleh? Ia satu dosa. (Kerajaan Persekutuan) mesti memberi, 'kata beliau sambil menambah bahawa tindakan itu adalah' jahat 'dan' pengkhianatan '(kepada Kelantan).

Meminta bukti bahawa kerajaan persekutuan berhutang wang royalti minyak kepada Kelantan, Nik Aziz berkata pembayaran itu tidak 'telus' kepada kerajaan negeri.

'Mereka tidak membayar kepada kerajaan negeri. Mereka membayar kepada orang lain. 

Yang tidak membayar.

'Jika saya berhutang wang anda, dan saya membayar orang lain, ialah dianggap membayar?' Katanya.

Nik Aziz merujuk kepada hakikat bahawa royalti minyak itu disalurkan kembali ke negeri ini dalam bentuk wang ehsan untuk pembangunan dan tujuan lain.

Dan Malaysiakini dalam laporan lain memetik PAS jawatankuasa pusat (CC) ahli Nasrudin Hassan sebagai menuduh Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa), sebuah pertubuhan yang ditubuhkan oleh ahli-ahli parti Islam, untuk menjatuhkan Hadi.

Nasrudin mendakwa PasMa mempunyai dalam mesyuarat pada 31 Ogos di Pustaka Az Zahra, Kota Bharu, membincangkan menggantikan Hadi.

'Ia adalah satu pertemuan yang penuh dengan perbincangan dan kritikan terhadap kepimpinan PAS paling atas, yang merupakan Hadi.

'Mereka juga membincangkan tentang bagaimana untuk menjatuhkan presiden,' katanya dalam satu posting Facebook.

Portal itu berkata ia tidak dapat menghubungi Presiden PasMa Phahrolrazi Zawawi Mat untuk komen.

PasMa ditubuhkan berikutan krisis Selangor yang telah menyebabkan keretakan dalam parti antara kumpulan konservatif dan pro-Pakatan Rakyat.

Phahrolrazi sebelum ini dilaporkan berkata NGO tidak berniat untuk menggulingkan Hadi atau mengubah tradisi PAS mempunyai ulama sebagai pemimpin tertinggi, tetapi sebaliknya adalah untuk menyokong kerjasama berterusan dengan Pakatan.

Apa PasMa terpulang kepada pastinya bukan satu kebimbangan utama. Kebimbangan ialah sama ada PAS sedang bergerak ke hadapan atau ke belakang.

Bolehkah PAS bergerak ke hadapan dari segi politik dengan Umno? Atau PAS boleh bergerak ke hadapan dengan Pakatan?

Muktamar PAS hujung minggu ini seharusnya menjadi persimpangan untuk parti itu yang dalam keadaan politik semakin hilang arah jika ia memilih untuk bekerjasama dengan Umno. Cukup. Tidak syak lagi mengenainya.

Ng Kee Seng
# maaf tadi terlupa edit

2 comments:

  1. Maaf yea tuan haji , "Failed" tak de pulak di eja "Failled"...

    ReplyDelete
  2. Anon 7:18 AM

    Terima kasih. Baru perasan salah eja!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa