Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, October 4, 2016

PKR sudah tidak relevan di Sabah?

Penganalisis: PKR sudah tidak relevan di Sabah
NURUL KHALEEDA RASHIKIN - 4 OKTOBER 2016
PKR

SHAH ALAM - Pengumuman pemimpin PKR Sabah yang keluar daripada parti dengan alasan hilang keyakinan terhadap kemampuan mengundang persoalan ramai.

Penganalisis politik, Md Shukri Shuib berkata, tindakan tersebut menunjukkan kesetian dalam politik pembangkang di Sabah tidak konsisten.

“Sabah sememangnya terkenal dengan sikap dan budaya para pemimpinnya yang sukar untuk setia dengan satu parti.

“Tradisi lompat parti oleh para ahli politik di Sabah kelihatan masih lagi berakar umbi hingga hari ini,” katanya ketika dihubungi Sinar Online.

Beliau juga turut mengatakan bahawa perkara ini berubah apabila wujudnya Umno di Sabah.

“Jika dilihat, hanya dengan tertubuhnya Umno di Sabah, barulah nampak wujudnya elemen pemantapan politik  yang mantap di negeri itu,” tambahnya lagi.

Katanya lagi, tanpa sokongan kumpulan pemimpin elit politik kaum di Sabah, PKR akan lenyap pengaruhnya di negeri itu.

“PKR seperti sudah tiada nilai politik di Sabah, rakyat di sana sudah ada platform lain yang lebih mudah diterima masyarakat,” katanya lagi.

Tambahnya lagi, apa yang dilakukan pemimpin PKR di Sabah menunjukkan isyarat merah buat PKR untuk melupakan soal peluasan pengaruh mereka di Sabah.

“Saya berasakan sudah tiba masanya untuk PKR melupakan Sabah dan fokus sahaja pada negeri di Semenanjung.

“Seharusnya pemimpin PKR hanya memerhatikan sahaja ahli politik Sabah dan Sarawak  menentukan gaya politik mereka sendiri,” katanya.

Di samping itu, beliau juga turut membandingkan cara Umno menangani situasi ini berbanding dengan PKR.

“Lihat sahaja Umno, tanpa ada cawangan di Sarawak  pun parti itu masih mampu berdiri sebagai kerajaan di peringkat negeri dan pusat.

“Siapa kata setiap parti perlu wujud di semua wilayah? PKR harus jadikan ini sebagai pengajaran dan menjadi lebih realistik serta percaya pada sekutu mereka yang lain,” katanya mengakhiri bicara.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa