Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, August 29, 2015

Ada pujuk, ada paksakah buat Najib?

Published: 29 August 2015 | Updated: 29 August 2015 3:50 PM

Anda setuju atau tidak, Datuk Seri Najib Razak tidak akan letak jawatan  walaupun 30,000 atau 40,000 mahupun 100,000 rakyat turun ke jalan raya menuntut beliau berbuat demikian?

Bagi wartawan veteran Datuk A Kadir Jasin, protes jalan raya atau undi tidak percaya tidak akan menyaksikan Najib turun “takhta”.
Kadir memberi hujah mengapa beliau berpandangan demikian. Tidak perlu saya ulanginya. Cukup sekadar mengatakan saya setuju dengan pandangan itu.
Setakat ini saya juga setuju dengan pendapat Kadir yang Najib akan kekal sebagai perdana menteri sehingga Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
Walaupun setuju, ada persoalan yang berlegar-legar di minda.
Begini.
Jika 100,000 rakyat Malaysia menyertai protes Bersih 4, maknanya 100,000 orang itu tidak senang dengan Najib sebagai PM (walaupun desakan PM letak jawatan bukan satu-satunya tuntutan Bersih 4).
Secara rambang kemungkinan di belakang setiap orang yang turun ke jalan raya ada sekurang-kurangnya dua orang yang bersependapat dengannya, tetapi tidak menyertai protes atas sebab tertentu.
Maknanya jumlah gologan “anti Najib” berganda. Dan oleh kerana Najib tidak berganjak, mereka yang protes akan tunggu PRU14 untuk bertindak. Jangan lupa majoriti mereka boleh mengundi.
Tetapi hanya sebahagian (mungkin kecil) daripada mereka yang mengundi di pekan di mana Najib bertanding selama ini.
Yang lainnya akan mengundi di merata-rata kawasan seluruh negara. Dan oleh kerana mereka ini "marah" terhadap Najib, mereka akan halakan “kemarahan” mereka terhadap parti Najib.
Dalam erti kata lain, mereka tidak akan memberi undi kepada mana-mana calon yang mewakili parti pimpinan Najib, bagi memastikan beliau tidak muncul semula sebagai PM.
Lantas teringat ramalan Tun Dr Mahathir Mohamad, “BN akan kalah PRU14 jika Najib masih jadi ketuanya”.
Berdepan dengan “kemungkinan" itu (dan senario Bersih 4), adakah Umno, khususnya orang-orang kuatnya, yang ingin atau bercita-cita bertanding pilihan raya hadapan (bersama rakan dalam komponen BN) akan mula berkata “mengapa harus aku menanggung sang ketua yang tidak disenangi ramai dan akibatnya aku sendiri tewas?"

Adakah mereka akan menggorak langkah? Untuk “menyelamatkan Umno dan BN? Lebih-lebih lagi diri sendiri?
Waullahualam.
Mungkinkah pemimpin kanan Umno akan cuba “memujuk" Najib berkorban demi parti? Atau “pujuk” bertukar kepada “paksa”? Kerana bimbang apa yang  diramal Mahathir akan menjadi kenyataan?
Sekali lagi wallahualam. – 29 Ogos, 2015. - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa