Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, August 19, 2015

Wahai Rahman, sape nak percaya?

Gani Patail bukan disingkirkan, kata Rahman Dahlan
WEDNESDAY, AUGUST 19, 2015
Semasa ditemuramah wartawan The Star Online pada 16 Ogos lalu, Pengarah komunikasi strategik BN, Rahman Dahlan telah dikantoikan oleh wartawan tersebut dengan pertanyaan-pertanyaan yang menyebabkan Rahman terbelit-belit lidahnya untuk menjawabnya.

Syabas kepada Shahanaas  Habib, wartawan yang cukub berani dan tegas itu! 


Dalam temubual tersebut, Rahman mendakwa bahawa Gani Patail tidak dipecat dari jawatannya....sebaliknya hanya telah ditukarkan ke jawatan lain dalam badan kehakiman dan dikekalkan senioritinya..... Betulkah begitu? Atau kerana lidah Rahman tu terbelit?

S: Tan Sri Gani Patail diam menyepi terhadap penyingkirannya sebagai AG tanpa reaksi apa pun. Apa pandangan anda terhadap sikap berdiam dirinya? 

Anda boleh mentafsir sebagaimana adanya tetapi seperti biasa ada sebab. Dia tidak dikeluarkan dalam erti kata itu. Dia hanya dipindahkan ke jawatan lain dalam badan kehakiman di mana beliau mengekalkan kekananan beliau. Tetapi itu bukan apa yang kamu minta. 

Reaksi rasmi adalah bahawa dia tidak sihat dan menjalani rawatan dialisis tiga kali seminggu. Malah di kementerian saya, saya boleh beritahu anda terdapat kelewatan ketara dalam mendapatkan jawapan daripada pejabat AG. 

Ini tidak semestinya dari Peguam Negara sendiri tetapi ia mempunyai kaitan dengan undang-undang yang berkaitan dengan kementerian. Saya tidak fikir ia adalah adil bagi saya untuk membuat spekulasi.
S: Anda kata ia bukan penyingkiran tetapi ia adalah penyingkiran kerana dia dibawa pergi dari jawatannya dua bulan sebelum kontraknya tamat.  

Cukup adil. Anda boleh membuat kesimpulan anda. Terpulang kepada kamu. Saya belum bercakap dengannya. Tetapi kenyataan rasmi adalah bahawa dia tidak sihat. 

S: Biasanya apabila seseorang telah meninggalkan jawatan atas sebab-sebab kesihatan, ia adalah amalan biasa beliau akan mengeluarkan suatu pernyataan yang bermaksud sedemikian tetapi hakikatnya Gani Patail telah tidak dilakukan itu. Dan beliau memilih untuk berdiam diri dari menjelaskan banyak perkara?

Alasan saya adalah sangat mudah. Siasatan masih berterusan. Tiada siapa yang memberhentikannya .~ sumber

Wartawan tersebut nampaknya tidak berpuas hati lalu menerjahnya bertalu-talu dengan soalan-soalan yang lebih panas menyebabkan Rahman terkantoi. Dia tidak mampu memberikan jawapan yang jelas dan jitu. Lihatlah jawapan Rahman di atas tu... 

Mungkin Shahanaaz terlupa nak tanyakan Rahman : Apa nama jawatan dalam badan kehakiman yang sama taraf dengan jawatan Peguam Negara? Sejak bila jawatan tersebut diwujudkan? Siapakah penjawat pertama jawatan tersebut?

Kalau ditanya soalan-soalan tu, bagaimana terbelitnya lidah Rahman tu jadinya? - sumber

1 comment:

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa