Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, July 2, 2015

Mungkinkah Menteri dibodohkan sekiranya Mahathir masih lagi PM?

THURSDAY, 2 JULY 2015
JIKA MAHATHIR MASIH PM MENTERI TIDAK AKAN DIBODOHKAN
TINDAKAN WARAS TERHOMRAT TMJ

Suatu langkah terhormat,terpuji yang penuh dengan kewarasan apabila TMJ Tunku Ismail Sultan Ibrahim mengistiharkan genjatan senjata perang mulutnya dengan Menteri Pelancongan Nazri Aziz.

Jika ini berpanjangan mungkin akan mendorongkan kepada suatu lagi krisis perlembagaan yang akan membawa kepada pindaan perlembagaan bagi kali kedua untuk membataskan pula kuasa anak raja. Pindaan Perlembagan membataskan kuasa Raja-Raja  adalah juga berpunca dari Johor.

Adalah tidak mungkin seorang Menteri dianggap tidak layak,bodoh,tidak berhemah kerana dia adalah pilihan  atas kebijaksanaan Perdana Menteri yang yang dipilih oleh rakyat

Bagaimanapun saya terfikir  bahawa jika Tun Dr.Mahathir masih mejadi Perdana Menteri maka semua ini tidak akan berlaku tetapi Perdana Menteri sekarang "Buat Dak Sahaja"(BDS) ( Itu cakap kedah tentang sikap tak ambil peduli)

Beliau tidak akan membiarkan menterinya dikatakan bodoh atau tidak layak yang berarti turut memperbodohkan pilihannya.

Perdana Menteri sekarang cenderong  mengelakan diri dari kontroversi.Beliau banyak " Buat Dak Sahaja" (BDS) dan  menyerahkan  kepada keadaan dan percaya keadaan akan merubah segalanya. Beliau memadamkan isu dan bukannya menyelesaikan isu.

Sukar untuk rakyat melihatnya  bertindak tegas lebih awal dalam pekara-pekara  yang menyentuh maruah perlembagaan  walaupun telah terdapat  tanda tanda untuk tidak menghiraukan pindaan perlembagan mengenai kuasa raja.

Sekarang keadaan  menjadi lebih sukar apabila beliau sendiri  melibatkan Sultan dengan politik. Umapamnya baru baru ini beliau telah mendawa Sultan Pahang menyokongnya  menghadapi krisis dengan Tun Dr.Mahatir. Maka salahkah TMJ campur politik?

TMJ Tunku Ismail dari generasi Y  telah terpanggil untuk  campur politik dalam keadaan rakyat kecewa untuk mendengar tidak ada apa yang hendak disembunyikan(Nothing2Hide).

Dalam genjata senjatanya yang diistiharkan menerusi Malaysiakini tentang apa yang telah berlaku antaranya dengan Nazri beliau berkata "Terserah pada orang ramai untuk menilai dan menentukannya. Itu hak mereka tetapi saya tidak hipokrit"
Katanya "You have to understand that the role of politician is to serve the people".

Artinya jangan sampai raja-raja terpaksa mengambil peranan  jika orang politik tidak mempunyai daya kepimpinan yang meyakinkan menteri-menterinya  dan rakyat dalam keadaan mereka memerlukan.

Mana tahu suatu masa nanti TMJ terfikir  dan membuat keputusan bahawa beliau perlu meninggalkan warisan takhta untuk menggantikan kepimpinan negeri atau negara yang lemah.

3 comments:

  1. Menteri Menteri di bawah Tun Mahathir tak boleh main main jadi Bahalol

    Bila anak buah nampak Bahalol , sudah pasti Ketua Besar pon nampak Bahalol

    Itu sebab Malaysia MAJU zaman Tun Mahathir

    Lepas tu semua menteri betuk betul jadi Bahalol Tahap SAMPAH

    Aoa apa pun Rakyat yang rugi besar

    ReplyDelete
  2. Rakyat pun sama bahalol pi sokong..

    ReplyDelete
  3. Habis tu...kau nak sokong siapa?...Lim Kit Siang-Malam ke?...atau PAS ke?...PAS dan PKR sendiri pun dah jadi kuli barua Kit Siang-Malam!...dah kena halau pun PAS masih lagi nak jilat kaki DAP komunis tu...buat malu orang Islam aje...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa