Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, October 3, 2016

Dana dari mana mengupah samseng-samseng ni?

Jelajah Bersih dicemari provokasi samseng upahan
01 Oktober 2016 | MUAMMAR QADDAFI
Kota Bharu tetap tenang

Hari pertama jelajah Bersih 5 berjalan dengan baik di beberapa buah negeri walaupun sedikit dicemari provokasi murahan kumpulan samseng upahan berbaju merah. Bersih 5 dilihat membawq sedikit kelainan apabila merancang untuk menjelajah seluruh negara bagi mempromosikan himpunan besaran Bersih 5 bermula hari ini sehingga tarikh perhimpunan 19 November 2016.

Konvoi Bersih kali ini bertujuan untuk menyampaikan mesej kesedaran kepada masyarakat secara dekat mengenai reformasi institusi dan keparahan skandal 1MDB yang melanda negara. Melalui jelajah ini , Bersih akan memulakan perbualan nasional mengenai isu ini yang dirangkum dalam lima tuntutannya dan seterusnya menyeru agar rakyat keluar pada 19 November 2016 untuk bersama sama, berdiri dan menyatakan sokongan mereka kepada tuntutan Bersih.

Di Pantai Timur, jelajah Bersih bermula di Kota Bharu dan berjalan lancar tanpa provokasi murahan samseng samseng upahan namun berbeza di Teluk Intan, Perak apabila kumpulan konvoi Bersih diganggu dan dikasari kumpulan samseng upahan berbaju merah.

Konvoi Bersih yang bermula dari Lumut ke Teluk Intan diserang oleh kumpulan samseng bermotosikal dengan cara menendang dan merosakkan cermin sisi kereta milik peserta konvoi dan cuba merampas bendera Bersih. Setelah percubaan provokasi itu tidak mencapai matlamat untuk mencetuskan pergaduhan, mereka sekali lagi membuat kekacauan di destinasi akhir dengan cara menghalang perjalanan konvoi dan merampas kain rentang milik konvoi Bersih. Pergaduhan kecil berlaku apabila kumpulan samseng memukul peserta konvoi.

Nitizen persoalkan kewajaran tindakan kumpulan samseng berbaju merah menganggu aktiviti konvoi namun disatu sisi yang lain, provokasi murahan kumpulan samseng berbaju merah telah membantu mempromosikan aktiviti Bersih apabila berita berita mengenai Konvoi Bersih kali ini mendapat lebih 5000 shares dari perbagai sumber berita di media sosial Facebook.

Turut viral satu gambar screenshot WeChat seorang remaja mendakwa menerima upah RM50 dan penginapan hotel yang ditaja untuk turut serta dalam kumpulan bermotosikal anti Bersih.

Ini bukanlah kali pertama dan kali terakhir peserta Bersih akan berhadapan provokasi seumpama ini, samseng samseng upahan akan sentiasa menimbulkan provokasi murahan bertujuan untuk menghuru harakan keadaan sekaligus mengambil peluang untuk mengalih tumpuan rakyat kepada isu sebenar yang dibawa Bersih.

Jadi adalah penting agar untuk peserta Bersih bersabar dan elakkan dari melayan provokasi murahan samseng upahan sebaliknya hanya fokus membawa agenda rakyat sehingga tuntutan berjaya terlaksana.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa