Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, July 7, 2015

Aku pun gunakan khidmat Firefly dua kali sebulan......tak ada masalah pun!

Perkhidmatan Firefly kurang memuaskan – Afdlin Shauki
PUBLISHED: Jul 6, 2015 10:45pm
Afdlin yang juga seorang pelakon, menulis di status Facebooknya bahawa dia kecewa dengan perkhidmatan syarikat penerbangan itu selepas dia terlepas satu penerbangan semalam kerana pesawat itu berlepas 10 minit lebih awal daripada masa yang dijadualkan. - Foto Facebook Afdlin Shauki

KUALA LUMPUR, 6 Julai:
Seorang pengarah yang banyak memenangi anugerah filem, Afdlin Shauki mengkritik syarikat penerbangan Firefly kerana ketinggalan pesawatnya semalam.
Afdlin yang juga seorang pelakon, menulis di status Facebooknya bahawa dia kecewa dengan perkhidmatan syarikat penerbangan itu selepas dia terlepas satu penerbangan semalam kerana pesawat itu berlepas 10 minit lebih awal daripada masa yang dijadualkan.
“Hari ini saya mendapati bahawa Firefly bukanlah syarikat penerbangan yang terbaik.
“Saya tidak pernah tertinggal pesawat yang disebabkan waktu penerbangan lebih awal daripada yang sepatutnya.
“Kami telah memeriksa jadual penerbangan dengan teliti, tetapi penerbangan berlepas 10 minit lebih awal,” tulis Afdlin di akaun Facebooknya dengan memuat naik sekeping gambar bersama seorang lagi artis, Johan yang terkandas di Lapangan Terbang Senai, Johor Baharu.
Beberapa pengguna media sosial turut berkongsi pengalaman yang sama ketika menggunakan perkhidmatan syarikat penerbangan itu yang juga merupakan anak syarikat Malaysia Airlines (MAS).
Farid Rezwan Saye mengulas: “Saya terlepas penerbangan Firefly di Pulau Pinang kerana pesawat berangkat awal, Firefly memberi penjelasan mereka telah memanggil nama saya sebanyak lima kali untuk panggilan terakhir. Lawaknya, saya berada di ruangan menunggu balai berlepas sepanjang masa. Sistem seperti ini tidak masuk akal dan menyusahkan.”
Seorang lagi pengguna Facebook, Rossi Ahmadi berkata: “Saya mengalami perkara yang sama, penerbangan saya awal 20 minit, saya check in dan tunggu di pintu pelepasan, kemudian seorang petugas datang kepada saya dan memberitahu bahawa pesawat telah berangkat dan saya terpaksa membayar denda untuk mengambil penerbangan seterusnya.”
Menjawab komen yang dibuat oleh Izzati Binti Zainal Abidin yang bertanyakan, sama ada Afdlin terpaksa membayar apa-apa caj tambahan kerana tertinggal pesawat. Afdlin menjawab, dia terpaksa membayar harga tiket dengan kadar tambahan beserta insurans penerbangan yang disifatkan sebagai “membazirkan wang”.
“Kena bayar kadar tambahan untuk penerbangan baru! Beli insurans pun membazirkan wang… Menurut petugas insurans itu adalah third party, Apa gunanya insurans Firefly itu?” Komen Afdlin di status Facebooknya.
Dalam status yang sama, beberapa pengguna internet memberi pendapat, kesilapan itu disebabkan Afdlin sendiri, salah seorang pengguna Facebook, Haziq Husim menjelaskan terdapat perbezaan di antara boarding time dan departure time dan penumpang perlu menaiki penerbangan lebih awal tanpa mengikut masa yang dicatatkan pada tiket.
Seorang lagi pengguna Facebook, Ahmad Faizys berkata: “Borading time adalah di antara 30 minit sehingga satu jam sebelum berlepas. Kalau sudah check in tetapi tidak menaiki pesawat, ia adalah salah anda sendiri kerana terlepas flight brother.”

2 comments:

  1. Kalau TERBANG AWAL DARI JADUAlL ITU KIRA SALAH SYARIKAT PENERBANGAN

    COMMON SENSE

    Kalau semua PILOT KERJA IKUT ANGIN , macam mana agak nya EMIRATES dan QATAR AIRWAYS agaknya

    Nak rasa macam RAJA naik lah Emirates dan Qatar Airways

    Tak akan menyesal. Service bagus !!!!

    Firefly tiada masalah kecuali PILOT tu dah boring jadi Pilot.

    Kalau PILOT MELAYU itu kira perangai STANDARD.

    Macam Pak Najib jugak lah perangai nya

    Kepala Otak !!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Ini sekor lagi melayu yg suka melakukan sesuatu itu pada last minit, baru padan dengan muka. Aku hanya boleh bersetuju mengenai bab membayar insuran yg memang merugikan, syarikat insuran betul-betul mencuri wang dari kocek kita semua. Itu sahaja.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa